Σελίδες

Παρασκευή 6 Ιουνίου 2014

....μία δεύτερη γλώσσα ωφελεί τον εγκέφαλο

Εξαιρετικά επωφελής είναι η εκμάθηση δεύτερης γλώσσας ακόμα και σε μεγάλη ηλικία, καθώς επιφέρει σημαντική ενίσχυση των γνωσιακών ικανοτήτων.
Εξαιρετικά θετική είναι η επίδραση της εκμάθησης 
μιας δεύτερης γλώσσας, διαφορετικής από τη μητρική, 
για τον εγκέφαλο, ακόμα και όταν αυτό συμβεί στον ενήλικο βίο....
 Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου. Ειδικότερα οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η οξύνοια, η ικανότητα ανάγνωσης αλλά και η λεκτική ευχέρεια βελτιώθηκαν από την εκμάθηση της δεύτερης γλώσσας είτε στα έντεκα χρόνια είτε στα εβδομήντα. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Annals of Neurology.

Τα μεγάλα ερωτήματα στην εν λόγω μελέτη ήταν κατά πόσον η εκμάθηση μιας νέας γλώσσας βελτιώνει τις γνωσιακές λειτουργίες και κατά πόσον τα άτομα που διαθέτουν ενισχυμένες γνωσιακές δεξιότητες έχουν αυξημένες πιθανότητες να γίνουν δίγλωσσα.

Ο δρ Τόμας Μπακ του Κέντρου Γνωσιακής Γήρανσης και Γνωσιακής Επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου πιστεύει ότι έχει πλέον την απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα. Χρησιμοποιώντας τα στοιχεία από τεστ ευφυΐας σε 260 άτομα, τα οποία ελήφθησαν όταν αυτά ήταν έντεκα χρόνων και μετά ξανά όταν είχαν φτάσει στα εβδομήντα, οι ερευνητές προσπάθησαν να καταγράψουν τη μεταβολή των γνωσιακών δυνατοτήτων τους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το 2008 μέχρι το 2010. Ολοι οι συμμετέχοντες μπορούσαν να συνεννοηθούν και σε μία διαφορετική γλώσσα εκτός από τα αγγλικά. Οι 195 είχαν μάθει τη δεύτερη γλώσσα πριν γίνουν 18 ετών, ενώ 65 αργότερα.

Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι όσοι μιλούσαν δύο ή περισσότερες από δύο γλώσσες είχαν σαφώς ενισχυμένες γνωσιακές δεξιότητες από αυτές που θεωρήθηκαν ως «βάση» κατά την έναρξη της μελέτης. Η πιο ισχυρή επίδραση της εκμάθησης της δεύτερης γλώσσας καταγράφηκε στη γενική ευφυΐα αλλά και στην ικανότητα ανάγνωσης. Ομως, υπογραμμίζουν οι ερευνητές, η εκμάθηση της γλώσσας είχε εξίσου σημαντική και θετική επίδραση τόσο σε αυτούς που την έμαθαν σε νεαρή ηλικία όσο και σε αυτούς που την έμαθαν μεγαλύτεροι.

Ο δρ Μπακ υποστηρίζει ότι οι επιστήμονες κατέγραψαν ένα σαφές πρότυπο ενίσχυσης των γνωσιακών δυνατοτήτων, ενώ οι βελτιώσεις σε προσοχή, συγκέντρωση και λεκτική ευχέρεια δεν ήταν δυνατό να ερμηνευθούν από την ευφυΐα μόνο.

«Τα συμπεράσματά μας είναι σημαντικά. Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο μαθαίνουν μία δεύτερη γλώσσα όταν ενηλικιωθούν. Η μελέτη μάς δείχνει ότι κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά επωφελές ακόμα και για τον εγκέφαλο που γερνάει» καταλήγει ο δρ Μπακ.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου