Σελίδες

Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2018

...η Αφροδίτη του Μποτιτσέλι...

 
Στα μέσα της δεκαετίας του 1480, ο Σάντρο Μποτιτσέλι ολοκλήρωσε έναν από τους πλέον δημοφιλείς πίνακές του, την «Αφροδίτη», έργο του οποίου δεν
γνωρίζουμε τον παραγγελιοδότη, ωστόσο εικάζεται πως αποτέλεσε παραγγελία της οικογένειας των Μεδίκων καθώς βρισκόταν στην κατοχή της οικογένειας στις αρχές του 16ου αιώνα.
*Η μεμονωμένη απεικόνιση της Αφροδίτης είναι μια από τις δυο που ζωγράφισε 
ο Φλωρεντινός καλλιτέχνης και αποτελεί μέχρι σήμερα ένα πρότυπο ομορφιάς που συνεχίζει να μελετάται,αλλά κι ένα έργο που επηρέασε την ποπ κουλτούρα. 
Το πιο γνωστό έργο του είναι «Η Γέννηση της Αφροδίτης», που αποτελεί όχι μόνο ένα πολυσυζητημένο πρότυπο ομορφιάς, αλλά έχει γίνει και μέρος της οπτικής συλλογικής μνήμης. Ο Μποτιτσέλι εξακολουθεί να δοξάζεται μέσα στους αιώνες, αλλά αυτό δε συνέβαινε πάντα. Η φήμη του άρχισε να εξανεμίζεται κατά τις αρχές του 16ου αιώνα, όταν οι φιλοσοφικές ιδέες που διαπερνούσαν τους πίνακές του άρχισαν να εκτοπίζονται.

Το ενδιαφέρον για το έργο του αναθερμάνθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα, αποκτώντας τη θέση και την αναγνώριση που κατέχει μέχρι σήμερα. 
Οι Άγγλοι προραφαηλίτες και ο θαυμασμός τους για το έργο του Μποτιτσέλι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην αναγέννηση του ενδιαφέροντος γύρω από 
το έργο του, το οποίο αιχμαλώτισε για πάντα τη φαντασία των καλλιτεχνών 
και μάγεψε το κοινό.
Η Αφροδίτη του εξακολουθεί σήμερα να μαγεύει το κοινό, με την ανάλυση 
των αναλογιών της να απασχολούν ειδικούς και μη, και την εικόνα της εξιδανικευμένης ομορφιάς της να θεωρείται το μεγαλύτερο ατού μιας έκθεσης στον 21ο αιώνα.
Αποτέλεσμα εικόνας για Μποτιτσέλι
Ο Αλεσσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέπι 
Αlessandro di Mariano di Vanni Filipepi
1 Μαρτίου 1445 - 17 Μαϊου 1510 
γνωστός περισσότερο ως Σάντρο Μποττιτσέλλι-Sandro Botticelli
...έζησε τη χρυσή εποχή της φλωρεντινής Αναγέννησης κι ήταν το τελευταίο παιδί του βυρσοδέψη Μαριάνο ντι Βάνι. Σε νεαρή ηλικία άρχισε να εξασκείται 
ως χρυσοτέχνης. Σε ηλικία περίπου δεκαοκτώ ετών αποφάσισε να εγκαταλείψει τη χρυσοτεχνία και να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Μαθήτευσε στο πλευρό του Φρα Φιλίππο Λίππι, ενός από τους διασημότερους ζωγράφους της Φλωρεντίας, 
ο οποίος συνεργαζόταν με ισχυρές οικογένειες της πόλης, όπως των Μεδίκων, λαμβάνοντας σημαντικές παραγγελίες.

*Πηγή έμπνευσής του, μια μυθολογική αφήγηση του Οβιδίου που 
συνιστά μια νεοπλατωνική αλληγορία βασισμένη στην αντίληψη της αγάπης 
ως γενεσιουργού δύναμης. 
Δεν είναι γνωστό ποιός παρήγγειλε τον πίνακα σε εκείνον. 
Πιστεύεται, όμως, ότι φτιάχτηκε για κάποιο μέλος της οικογένειας των Μεδίκων. Κάποιοι μελετητές θεωρούν ότι αποτελεί ύμνο στην αγάπη του Τζουλιάνο ντι Πιέρο των Μεδίκων για τη Σιμονέττα Κατανέο Βεσπούτσι, που ζούσε στο Πορτοβένερε. Πρόκειται για μια παραθαλάσσια πόλη, όπου σύμφωνα με τοπική παράδοση, είναι το μέρος όπου γεννήθηκε η Αφροδίτη. Λέγεται, ότι και ο ίδιος 
ο Μποτιτσέλι αγαπούσε μυστικά την όμορφη Σιμονέττα, που ήταν όμως ερωμένη του ευγενούς από την οικογένεια των Μεδίκων. Υπάρχει η αντίληψη ότι η Σιμονέττα αποτέλεσε το μοντέλο όχι μόνο για την Αφροδίτη στον πίνακα, 
αλλά και για άλλες κοπέλες σε έργα του Μποτιτσέλι (όπως συνέβη και στην Άνοιξη -"Primavera")
*Tί απεικονίζει όμως ο πίνακας;
Σύμφωνα με έναν αρχαίο ελληνικό μύθο, o Κρόνος, παίρνοντας τη βασιλεία 
από τον πατέρα του, τον Ουρανό, έκοψε τα γεννητικά του όργανα και τα 
πέταξε στη θάλασσα. Τότε, σύμφωνα με την επικρατέστερη παράδοση, 
από τους αφρούς της θάλασσας, αναδύθηκε κοντά στην Κύπρο, 
η θεά Αφροδίτη. Αναδυομένη από το νερό μέσα σε ένα όστρακο που φυσούν 
ο Ζέφυρος και η Αύρα προς την ακτή της Κύπρου ή των Κυθήρων. 
Στην ακτή την υποδέχεται μια από τις θεότητες των εποχών, που της 
προσφέρει έναν μανδύα. Η γυμνή θεά θεωρείται από κάποιους ότι είναι 
σύμβολο πνευματικής και όχι γήινης αγάπης. 
**Αυτό που πρέπει να σημειωθεί, είναι ότι η ανατομία της Αφροδίτης 
δεν είναι ρεαλιστική όπως συμβαίνει στα έργα του Ραφαήλ και του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Οι δυσαναλογίες του σώματός της, ωστόσο, συμβάλλουν στην εξαιρετική ομορφιά του αντί να θεωρούνται κάτι αρνητικό. Είναι τέτοια η ομορφιά του προσώπου της Αφροδίτης έτσι όπως απεικονίζεται, που οι ανατομικά ανορθόδοξες λεπτομέρειες 
του πίνακα δεν "διακρίνονται"... 
Αν παρατηρήσουμε, βλέπουμε ότι δεν έχει ούτε ωμοπλάτες, ούτε 
στέρνο και το αριστερό χέρι κρέμεται παράξενα στο πλευρό της. 
Τα στήθη της είναι ολοστρόγγυλα και πολύ μικρά για το σώμα της, 
ο κορμός είναι εξαιρετικά μακρύς και ο αφαλός βρίσκεται πολύ ψηλά στην κοιλιά. Το βάρος του σώματός της πέφτει στο αριστερό ισχίο 
και μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί πώς στέκει στο όστρακο....

*Σαν σύνολο, όμως, το σχέδιο έχει απίστευτη αρμονία. 

Οι γραμμές του έχουν μια εξέχουσα κομψότητα δημιουργώντας διακοσμητικά παιχνιδίσματα μαζί με τα κύματα που σκάνε στην ακτή, τις πτυχώσεις των ρούχων, την αρμονική ροή των μαλλιών της Αφροδίτης. Τα χρώματα είναι υπέροχα και φωτεινά, οι μορφές απόλυτα καθαρές. Το γυμνό σώμα της θεάς αποτελεί ύμνο στην κλασσική ομορφιά και στην αγνότητα της ψυχής. 
Για τη στάση της, δε, ο Μποτιτσέλι ακολούθησε το πρότυπο της Αιδήμονος Αφροδίτης (Venus Pudica).
*Το θέμα της Αφροδίτης είναι παγανιστικό, σε μια εποχή που σχεδόν 

όλα τα έργα τέχνης απεικόνιζαν Ρωμαιοκαθολικά θέματα. Παρόλο που κάποιες από τις δημιουργίες του Φλωρεντίνου ζωγράφου καταστράφηκαν 
εξαιτίας των θεμάτων τους, "Η Γέννηση της Αφροδίτης" διασώθηκε χάρη στην επιρροή του Λορέντσο των Μεδίκων. Ο συγκεκριμένος πίνακας έχει ασκήσει τεράστια επιρροή στη σύγχρονη κουλτούρα με εμφανίσεις σε αρκετές ταινίες 
και βιβλία. Ακόμα και στο δεκάλεπτο των ιταλικών κερμάτων ευρώ, 
απεικονίζεται το πρόσωπο της Αφροδίτης.
*H «Αφροδίτη» μαζί με άλλους δεκαπέντε πίνακες,το 2017 πέρασε για πρώτη φορά τον Ατλαντικό και θα ταξίδεψε από την Πινακοθήκη Γκεμέλντε του Βερολίνου στην Αμερική, στη Βιρτζίνια και στη συνέχεια στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης ως μέρος της έκθεσης “Botticelli and the Search for the Divine: Florentine Painting between the Medici and the Bonfires of the Vanities“.

...με πληροφορίες από:
https://www.elculture.gr/blog/article/%CE%B7-CF%84/
https://www.klik.gr/gr/el/stories/i-gennisi-tis-afroditis
-o-oraioteros-pinakas-tou-botticelli/

Ο αιώνιος θρίαμβος της ομορφιάς του Μποτιτσέλι μέχρι σήμερα
Εδώ και πεντακόσια χρόνια ο φλωρεντινός ζωγράφος με τα 

πρότυπα ομορφιάς του και την αισθητική του επηρεάζει τους 
καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο
The Renaissance of VenusArtist: TateDate: 1877 by Walter CraneCredit line: (c) Tate, London 2015
The Renaissance of VenusArtist: 
TateDate: 1877 by Walter CraneCredit line: (c) Tate, London 2015
Ο Μποτιτσέλι φιλοτέχνησε το έργο χρησιμοποιώντας ως πηγή τον Όμηρο 
και απεικόνισε τη στιγμή κατά την οποία η Αφροδίτη φθάνει στο νησί των Κυθήρων, μετά τη γέννησή της. Στο αριστερό άκρο του πίνακα, απέδωσε 
το Ζέφυρο μαζί με την Αύρα, οι οποίοι προσπαθούν να φυσήξουν έτσι ώστε 
η Αφροδίτη να φτάσει στη στεριά όπου θα την υποδεχτεί μία από τις Ώρες. 
Ο Μποτιτσέλι απεικόνισε την Αφροδίτη σύμφωνα με τις κλασικές αναλογίες 
των αρχαίων αγαλμάτων, ενώ για τη στάση της ακολούθησε το πρότυπο 
της Αιδήμονος Αφροδίτης (Venus Pudica).Στο τέλος της ζωής του, διάφορες ασθένειες καθώς και μία αναπηρία 
εξαιτίας της παραμόρφωσης της πλάτης του, του στέρησαν την επαφή 
με τη ζωγραφική.
*περισσότερα εδώ 
http://www.thetoc.gr/politismos/article/o-aiwnios-thriambos-tis-omorfias-tou-mpotitseli-mexri-simera

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου