Νάρκισσος (1597–1599) του Μικελάντζελο Μερίζι (Καραβάτζιο)*
http://im1.7job.gr/sites/default/files/article/2013/29/133823g-narcissus-caravaggio_1594-96_edited.jpg
...με αφορμή του κάτι είδα...κάτι διάβασα....για τον...νάρκισσο...
την ιστορία του όλοι λίγο πολύ την ξέρουμε, του ωραίου αγοριού που
κάθε μέρα θαύμαζε την ομορφιά του σε μια λίμνη.
Τόσο πολύ είχε γοητευτεί από τον ίδιο τον εαυτό του, που κάποια μέρα
έπεσε μέσα στη λίμνη και πνίγηκε.
Στη θέση όπου έπεσε, φύτρωσε ένα λουλούδι που το ονόμασαν Νάρκισσο.
Ρ... (#1)
ΡΑULO COELHO
ο ΑΛΧΗΜΙΣΤHΣ
Ο ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Ο Όσκαρ Ουάιλντ δεν τελείωνε έτσι την ιστο-
ρία του. Έλεγε ότι, όταν πέθανε ο Νάρκισσος, ήρθαν
οι Ορειάδες -νύμφες του δάσους- και διαπίστωσαν ότι
η λίμνη είχε μετατραπεί από λίμνη γλυκού νερού σε
αμφορέα αλμυρών δακρύων.
- Γιατί κλαις; ρώτησαν οι Ορειάδες.
- Κλαίω για τον Νάρκισσο, είπε η λίμνη.
- Α, δε μας εκπλήσσει που κλαις για τον Νάρκισσο,
συνέχισαν εκείνες. Στο κάτω κάτω, παρόλο που κι ε-
μείς τον κυνηγούσαμε στο δάσος, εσύ ήσουν η μόνη
που είχε την ευκαιρία να θαυμάσει από κοντά την ο-
μορφιά του.
- Μα ήταν όμορφος ο Νάρκισσος; ρώτησε η λίμνη.
- Ποιος να το ξέρει καλύτερα από σένα; απάντησαν
έκπληκτες οι Ορειάδες. Στο κάτω κάτω, στις όχθες σου
έσκυβε κάθε μέρα.
Η λίμνη έμεινε για λίγο σιωπηλή. Μετά είπε:
- Κλαίω για τον Νάρκισσο, αλλά δεν είχα καταλά-
βει ότι ήταν όμορφος. Κλαίω για το Νάρκισσο γιατί,
κάθε φορά που έσκυβε στις όχθες μου, εγώ μπορούσα
να βλέπω στα βάθη των ματιών του την αντανάκλαση
της ίδιας μου της ομορφιάς.
http://www.real-greece.ru/ska4/O%20alximistis%20Coelio.pdf
(Ρ #2)
- Τι ωραία ιστορία! είπε ο αλχημιστής.
...άν την συσχετίσουμε, με τον *πρόλογο του αλχημιστή...
Μία από τις γνωστές εκφράσεις του Φ. Ντοστογέφσκι (Ηλίθιος) είναι
ότι «Η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο». Και δεν αναφέρεται στην
ομορφιά του Νάρκισσου, ο οποίος πέρα από τον εαυτό του,
δεν μπορεί να αγαπήσει κανέναν άλλον, αλλά για την ομορφιά
της λίμνης. Η λίμνη αντανακλούσε την ομορφιά της σε αυτόν που
έσκυβε και την κοίταζε.
ότι «Η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο». Και δεν αναφέρεται στην
ομορφιά του Νάρκισσου, ο οποίος πέρα από τον εαυτό του,
δεν μπορεί να αγαπήσει κανέναν άλλον, αλλά για την ομορφιά
της λίμνης. Η λίμνη αντανακλούσε την ομορφιά της σε αυτόν που
έσκυβε και την κοίταζε.
Ο καθένας μας μπορεί ερμηνεύει αυτή την ιστορία όπως θέλει,
ανάλογα με το ποιος είναι...!
...το τι είμαστε πραγματικά, αντανακλάται στα μάτια του ανθρώπου που
έχουμε απέναντι μας. Κάποιες φορές, καλό είναι να κοιτάμε τον άλλον,
όπως ένα παιδί και να τον βλέπουμε με αθωότητα...
ανάλογα με το ποιος είναι...!
...το τι είμαστε πραγματικά, αντανακλάται στα μάτια του ανθρώπου που
έχουμε απέναντι μας. Κάποιες φορές, καλό είναι να κοιτάμε τον άλλον,
όπως ένα παιδί και να τον βλέπουμε με αθωότητα...
Ρ...
Ο Άρρωστος Βάκχος (1593) (αυτοπροσωπογραφία)
http://im1.7job.gr/sites/default/files/article/2013/29/133823g-sick_bacchus_by_caravaggio.jpg
http://im1.7job.gr/sites/default/files/article/2013/29/133823g-sick_bacchus_by_caravaggio.jpg
*Ο Ιταλός Μικελάντζελο Μερίζι, έμεινε γνωστός ως Καραβάτζιο,
ονομασία του ομώνυμου χωριού κοντά στο Μιλάνο από όπου καταγόταν...
έζησε μια πολυτάραχη ζωή γεμάτη με εσωτερικές αντιθέσεις και συγκρούσεις
με το κοινωνικό του περιβάλλον.
ονομασία του ομώνυμου χωριού κοντά στο Μιλάνο από όπου καταγόταν...
έζησε μια πολυτάραχη ζωή γεμάτη με εσωτερικές αντιθέσεις και συγκρούσεις
με το κοινωνικό του περιβάλλον.
Ο μεγαλοφυής Καραβάτζιο, ο ζωγράφος που σφράγισε την εποχή του Μπαρόκ
και στη διάρκεια της σύντομης ζωής του κατάφερε να εισάγει το ύφος του,
τον «Καραβατζισμό», πέθανε στις 18 Ιουλίου του 1610, σε ηλικία 39 ετών...άρρωστος
και κυνηγημένος στο Πόρτο 'Ερκολε, στο δρόμο προς τη Ρώμη, όπου ανέμενε ότι
θα του δοθεί συγχώρεση από τον Πάπα.
Μέδουσα (1597)
http://im1.7job.gr/sites/default/files/article/2013/29/133823g-medusa_by_caravaggio_2.jpg
και στη διάρκεια της σύντομης ζωής του κατάφερε να εισάγει το ύφος του,
τον «Καραβατζισμό», πέθανε στις 18 Ιουλίου του 1610, σε ηλικία 39 ετών...άρρωστος
και κυνηγημένος στο Πόρτο 'Ερκολε, στο δρόμο προς τη Ρώμη, όπου ανέμενε ότι
θα του δοθεί συγχώρεση από τον Πάπα.
Μέδουσα (1597)
http://im1.7job.gr/sites/default/files/article/2013/29/133823g-medusa_by_caravaggio_2.jpg
των μοντέλων του, που παρόλο που προέρχονταν από τη λαϊκή καθημερινότητα της περιόδου απέπνεαν μια έντονη αίσθηση θεατρικότητας και μυστηρίου.
Το ίδιο σκοτεινός και μυστήριος ήταν και ο δημιουργός τους.
Ο Καραβάτζιο θεωρήθηκε νατουραλιστής, όμως ο νατουραλισμός του
ήταν ασυνήθιστος. Κατήργησε εντελώς τις ρητορικές αντιθέσεις και τις υφολογικές εκλεπτύνσεις των μανιεριστών του 16ου αιώνα. Με τον Καραβάτζιο «καταργείται» ουσιαστικά ο ιδεαλισμός της Αναγέννησης.
Ο μεγάλος Ιταλός ζωγράφος απομακρύνεται σχεδόν ολοκληρωτικά από την
εξιδανικευμένη απόδοση των θρησκευτικών θεμάτων, μεταφέροντάς τα στο
επίπεδο της λαϊκής εκδοχής της καθημερινότητας. Μάλιστα, τα μοντέλα του τα
αναζήτησε στους δρόμους και τα ζωγράφισε ρεαλιστικά σαν τα βιβλικά επεισόδια
να συνέβαιναν μπροστά του.
ήταν ασυνήθιστος. Κατήργησε εντελώς τις ρητορικές αντιθέσεις και τις υφολογικές εκλεπτύνσεις των μανιεριστών του 16ου αιώνα. Με τον Καραβάτζιο «καταργείται» ουσιαστικά ο ιδεαλισμός της Αναγέννησης.
Ο μεγάλος Ιταλός ζωγράφος απομακρύνεται σχεδόν ολοκληρωτικά από την
εξιδανικευμένη απόδοση των θρησκευτικών θεμάτων, μεταφέροντάς τα στο
επίπεδο της λαϊκής εκδοχής της καθημερινότητας. Μάλιστα, τα μοντέλα του τα
αναζήτησε στους δρόμους και τα ζωγράφισε ρεαλιστικά σαν τα βιβλικά επεισόδια
να συνέβαιναν μπροστά του.
Η προδοσία του Χριστού (1602) (Στα δεξιά ο Καραβάτζιο)
http://im1.7job.gr/sites/default/files/article/2013/29/133823g-taking_of_christ_-_dublin.jpg
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου