το «Ταξίδι στα Κύθηρα» η αναζήτηση ενός μαγικού και μυθικού παραδείσου
είναι ένα πολύ αγαπημένο και διαδεδομένο θέμα στην Ευρωπαϊκή λογοτεχνία και γενικά πηγή έμπνευσης στην Ευρωπαϊκή τέχνη, ιδίως το 18ο αι., την εποχή του Ροκοκό, και το 19ο αι. με το θρίαμβο του ρομαντισμού. Ο 20ός αι. με τον ξέφρενο παραλογισμό των παγκοσμίων πολέμων μας προσγείωσε οδυνηρά. Το 1944, μόλις έβγαινε η Ελλάδα σιγά σιγά από τη συμφορά του πολέμου για να μπει στη συνέχεια σε άλλες χειρότερες περιπέτειες, το «Ταξίδι στα Κύθηρα» έχασε τη μαγεία του και έγινε πολύ πεζό και επικίνδυνο.
Με την έναρξη του πολέμου σταμάτησαν τα πλοία της γραμμής και η επικοινωνία των Κυθήρων με Πειραιά, Κρήτη και Πελοπόννησο γινόταν με καϊκια 5-6 μέτρων, τα οποία έπαιρναν μέχρι 10 επιβάτες μαζί με τα αμανάτια τους.
Πολλές φορές ανάλογα με τον καιρό, για να φτάσει από Πειραιά στα Κύθηρα έκανε 3 ημέρες, με πρώτη προσέγγιση στον Πόρο, δεύτερη στο Γέρακα, κοντά στη Μονεμβασία και κατόπιν στα Κύθηρα.
Οι επιβάτες, ντόπιοι το πλείστον, στριμωγμένοι, ταλαιπωρημένοι, θαλασσοβρεγμένοι, φοβισμένοι δεν θύμιζαν σε τίποτα τα ξένοιαστα ζευγάρια του Βαττώ και το Τσιριγώτικο ψαροκάικο, που έκανε τα ριψοκίνδυνα δρομολόγια δεν είχε καμιά σχέση με την ονειρική γαλέρα του θρυλικού πίνακα. Αυτό το ταξίδι, με αυτές τις συνθήκες φαίνεται ότι έκανε ο Κυθήριος ποιητής Νίκος Καρύδης, της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, ιδρυτικό μέλος του Θεάτρου Τέχνης και ιδρυτής των εκδόσεων ΙΚΑΡΟΣ με το Μάριο Πλωρίτη.
Πολλά ποιήματά του μελοποιήθηκαν από το Χατζηδάκη και το Σπανό.
Ο Καρύδης μας δίδει μια εντελώς διαφορετική εικόνα του ταξιδιού στα Κύθηρα με πολύ γραφικό και ρεαλιστικό τρόπο...
Eleni Harou
φωτό https://www.facebook.com/photo.php?fbid=719565571465859&set=a.
123040621118360.32561.100002372690068&type=3&theater
ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ
Πάνω σε μια ψαρόκασα
Σε κάτι καραβόσκοινα
Στις αλυσίδες της άγκυρας
Βρεθήκαμε δίπλα δίπλα
Και μιλήσαμε με τη θάλασσα
Και τ’ άστρα
Ένα παιδί έκλαιγε
Κι ένας σκύλος κοιμόταν δεμένος,
Έν αντρόγυνο έτρωγε κεφτέδες
Ο καπετάνιος νύσταζε,
Αργεί ακόμα το πρώτο λιμάνι.
Πηγαίναμε στο Τσιρίγο
Να μαζέψουμε τις ελιές,
Ταξιδεύαμε κι οι δυό κατάστρωμα
Και βρεθήκαμε δίπλα δίπλα.
Παρακαλούμε πολύ
Να μη γίνουμε πίνακας!
«Ταξίδι στα Κύθηρα» Λιοπύρι
Ίκαρος
Αθήνα 1944
Βιογραφικό
Ο Νίκος Καρύδης γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου χωρίς να πάρει πτυχίο. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής ίδρυσε τον εκδοτικό οίκο Γλάρος και μετά τον πόλεμο τον Ίκαρο, από κοινού με τους Αλέκο Πατσιφά και Μάριο Πλωρίτη. Ιδρυτικό μέλος του Θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν και σύμβουλός του τελευταίου ως το 1952, διετέλεσε επίσης μέλος του Δ.Σ. και εντεταλμένος σύμβουλος του Εθνικού Θεάτρου (1974-1981). Πέθανε στην Αθήνα. Στη λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε με δημοσιεύσεις στα περιοδικά Νέα Εστία και Ελεύθερα Γράμματα. Το 1944 εκδόθηκε η ποιητική συλλογή του Λιοπύρι. Τιμήθηκε με το βραβείο της Ομάδας των Δώδεκα (1958 για τη συγκεντρωτική έκδοση Ποιήματα) και το βραβείο του Ιδρύματος Ουράνη (1983 για την ποιητική συλλογή Καπνός αι ημέραι μου). Η ποίησή του στρέφεται γύρω από το υπαρξιακό αδιέξοδο του ποιητή που βιώνει έντονο το συναίσθημα του φθαρτού της ζωής. Η γραφή του αξιοποιεί στοιχεία από διάφορα λογοτεχνικά ρεύματα, κυρίως από το συμβολισμό και τον υπερρεαλισμό. Ποιήματά του μελοποιήθηκαν από το Μάνο Χατζηδάκι και το Γιάννη Σπανό. [...] ekebi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου