Η Μπιενάλε της Αθήνας παρουσιάζει την 6η διοργάνωσή της υπό τον τίτλο ANTI.
Η 6η Μπιενάλε της Αθήνας φλερτάρει με τον όρο, τη στάση, την (α)πιθανότητα του ANTI. Τι σημαίνει αντίθεση σήμερα; Τι ταυτότητες κατασκευάζει;
Η έκθεση ANTI εστιάζει σε φαινόμενα κανονικοποίησης της αντίθεσης και της μη-συμμόρφωσης, από την πολιτική μέχρι τη διαδικτυακή κουλτούρα, από τα βιντεοπαιχνίδια μέχρι το Netflix, από τον Žižek μέχρι την Rihanna.
Η έκθεση ANTI εστιάζει σε φαινόμενα κανονικοποίησης της αντίθεσης και της μη-συμμόρφωσης, από την πολιτική μέχρι τη διαδικτυακή κουλτούρα, από τα βιντεοπαιχνίδια μέχρι το Netflix, από τον Žižek μέχρι την Rihanna.
Το φθινόπωρο του 2018 συμπληρώνεται μια δεκαετία κρίσης κατά την οποία η Αθήνα υπήρξε εκκολαπτήριο εξέγερσης, αντίθεσης, αντίδρασης, οπισθοδρόμησης. Το 2017, η Μπιενάλε της Αθήνας διοργάνωσε μια σειρά από περφόρμανς και εκδηλώσεις με τίτλο «Περιμένοντας τους Βαρβάρους», αναβάλλοντας την 6η Μπιενάλε και κηρύσσοντας συνειδητά μια περίοδο Ενεργού Αναμονής διάρκειας ενός έτους. Η Ενεργός Αναμονή ήταν μια παιγνιώδης άσκηση πάνω στην πολιτική φαντασία των περιοδικών εκθέσεων μεγάλης κλίμακας, ένα πρελούδιο του ANTI.
Το ANTI, υπό την επιμέλεια των Stefanie Hessler, Κωστή Σταφυλάκη και Poka-Yio, στρέφει το βλέμμα προς μια ποικιλία στάσεων αντίθεσης, μη συμμόρφωσης και οριακότητας. Αντί να πάρει μια θέση κριτικής αποστασιοποίησης, η έκθεση μας εισάγει στην απόλαυση και στη δυσφορία τόσο της εξέγερσης όσο και της αντίδρασης. Στην εποχή της «μετά-αλήθειας» (post-truth), δεν μπορείς να πολεμήσεις την αντιδραστική κουλτούρα με ένα ακόμη ANTI. Το να αντιμετωπίσεις το ANTI σημαίνει να ταλαντευτείς μεταξύ εξουσίας και εξέγερσης εσωτερικεύοντας, ενεργοποιώντας και τις δύο. Η AB6 αποτελεί απόσταγμα μιας επαυξημένης πραγματικότητας — ένα σύνολο λειτουργικών χώρων που προσκαλεί τους επισκέπτες να ενδώσουν στο ANTI. Οι μηχανισμοί της έκθεσης υιοθετούν τις μορφές χώρων της ζωής μας: το γυμναστήριο, το γραφείο, το στούντιο τατουάζ, τις ιστοσελίδες γνωριμιών, την υπηρεσία μετανάστευσης, το εμπορικό κέντρο, το club, την εκκλησία, το dark room. Το ΑΝΤΙ είναι μια ευκαιρία να δούμε τον εκθεσιακό μηχανισμό σαν καθαρτήριο χωρίς κάθαρση.
Περισσότεροι από 100 διεθνείς καλλιτέχνες, δμιουργοί πολυμέσων και θεωρητικοί θα συμμετάσχουν στο ANTI. Σύντομα θα ανακοινωθούν οι εκθεσιακοί χώροι και ο πλήρης κατάλογος των καλλιτεχνών.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του ANTI θα λειτουργεί το Cabaret Negatif, σχεδιασμένο από τα ΦΥΤΑ και την Νάγια Γιακουμάκη.
Το Στούντιο του καλλιτέχνη Ed Fornieles θα θέσει σε κυκλοφορία δύο -περιορισμένης έκδοσης- τίτλους κρυπτονομισμάτων που θα χρηματοδοτήσουν τόσο μια ομάδα LARP (Παιχνίδια Ρόλων Ζωντανής Δράσης) όσο και την Μπιενάλε της Αθήνας. Οι κάτοχοι αυτών των τίτλων θα μοιραστούν τα κέρδη που θα προκύψουν από την πώληση έργων κατά τη διάρκεια της περφόρμανς LARP The Group.
Η 6η Μπιενάλε της Αθήνας πραγματοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική 2014-2020» του ΕΣΠΑ.
Σε ένα σύμπλεγμα τεσσάρων εμβληματικών κτηρίων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας «κατοικεί» η μεγάλης κλίμακας διεθνής έκθεση ΑΝΤΙ με τη συμμετοχή περίπου 100 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Οι τρεις τελευταίες Μπιενάλε εστίασαν στην περιοχή της Ομόνοιας, αλλά η φετινή μας μεταφέρει στο Σύνταγμα. Κεντρικό εκθεσιακό χώρο αποτελεί το κτήριο ΤΤΤ (Σταδίου 15). Ανεγέρθηκε το 1930-31 (έργο του αρχιτέκτονα Αναστάσιου Μεταξά) προκειμένου να στεγάσει τον Οργανισμό Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος. Στα 85 χρόνια της λειτουργίας του, αποτέλεσε το σύμβολο της μετάβασης από το αναλογικό στο ψηφιακό και της μετατόπισης από την εποχή της ενσύρματης επικοινωνίας στην πρώιμη περίοδο των υπολογιστών και στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή. Λίγα μόλις μέτρα πίσω του βρίσκεται η Μπενάκειος Βιβλιοθήκη (Ανθίμου Γαζή 2),που ανήκει στη Βουλή των Ελλήνων. Παραμένει ένα άγνωστο στο ευρύ κοινό κτήριο, κλειστό από το 2004. Στα Αναγνωστήριά του στέκουν ακόμη τα σκονισμένα ράφια που φιλοξενούσαν τους 30.000 τόμους της συλλογής του κορυφαίου δημοτικιστή Γιάννη Ψυχάρη. Η 6η Μπιενάλε της Αθήνας φιλοξενείται ακόμη στο πρώην ξενοδοχείο Esperia Palace (Σταδίου 22), πολύβουο στέκι της πολιτικής, επιχειρηματικής αλλά και πολιτιστικής Αθήνας μέχρι το 2010 και στο πρώην κτήριο του ΤΣΜΕΔΕ (Κολοκοτρώνη 4), ιδιοκτησίας ΕΦΚΑ, τα οποία παραχωρούνται από το υπουργείο Εργασίας, στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των εποπτευόμενων Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης & ΟΑΕΔ, με τίτλο «Ανάκτηση των Ακινήτων του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας- Αξιοποίηση με όρους κοινωνικής ανταπόδοσης».
Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ παρουσιάζουν στα τέσσερα αυτά «κενά» κτήρια στο κέντρο της πόλης ένα διακριτό, ιδιοσυγκρασιακό και ανήσυχο screenshot του πολιτικού, κοινωνικού και πολιτιστικού momentum. Οι καλλιτέχνες του ΑΝΤΙ εξετάζουν τη μεταψηφιακή εποχή, τα σενάρια βελτίωσης του ανθρώπινου σώματος, τις αιρέσεις της ψυχικής και σωματικής ευεξίας καθώς και της σωματικής και πνευματικής μεταμόρφωσης. Το επιτυγχάνουν επινοώντας επιβλητικές πραγματικότητες, παραλλαγές χώρων της καθημερινής ζωής: από το γυμναστήριο μέχρι το εμπορικό κέντρο, από τα φόρουμ στο διαδίκτυο μέχρι το darkroom, από το γραφείο μέχρι το πολιτικό μέτωπο.
Στα ελληνικά το ANTI σημαίνει επίσης έναντι. Προσκαλώντας καλλιτέχνες και άλλους δημιουργούς πολιτισμού να κατοικήσουν τους «μηχανισμούς» που μιμούνται, παραμορφώνουν, συστρέφουν ή μεγεθύνουν τις σκηνές της σύγχρονης ζωής, το ΑΝΤΙ προσφέρει μια αφετηρία για πολυάριθμα έναντι.
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα-Παρασκευή 14.00-22.00Σάββατο-Κυριακή 12.00-22.00
http://athensbiennale.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου