Σελίδες

Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015

Κωνσταντίνος Μάνος, Έλληνας δημιουργός της διασποράς...




Οι φωτογραφίες του Κωνσταντίνου Μάνου, του μεγάλου Έλληνα δημιουργού της διασποράς, αναδεικνύουν την Ελλάδα που έχει πλέον χαθεί, την ελληνική επαρχία 
και τους ανθρώπους της, τη δεκαετία του 1960.
Με τις μαγικές του εικόνες ο Μάνος μας καλεί συνοδοιπόρους στα απομακρυσμένα 
χωριά και νησιά της Ελλάδας, όπου άνθρωποι φτωχοί και αγέρωχοι, μέσα σ’ ένα 
σκηνικό αγροτικής απλότητας και γαλήνης, δίνουν με αξιοπρέπεια τον αγώνα τους 
για επιβίωση προσηλωμένοι σ’ έναν τρόπο ζωής απαράλλακτο για αιώνες. 
Στις φωτογραφίες του αποκρυσταλλώνονται εφήμερες καθημερινές στιγμές, με λιτό 
και αυστηρό ύφος, αλλά και με τρυφερότητα, χωρίς ρητορικά σχήματα.
Από το 1963 ο Μάνος είναι μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos. 
Φωτογραφίες του συμπεριλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές σημαντικών ιδρυμάτων 
όπως του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Καλών Τεχνών 
της Βοστόνης, του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγου, του Μουσείου Καλών Τεχνών 
του Χιούστον, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Παρισιού, του Μουσείου Τέχνης Chrysler 
στο Νόρφολκ, του George Eastman House στο Ρότσεστερ, του Μουσείου Τέχνης 
της Ατλάντα καθώς και του Μουσείου Μπενάκη.
H Ελευθερία στο χωριό Οχιά- 1947
“Όταν είδα αυτή τη φωτογραφία του 1947 το πρώτο που σκέφτηκα είναι ότι 
το κοριτσάκι έχει στα χέρια του όλη του ζωή και είναι ευτυχισμένο. 
Το κοριτσάκι βρέθηκε από την αποστολή της Unicef, στο χωριό Οχιά Λακωνίας, 
κατά την περίοδο του εμφυλίου. Εκείνη και η γιαγιά της ήταν οι μόνοι κάτοικοι 
του χωριού που επέζησαν. Οταν πήρε τα μεγάλα αγορίστικα παπούτσια 
που βρέθηκαν πανηγύριζε για ώρες. 
Το όνομά της μικρής, Ελευθερία.”


Ο Κωνσταντίνος Μάνος γεννήθηκε το 1934 στην Columbia, στη Νότια Καρολίνα 
των ΗΠΑ από γονείς Έλληνες μετανάστες, από τον νησί Αφισιά του Μαρμαρά. Μεγαλώνοντας έμαθε ελληνικά από τους γονείς του. 
Η φωτογραφική του σταδιοδρομία ξεκίνησε από την φωτογραφική λέσχη 
του σχολείου του σε ηλικία δεκατριών ετών. 
Αποφοίτησε από το τμήμα αγγλική λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου 
της Νότιας Καρολίνας. 
Σε ηλικία δεκαεννέα ετών προσλήφθηκε ως επίσημος φωτογράφος 
της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστώνης για το καλοκαιρινό της φεστιβάλ.
Μετά τη λήξη της στρατιωτικής του θητείας εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, 

όπου άσκησε το φωτογραφικό επάγγελμα ως ελεύθερος επαγγελματίας. 
Το βιβλίο του "Portrait of Symphony", με θέμα τη Συμφωνική Ορχήστρα 
της Βοστώνης, εκδόθηκε το 1961.
Στα τέλη του 1961 ταξίδεψε στην Ελλάδα, όπου αρχικά σχεδίαζε να περάσει 

ένα χρόνο φωτογραφίζοντας, με σκοπό να μαζέψει υλικό για την έκδοση βιβλίου. 
Τελικά, έμεινε τρία χρόνια, κρατώντας ένα μικρό διαμέρισμα στην Αθήνα 
και ταξιδεύοντας στην ύπαιθρο σε αναζήτηση φωτογραφιών. 
Αποτέλεσμα αυτής της παραμονής ήταν το λεύκωμα "A Greek Portfolio", 
που δημοσιεύτηκε το 1972. Το βιβλίο βραβεύτηκε στην Αρλ 
και στο Φεστιβάλ Βιβλίου της Λειψίας. Το 1963, 
ο Κωνσταντίνος Μάνος έγινε μέλος του πρακτορείου Μagnum Photos.
Επιστρέφοντας στις ΗΠΑ από την Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στη Βοστώνη 

και εργάστηκε για τις εκδόσεις "Time-Life". 
Ήταν ο βασικός φωτογράφος του βιβλίου τους για την Αθήνα. 
Το 1974 εργάστηκε ως κύριος φωτογράφος του "Where's Boston?", 
μιας παραγωγής πολυμέσων όπου καταγράφεται η ζωή της πόλης. 
Με το πρόγραμμα αυτό συνδέεται και η έκδοση του βιβλίου του 
"Bostonians" (1975). Ακολούθησαν οι εκδόσεις "Constantine Manos" (1986) 
και "American Color", με έγχρωμες φωτογραφίες (1995), και η επανέκδοση 
του "A Greek Portfolio" (1999) που συνοδεύτηκε από μεγάλη αναδρομική του 
έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. 
Φωτογραφίες του Κωνσταντίνου Μάνου περιλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές 
του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Ινστιτούτου 
Τέχνης του Σικάγου, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Παρισιού και του Μουσείου 
Μπενάκη της Αθήνας. 
Το 2003 τιμήθηκε με το Leica Medal of Excellence για το έργο των έγχρωμων 
φωτογραφιών του από την Αμερική, ένα "πρόγραμμα σε εξέλιξη". 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου