Η Αθήνα καταστράφηκε σε μεγάλο βαθμό κατά την Επανάσταση.
Έτσι, εκτός από τα αρχαία μνημεία και τις εκκλησίες, σχεδόν όλα
τα παλιά κτήρια χτίστηκαν μετά την απελευθέρωση.
Έτσι, εκτός από τα αρχαία μνημεία και τις εκκλησίες, σχεδόν όλα
τα παλιά κτήρια χτίστηκαν μετά την απελευθέρωση.
Ανάμεσά τους όμως σώζονται και κάποιοι κτήρια-μάρτυρες της
Αθήνας της Τουρκοκρατίας.
Η σπανιότητά τους τα κάνει ακόμη πιο πολύτιμα.
Αθήνας της Τουρκοκρατίας.
Η σπανιότητά τους τα κάνει ακόμη πιο πολύτιμα.
Κάποια από αυτά τα κτήρια είναι γνωστά, κάποια όχι.
*Αστικό σπίτι της Τουρκοκρατίας
Οδός Τριπόδων.
Σκηνικό της ταινίας “Η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα”.
Χαρακτηριστικό σπίτι του 18ου αιώνα. Εδώ η πίσω αυλή, με το χαγιάτι.
Σκηνικό της ταινίας “Η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα”.
Χαρακτηριστικό σπίτι του 18ου αιώνα. Εδώ η πίσω αυλή, με το χαγιάτι.
Το χαγιάτι λειτουργούσε ως διάδρομος και ως εξώστης.
Ως διάδρομος επέτρεπε την επικοινωνία μεταξύ των δωματίων.
Ως εξώστης επέτρεπε να επωφεληθεί κανείς από τον ήλιο τους
χειμερινούς μήνες, κάτω από την προστασία του στεγάστρου.
Ως διάδρομος επέτρεπε την επικοινωνία μεταξύ των δωματίων.
Ως εξώστης επέτρεπε να επωφεληθεί κανείς από τον ήλιο τους
χειμερινούς μήνες, κάτω από την προστασία του στεγάστρου.
Μετά την απελευθέρωση μπήκαν κι οι τζαμαρίες κι η χρησιμότητά του μεγάλωσε.
*Αστικό σπίτι μετά την απελευθέρωση.
Νεοκλασικό μπροστά, παραδοσιακό πίσω
Οδός Τριπόδων. Αυτό το σπίτι χτίστηκε μετά την Επανάσταση.
Αλλά αποτελεί χαρακτηριστικό μεταβατικό δείγμα: από την αρχιτεκτονική
της Τουρκοκρατίας στην αρχιτεκτονική της Ανεξαρτησίας.
Αλλά αποτελεί χαρακτηριστικό μεταβατικό δείγμα: από την αρχιτεκτονική
της Τουρκοκρατίας στην αρχιτεκτονική της Ανεξαρτησίας.
Η πρόσοψη, που φαίνεται από το δρόμο, είναι το επίσημο μέρος του σπιτιού.
Αυτή έγινε νεοκλασική, γιατί ο κλασικισμός συμβόλιζε δύο πράγματα:
τον εξευρωπαϊσμό και τη σύνδεση με το αρχαίο παρελθόν.
Αυτά ακριβώς που επιθυμούσε η απελευθερωμένη Ελλάδα.
Αυτή έγινε νεοκλασική, γιατί ο κλασικισμός συμβόλιζε δύο πράγματα:
τον εξευρωπαϊσμό και τη σύνδεση με το αρχαίο παρελθόν.
Αυτά ακριβώς που επιθυμούσε η απελευθερωμένη Ελλάδα.
Το υπόλοιπο σπίτι όμως έγινε παραδοσιακό.
Είχε εσωτερική αυλή και χαγιάτι (εξώστη).
Αυτή η αρχιτεκτονική ήταν προσαρμοσμένη στο ελληνικό κλίμα
κι εξυπηρετούσε καλύτερα τις καθημερινές ανάγκες.
Είχε εσωτερική αυλή και χαγιάτι (εξώστη).
Αυτή η αρχιτεκτονική ήταν προσαρμοσμένη στο ελληνικό κλίμα
κι εξυπηρετούσε καλύτερα τις καθημερινές ανάγκες.
*Νεοκλασική πρόσοψη σε σπίτι της Τουρκοκρατίας
Οδός Τριπόδων.
Η νεοκλασική πρόσοψη κρύβει ένα αστικό προεπαναστατικό σπίτι.
Η νεοκλασική πρόσοψη κρύβει ένα αστικό προεπαναστατικό σπίτι.
Παρόμοιο με το προηγούμενο. Μόνο που εδώ πρόσθεσαν τη “μοντέρνα”
νεοκλασική πρόσοψη σε παλιότερο κτήριο της Τουρκοκρατίας.
Για τους ίδιους λόγους: εξευρωπαϊσμός και σύνδεση με το αρχαίο παρελθόν.
νεοκλασική πρόσοψη σε παλιότερο κτήριο της Τουρκοκρατίας.
Για τους ίδιους λόγους: εξευρωπαϊσμός και σύνδεση με το αρχαίο παρελθόν.
*Ο μοναδικός προεπαναστατικός πύργος στην Αθήνα
Γωνία οδών Επιχάρμου και Σχολείου.
Η κατοικία του Άγγλου στρατηγού Sir Richard Church.
Ήταν αρχιστράτηγος των ελληνικών δυνάμεων στην Ελληνική Επανάσταση.
Η κατοικία του Άγγλου στρατηγού Sir Richard Church.
Ήταν αρχιστράτηγος των ελληνικών δυνάμεων στην Ελληνική Επανάσταση.
‘Ηταν ιδιοκτησία του Άγγλου ιστορικού George Finlay, που κατοικούσε εκεί κοντά.
Είναι η μοναδική πυργοκατοικία της Τουρκοκρατίας που επιβιώνει στην Αθήνα.
Σύμφωνα με τις πηγές, υπήρχαν πολλά τέτοια κτήρια στην Αθήνα της Τουρκοκρατίας.
Είναι η μοναδική πυργοκατοικία της Τουρκοκρατίας που επιβιώνει στην Αθήνα.
Σύμφωνα με τις πηγές, υπήρχαν πολλά τέτοια κτήρια στην Αθήνα της Τουρκοκρατίας.
*Το μοναδικό αρχοντικό της Τουρκοκρατίας στην Αθήνα
Αρχοντικό Μπενιζέλων, 17ος αιώνας.
Πατρικό σπίτι της Αγίας Φιλοθέης.
Είσοδος από την οδό Αδριανού. Εδώ βλέπουμε το πίσω μέρος.
Πατρικό σπίτι της Αγίας Φιλοθέης.
Είσοδος από την οδό Αδριανού. Εδώ βλέπουμε το πίσω μέρος.
Είναι το μοναδικό σωζόμενο αρχοντικό της Τουρκοκρατίας στην Αθήνα.
Το σαχνισί (κλειστός εξώστης) αύξανε τον χώρο και δημιουργούσε
ένα φωτεινό καθιστικό (οντάς).
Το σαχνισί (κλειστός εξώστης) αύξανε τον χώρο και δημιουργούσε
ένα φωτεινό καθιστικό (οντάς).
*Το μοναδικό λουτρό της Τουρκοκρατίας στην Αθήνα
Οδός Κυρρήστου.
Είναι το μόνο σωζόμενο λουτρό της Αθήνας της Τουρκοκρατίας.
Στην πίσω όψη μπορείτε να δείτε τους γυάλινους φεγγίτες της οροφής.
Είναι το μόνο σωζόμενο λουτρό της Αθήνας της Τουρκοκρατίας.
Στην πίσω όψη μπορείτε να δείτε τους γυάλινους φεγγίτες της οροφής.
Η νεοκλασική πρόσοψη, φυσικά, προστέθηκε μετά την απελευθέρωση.
*Το σπίτι του δημιουργού της σύγχρονης Αθήνας
Οδός Θόλου. Το σπίτι του Σταμάτη Κλεάνθη.
‘Ηταν ο αρχιτέκτονας που εκπόνησε το πρώτο σχέδιο της Αθήνας.
‘Ηταν ο αρχιτέκτονας που εκπόνησε το πρώτο σχέδιο της Αθήνας.
Ήταν σπίτι της Τουρκοκρατίας κι ο Κλεάνθης του έδωσε
νεοκλασικό χαρακτήρα.
Αρχικά στέγασε το Γυμνάσιο και κατόπιν το Πανεπιστήμιο.
νεοκλασικό χαρακτήρα.
Αρχικά στέγασε το Γυμνάσιο και κατόπιν το Πανεπιστήμιο.
*Αγία Ελεούσα: από εκκλησία, δικαστήριο
Οδός Αγίας Ελεούσης, Ψυρρή.
Το παλιό Κακουργοδικείο.
Είναι έργο του Χριστιανού Χάνσεν, αρχιτέκτονα του Πανεπιστημίου.
Το παλιό Κακουργοδικείο.
Είναι έργο του Χριστιανού Χάνσεν, αρχιτέκτονα του Πανεπιστημίου.
Προήλθε από τη μετατροπή του μεταβυζαντινού ναού της Αγίας Ελεούσας.
Το ιερό του υπάρχει ακόμη στο βάθος του κτηρίου.
Το ιερό του υπάρχει ακόμη στο βάθος του κτηρίου.
Το θύρωμα της εισόδου αντιγράφει το θύρωμα της βόρειας πρόστασης
του Ερεχθείου. Είναι η πρώτη απόπειρα να αντιγραφούν τα αρχαία μνημεία
στα νεώτερα κτήρια.
του Ερεχθείου. Είναι η πρώτη απόπειρα να αντιγραφούν τα αρχαία μνημεία
στα νεώτερα κτήρια.
Σήμερα, εδώ στεγάζεται η Βιβλιοθήκη της Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
~*~
http://culturehikes.com/el/athina-mnimeia-tourkhttp://www.kefaloniapress.gr/2017/03/04/%
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου