...με αυτό το ερώτημα κυκλοφορεί το νέο μαντήλι του Οίκου
Hermès σε 315 καταστήματα, σε ολόκληρο τον κόσμο.
Διατηρώντας την υψηλή ποιότητα και τη σχεδιαστική καινοτομία,
η γαλλική εταιρία λανσάρει τη νέα σειρά φουλαριών της, με
«χρώμα» ελληνικό.
«Νικητής» ο Ηλίας Καφούρος, που ανάμεσα σε πολλούς και
καταξιωμένους καλλιτέχνες, επιλέχθηκε από το διεθνή οίκο για να
φιλοτεχνήσει την ανδρική σειρά. Για πρώτη φορά μάλιστα, καθώς
από το 1937 κυκλοφορεί μαντήλια υψηλής αισθητικής, ο γαλλικός οίκος
συστήνεται και στο ανδρικό κοινό με την υπογραφή του Καφούρου.
Γνωστός από τα έργα του με σινική και πενάκι, ο έλληνας ζωγράφος
ακολουθεί μια σειρά από σημαντικούς δημιουργούς, που σφράγισαν
με την τέχνη τους τα μαντήλια της HERMÈS, καθιστώντας τα συλλεκτικά
Με υποτροφία του ιδρύματος Fulbright, ο Ηλίας Καφούρος έζησε πριν
από δύο περίπου χρόνια στη Νέα Υόρκη.
Εκεί, τον ανακάλυψε ο Pierre – Alexis Dumas, το σημερινό αφεντικό του
γαλλικού Οίκου, που συνεχίζει την παράδοση της οικογένειας Dumas,
με ελληνικές ρίζες.
«Από το ξεκίνημα της συνεργασίας μας, με εντυπωσίασε ο τρόπος
που με δέχτηκαν στην Hermès» μας λέει ο Καφούρος, που χρειάστηκε
να ταξιδέψει δύο φορές στη Γαλλία ώστε να μιλήσει με τους ανθρώπους
και να περιηγηθεί στο ξεχωριστό μουσείο της εταιρείας στο Παρίσι.
Κι αυτό ήταν πιο σημαντικό, εξηγεί: «Δεν εργάστηκα με όρους
παραγγελίας, αλλά γνώρισα την ιδιαίτερη φιλοσοφία και την
παράδοση της Hermès».
Πρώτο στη γραμμή παραγωγής κυκλοφόρησε το φουλάρι που παραπέμπει
σε παιχνίδι – φλίπερ και στο οποίο κυριαρχούν δύο άλογα, σήμα κατατεθέν
κι απόηχος από το ξεκίνημα του οίκου, όταν έφτιαχνε σέλες για άλογα.
Οι εντυπώσεις από την κίνηση του μαντηλιού είναι διθυραμβικές
και έπεται συνέχεια.
*Ένα από τα τρία φουλάρια της συλλογής
...κάθε έργο του Καφούρου μοιάζει με αυτοτελές σύμπαν,
χωρίς αρχή και τέλος, μια ιστορία που μπορεί να διαβαστεί από
δύο όψεις. «Αυτό που κατεξοχήν με ενδιαφέρει είναι να αποδώσω
μια συγκεκριμένη εικόνα, η οποία ταυτόχρονα να μοιάζει τόσο
μπερδεμένη, που δείχνει σχεδόν αφηρημένη.
Κι εδώ είναι το οξύμωρο: ενώ υπάρχει μία τάξη, μια καθαρότητα στο
πώς παρουσιάζονται τα διάφορα αντικείμενα που χρησιμοποιώ
συμβολικά, υπάρχει μια πολυπλοκότητα στο πώς συνδέονται,
με μια αίσθηση διαρκούς κίνησης»...λέει ο ίδιος
Ο Πόλις Ιωάννου, υπεύθυνος επικοινωνίας της Hermes στην Ελλάδα,
μιλώντας για τη δουλειά του Καφούρου, εξηγεί:
«όπως τα όνειρα ενεργοποιούνται όταν δεν έχουμε συνείδηση, έτσι
μοιάζει και η ζωγραφική του Καφούρου. Φαίνεται να καταλαμβάνει
το χώρο στο μεταίχμιο ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία,
την τάξη και το χάος. Μια ζωγραφική καλειδοσκοπική, θα τολμούσες
τον όρο μεταφυσική, που προσπαθεί να ανιχνεύσει το υπερβατικό στοιχείο».
«όπως τα όνειρα ενεργοποιούνται όταν δεν έχουμε συνείδηση, έτσι
μοιάζει και η ζωγραφική του Καφούρου. Φαίνεται να καταλαμβάνει
το χώρο στο μεταίχμιο ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία,
την τάξη και το χάος. Μια ζωγραφική καλειδοσκοπική, θα τολμούσες
τον όρο μεταφυσική, που προσπαθεί να ανιχνεύσει το υπερβατικό στοιχείο».
Έτσι αντιφατική, μοιάζει και η ζωή του καλλιτέχνη. Από τη Νέα Υόρκη
ως την Ινδία, από το Παρίσι ως την Κόστα Ρίκα, όπου έχει ζήσει κατά
διαστήματα, ο Καφούρος δε δηλώνει απλώς κάτοικος της Αθήνας, αλλά
έχει επιλέξει να ζωγραφίζει στην ελληνική πρωτεύουσα, παρά την κρίση.
Στην Αθήνα, λέει, «υπάρχει ένα ορισμένο διάστημα μεταξύ των πραγμάτων,
που δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να δουν, να πάρουν απόσταση
και να προσδιορίσουν τη ζωή με μεγαλύτερη καθαρότητα».
ως την Ινδία, από το Παρίσι ως την Κόστα Ρίκα, όπου έχει ζήσει κατά
διαστήματα, ο Καφούρος δε δηλώνει απλώς κάτοικος της Αθήνας, αλλά
έχει επιλέξει να ζωγραφίζει στην ελληνική πρωτεύουσα, παρά την κρίση.
Στην Αθήνα, λέει, «υπάρχει ένα ορισμένο διάστημα μεταξύ των πραγμάτων,
που δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να δουν, να πάρουν απόσταση
και να προσδιορίσουν τη ζωή με μεγαλύτερη καθαρότητα».
Πώς ο ίδιος αντιμετωπίζει αυτήν την επιτυχία και διεθνή προβολή;
«Θέλω να παραμείνω προσγειωμένος και να συνεχίσω το έργο μου
στην Ελλάδα. Βεβαίως, είναι μεγάλη τιμή να βλέπω τη δουλειά μου στην
Hermes και στο εξωτερικό και με τους όρους που έχω επιλέξει να ζω,
έτσι ελπίζω να συνεχίσω».
«Θέλω να παραμείνω προσγειωμένος και να συνεχίσω το έργο μου
στην Ελλάδα. Βεβαίως, είναι μεγάλη τιμή να βλέπω τη δουλειά μου στην
Hermes και στο εξωτερικό και με τους όρους που έχω επιλέξει να ζω,
έτσι ελπίζω να συνεχίσω».
Ο Ηλίας Καφούρος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978.
Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
στην Αθήνα (1998 - 2004).
Το διάστημα από το 1998 ως το 2001, επισκέφτηκε επανειλημμένα
την Ινδία, όπου μελέτησε τη ζωγραφική σε σχέση με το διαλογισμό
και ολοκλήρωσε το Master Painting Training με την Γιαπωνέζα
Meera Hashimoto. Το διάστημα από το 2001 ως το 2005, επισκεπτόταν
για μεγάλες χρονικές περιόδους οικολογική κοινότητα στο τροπικό δάσος
στην Κόστα Ρίκα όπου συνέχισε τις διαλογιστικές πρακτικές και ήρθε
σε επαφή με την παράδοση των ιθαγενών της Αμερικής.
Συνέχισε την εκπαίδευσή του στο animation στο School of Visual Arts
(2013, Νέα Υόρκη). Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε εκθέσεις στην
Ελλάδα και το εξωτερικό (Μόναχο, Αθήνα).
Η δουλειά του επιλέχθηκε να συμπεριληφθεί στην έκδοση Vitamin
D2 - New Perspectives in Drawing (2013, Phaidon), μια επισκόπηση
των διεθνών εξελίξεων στο σύγχρονο σχέδιο.
Από το 2005 ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
http://usa.hermes.com/
http://epitome.xyz/meet/
http://www.fulbright.gr/
http://www.athensvoice.gr/
http://www.huffingtonpost.gr/
http://www.cityportal.gr/
http://www.thegreekfoundation.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου