Σελίδες

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ.... ένα μικρό ενημερωτικό αφιέρωμα....






Οδός Ασωμάτων 45
Φωτογράφος: Παπαδήμος, Δημήτρης (Δημήτρη, Dimitri)


από: 









Αγ. Ασωμάτων 45
της Παρής Σπίνου



Οδός Αγ. Ασωμάτων 45, 1954: Η μαζική ανοικοδόμηση και η αντιπαροχή δεν έχουν ακόμα αρχίσει την έφοδό τους στην Αθήνα.
Τα μικρά σπίτια με τις εσωτερικές αυλές και τα στενά μπαλκόνια δίνουν το χρώμα της γειτονιάς, όπου τα παιδιά παίζουν ανεμπόδιστα «ρόδα» και «κότσια» στους δρόμους. Τα μαγαζιά με τις ξύλινες πόρτες βγάζουν στο πεζοδρόμιο την πραμάτειά τους: ρύζι και φασόλια με την οκά, πράσινο σαπούνι, αλλά και λευκά σεντόνια για την προίκα των κοριτσιών.

Από κάποια κορίτσια της Αθήνας γοητεύτηκε και ο γάλλος φωτογράφος Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν στο πέρασμά του από την πρωτεύουσα, πριν ακόμα γίνει διάσημος. Από τις «Καρυάτιδες», που κοσμούν την πρόσοψη της κατοικίας της οδού Αγ. Ασωμάτων 45, ένα μικρό λαϊκό νεοκλασικό που ζήλεψε τη δόξα του Παρθενώνα και, μέσα από το φακό του Μπρεσόν, κέρδισε κι αυτό μια θέση στην αιωνιότητα.

Ο Μπρεσόν στήνει το κάθετο πλάνο του με κέντρο το ετοιμόρροπο σπίτι και ο μαγικός φακός του σταματάει το χρόνο επιτυγχάνοντας την αρμονία της αντίθεσης. Οι δύο κόρες, με τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος τους και φθαρμένες τις πτυχές από τους χιτώνες τους, μοιάζουν να προσπαθούν να συγκρατήσουν τη μισογκρεμισμένη οροφή. Από κάτω, μπροστά από το ισόγειο κουρείο του Παν. Κριτηκάκου ανυποψίαστες περνούν με συγχρονισμένο βήμα δύο ηλικιωμένες γυναίκες, συμβάλοντας στην αντιδιαστολή της εικόνας... Η λευκή ομορφιά των «Καρυάτιδων» και οι μαυροφορεμένες γυναίκες. Η νιότη και το γήρας. Η φθορά και η αθανασία. Το χθες και το σήμερα...

Η σχέση του ανθρώπου με τον τόπο του, η γεωμετρία, η αρμονία, η τρυφερότητα, η συγκίνηση και το χιούμορ, όλα τα χαρίσματα του Μπρεσόν που έχουν εξυμνήσει οι ειδικοί, κατατάσσοντάς τον στους κορυφαίους φωτογράφους του 20ού αιώνα, φαίνεται να έχουν αποτυπωθεί σε αυτή την μαυρόασπρη εικόνα.

Δεν ξέρουμε αν ο «μαέστρος της σύνθεσης» γνώριζε την ιστορία του σπιτιού, το οποίο έχουν ζωγραφίσει ο Τσαρούχης καθώς και άλλοι γνωστοί καλλιτέχνες. Σύμφωνα με το θρύλο, οι «Καρυάτιδες» ήταν δύο πολύ όμορφα κορίτσια που κατοικούσαν στην Αγ. Ασωμάτων, όμως πέθαναν νέες γι' αυτό και ο πατέρας τους αποφάσισε να διατηρήσει άσβεστη την ανάμνησή τους δίνοντας τη μορφή τους στα αγάλματα.

Οδός Αγ. Ασωμάτων 45, 2003: Οι «Καρυάτιδες» δείχνουν πιο νέες από ποτέ, πιθανώς και πιο περήφανες, αφού πλέον φιλοξενούν τα γραφεία του Συλλόγου Ελλήνων Ολυμπιονικών. Το κτίριο, που ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού, σώθηκε από κατάρρευση όταν ανακηρύχτηκε διατηρητέο το 1989, ενώ 10 χρόνια αργότερα ανακαινίστηκε με την επίβλεψη του αρχιτεκτονικού γραφείου του Στέφανου Πάντου-Κίκκου. Σήμερα είναι το μικρό κόσμημα του δρόμου, καθώς προβάλλει στους τόνους της ώχρας, της τερακότας και του χακί.

Από το τέλος του 19ου αιώνα χρονολογείται το κτίσμα, που για πολλούς θεωρείται η επιτομή της λαϊκής αστικής αρχιτεκτονικής. Ενα έμβλημα του νεοκλασικισμού όπως τον μετέφεραν στην κλίμακα της γειτονιάς οι τεχνίτες που μιμούνταν τα επιβλητικά κτίρια του κέντρου της πρωτεύουσας.

Αν πριν από 50 χρόνια ζούσαν στην περιοχή οι λαϊκές τάξεις της Αθήνας, σήμερα έχει αποκτήσει πολυεθνικό χρώμα, με τους οικονομικούς μετανάστες από κάθε γωνιά της γης. Στον πολιτιστικό χαρακτήρα της οδού Αγ. Ασωμάτων συμβάλλουν και δύο ακόμα νεοκλασικά που ανακαινίζονται εκεί: το ένα θα φιλοξενήσει το ίδρυμα Πολιτισμού και Εκπαίδευσης «Ανδρέας Λεντάκης» και το άλλο το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη.

* «Το σπίτι με τις Καρυάτιδες», καθώς και άλλες φωτογραφίες του Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν από τη σειρά «Οι Ευρωπαίοι», παρουσιάζονται στο Μουσείο Μπενάκη, έως τις 31 Αυγούστου.

από : http://archive.enet.gr


------------------------------------------

.... θέση στο Μουσείο θα μπορούσε να έχει και η ιστορική πρόσοψη 
του σπιτιού με τις Καρυάτιδες επί της οδού Αγίων Ασωμάτων 
κι από κοντά η μαγευτική απόδοσή τους, κατά Γιάννη Τσαρούχη...



  ... αλλά και το σχόλιο του Henri Cartier - Bresson...



http://asteroid2.blogspot.gr






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου