....264 άνθρωποι έχουν πεθάνει σε τροχαία δυστυχήματα στη Σουηδία,
αριθμός ρεκόρ για τη χώρα, γιατί παρότι ο αριθμός των αυτοκινήτων
που κυκλοφορούν, αλλά
και των χιλιομέτρων που έχουν διανυθεί διπλασιάστηκαν από το 1970,
ο αριθμός των θανάτων στους δρόμους της, μειώθηκε στα 4/5.
(στοιχεία πρίν 2 χρόνια)
Με μόνο 3 από τους 100.000 Σουηδούς να πεθαίνουν στους δρόμους κάθε χρόνο,
σε σχέση με τους 5.5 σε 100.000 σε όλη την ΕΕ, με 11.4 στην Αμερική και 40
στη Δομινικανή Δημοκρατία που έχει τους πιο θανατηφόρους δρόμους στον κόσμο,
οι δρόμοι στη Σουηδία έχουν εξελιχθεί στους πιο ασφαλείς.
Άλλες πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, τώρα προσπαθούν να αντιγράψουν την επιτυχία.
Πώς τα κατάφερε η Σουηδία;
Από την εποχή που είχε φτάσει στην ακμή των δυστυχημάτων τη δεκαετία του 70,
οι πλούσιες χώρες έχουν γίνει πολύ καλύτερες στο να μειώνουν τον αριθμό
των θανάτων στους δρόμους, (στις φτωχές από την άλλη φαίνεται να αυξάνονται
τα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα από τότε που οι πωλήσεις αυτοκινήτων εκτοξεύτηκαν).
Το 1997 η Σουηδική βουλή έγραψε σε έναν νόμο το σχέδιο «Όραμα μηδέν»,
το οποίο υποσχόταν πως θα εξαφανίσει από τη Σουηδία τους τροχαίους τραυματισμούς
ή θανάτους. «Απλά δε μπορούμε να ανεχτούμε άλλους τραυματισμούς ή θανάτους στους δρόμους μας» δήλωσε ο Hans Berg του Εθνικού οργανισμού μεταφορών.
Οι Σουηδοί πιστεύουν -και τώρα πια αποδεικνύουν- ότι μπορούν να έχουν αυτοκίνητα
και ασφάλεια ταυτόχρονα.
Ο σχεδιασμός των δρόμων έχει παίξει τον μεγαλύτερο ρόλο σε αυτή τη εντυπωσιακή
μείωση των ατυχημάτων.
Οι δρόμοι στη Σουηδία σχεδιάστηκαν με προτεραιότητα την ασφάλεια και όχι
την ταχύτητα ή την άνεση.
Τα χαμηλά αστικά όρια ταχύτητας, οι ζώνες για τους πεζούς και τα διαζώματα
που διαχωρίζουν τα αυτοκίνητα από τα ποδήλατα, έχουν βοηθήσει πολύ σε αυτή
την κατεύθυνση.
Χτίζοντας 1.500 χιλιόμετρα από «2+1 δρόμους» -όπου κάθε λωρίδα κυκλοφορίας χρησιμοποιεί εναλλάξ την κεντρική για προσπεράσεις -υπολογίζεται ότι έχει σώσει
περίπου 145 ζωές μέσα στην πρώτη δεκαετία του Οράματος μηδέν.
Ακόμα, τα επιπλέον 12.600 πιο ασφαλή περάσματα τα οποία περιλαμβάνουν
πεζογέφυρες, φωτεινές διαβάσεις που προστατεύονται από σαμαράκια, κ.λ.π,
υπολογίζεται ότι έχουν μειώσει στο μισό τον αριθμό θανάτων σε πεζούς τα τελευταία
πέντε χρόνια.
Η αυστηρή αστυνόμευση έχει επίσης συνδράμει στην επιτυχία: τώρα, λιγότερο
από το 0.25% των οδηγών βρίσκεται να ξεπερνά το όριο αλκοόλ.
Οι θάνατοι παιδιών κάτω των 7 ετών στο δρόμο, έχει πέσει κατακόρυφα -
το 2012 καταγράφηκε μόνο ένας, σε σχέση με τους 58 που καταγράφηκαν το 1970.
Θα καταφέρουν ποτέ οι Σουηδοί να φτάσουν το στόχο των μηδέν θανάτων;
Οι εκστρατείες για την ασφάλεια των δρόμων λένε ότι είναι δυνατό.
Με τους θανάτους πάντως, να έχουν μειωθεί στο μισό από το 2000, φαίνεται να βρίσκονται στο σωστό δρόμο.
Το επόμενο βήμα θα είναι να μειώσουν το ανθρώπινο λάθος ακόμα περισσότερο, όπως για παράδειγμα, με αυτοκίνητα που θα σε προειδοποιούν για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μέσω ειδικών αναλυτών της ανάσας σου, για υπερβάσεις του ορίου ταχύτητας ή για τις ζώνες ασφαλείας.
Γιατί τελικά, τα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να λειτουργούν και χωρίς οδηγούς.
Και αυτό δεν είναι τόσο μακρινό όσο ακούγεται: Ο κατασκευαστής αυτοκινήτων Volvo, θα τρέξει ένα πιλοτικό πρόγραμμα με αυτοκίνητα χωρίς οδηγούς στο Goithenburg το 2017, σε συνεργασία με το υπουργείο μεταφορών.
Χωρίς αλλοπρόσαλλoυς οδηγούς, τα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να αποτελέσουν το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς.
*από Τhe Economist
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου