Σελίδες

Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου 2018

«kan jeg virkelig ta»? //...Όταν κάποιος στη Νορβηγία έχει πλεόνασμα της συγκομιδής των μήλων...

Η εικόνα ίσως περιέχει: φυτό, λουλούδι, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση
...τα μήλα που βρίσκονται στο έδαφος ή όσα περισσεύουν τα βάζουν 
σε πλαστικές σακούλες και τα κρεμάνε στον φράχτη.
Οι άνθρωποι που περνούν μπορούν να πάρουν μαζί τους μια τσάντα
Προτιμούν να δώσουν τα μήλα παρά να σαπίσουν στο χώμα.

LARGE HAGE: Ο Inger Garas έχει πολλά παλιά μήλα στον κήπο.
Η Inger Garås έκλεισε πρόσφατα σακούλες με μήλα για περαστικούς. 
Εδώ είναι η πρώτη αρχή...Φωτογραφία: Inger Garås

Στη Νορβηγία, ο αέρας έριξε πολλά μήλα κάτω και η ιδιοκτήτρια του 

κήπου σκέφτηκε αυτήν την ιδέα!
Inger deler ut gratis epler til forbipasserende: 
– Det er mange som spør «kan jeg virkelig ta»?
NEDRE EIKER: – Bare i dag hang jeg ut 30 poser med cirka én kilo 
epler i hver, og det ble borte på en time eller to, 
forteller Inger Garås til Drammens Tidende.
Den siste uka har hun hengt epleposer på det hvite gjerdet hver dag, 
og til sammen har hun delt ut rundt 200 poser med epler. Cirka 200 kilo. 
Men Inger presiserer at hun ikke har talt alle posene hver gang.
LES OGSÅ:Varsler ny bomaksjon
Gamle trær som bugner av epler
Men hvorfor gidde å plukke epler for og gi bort til andre?
– Det er så mye epler i år. Fine, rene og store. Jeg får ikke brukt alt, 
og det blir for gæli å kaste det. Da er det mye bedre å gi dem bort, 
sier den gavmilde mjøndølingen.
Drammens Tidende har tidligere skrevet om Inger i forbindelse med 
at hun er
Med huset følger også en stor hage med masse blomster og epletrær.
– Disse epletrærne er veldig gamle. De fleste er planta i 1854, sier Inger, 
og kommer på en liten katastrofe hun må fortelle om:
– Under det siste vindværet så skjedde det en liten katastrofe med det store epletreet som jeg deler mest av eplene fra. Den ene av tre stammer brakk, 
og jeg var redd hele treet skulle gå over ende.
Heldigvis har de to gjenværende stammene klart å holde treet på plass.
– Det var tippoldeforeldrene mine som planta det.
Saken fortsetter under bildet
– «Kan jeg virkelig ta?»
Inger la ut bilde av eplene på gjerdet på Facebook, og har fått mange positive kommentarer. Det har hun også fått av forbipasserende, de gangene hun har vært ute i hagen.
– Det er ikke alltid jeg er i hagan, men noen ganger er jeg der når noen sikrer seg litt ingrediens til eplekake. De blir overstrømmende glade for å få epler.
– Men er det noen som vegrer seg for å ta også?
– Ja, det er mange som spør «kan jeg virkelig ta»? «Ja bare forsyn deg», 
svarer jeg.
Selv bruker Inger eplene til eplekake og eplemos til brødskiva.
Og har du ikke sikra deg en pose gratis epler fra Mjøndalens eldste hage ennå, har du fortsatt sjansen.
– Jeg fortsetter så lenge det er epler. Nå begynner det å gå mot slutten.
https://www.dt.no/nyheter/hage/nedre-eiker/inger-deler-ut-gratis-epler-til-
forbipasserende-det-er-mange-som-spor-kan-jeg-virkelig-ta/s/5-57-987068

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου