Το 2017, οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου, στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής, έφτιαξαν ένα πολύ πετυχημένο μποστάνι, γεμάτο λαχανικά και λουλούδια. Ενα χρόνο αργότερα, τους χτύπησε την πόρτα η Εφορία και υποχρεώθηκαν να το κλείσουν.
«Όταν στις άλλες χώρες οι σχολικοί συνεταιρισμοί χρηματοδοτούνται, στην Ελλάδα, φορολογούνται» δήλωσε στη HuffPost Greece, o διευθυντής του σχολείου, Βασίλης Μισαηλίδης.
Αν δεν πληρωθεί το τέλος επιτηδεύματος 800 ευρώ που ζητάει η Εφορία, ο λαχανόκηπος θα μείνει ανάμνηση.
«Πρέπει να βγει διυπουργική απόφαση που να καλύπτει τους σχολικούς συνεταιρισμούς», δηλώνει ο κύριος Μισαηλίδης, που δεν βλέπει άλλη λύση, μέχρι στιγμής, από το λουκέτο.
Πώς άρχισε η ιστορία;
Όλα άρχισαν όταν το σχολείο άνοιξε τραπεζικό λογαριασμό, δημιουργώντας μάλιστα το δικό του ΑΦΜ, καθώς σύμφωνα με το νόμο που υπάρχει από το 1997, «όταν τα έσοδα του σχολικού συνεταιρισμού ξεπεράσουν το ποσό των 30.000 δραχμών (100 ευρώ), υποχρεούνται να καταθέσουν τα υπόλοιπα στην τράπεζα. Το περασμένο έτος ξεπέρασαν το ποσό αυτό και τα υπόλοιπα κατατέθηκαν στη τράπεζα όπως όριζε ο νόμος. Ωστόσο, στο υπουργείο Οικονομικών δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη για τους σχολικούς συνεταιρισμούς, αγνόησαν τη λέξη «σχολικός» και συμπεριφέρθηκαν σαν να είναι κανονική επιχείρηση.
Πώς άρχισε η ιστορία;
Όλα άρχισαν όταν το σχολείο άνοιξε τραπεζικό λογαριασμό, δημιουργώντας μάλιστα το δικό του ΑΦΜ, καθώς σύμφωνα με το νόμο που υπάρχει από το 1997, «όταν τα έσοδα του σχολικού συνεταιρισμού ξεπεράσουν το ποσό των 30.000 δραχμών (100 ευρώ), υποχρεούνται να καταθέσουν τα υπόλοιπα στην τράπεζα. Το περασμένο έτος ξεπέρασαν το ποσό αυτό και τα υπόλοιπα κατατέθηκαν στη τράπεζα όπως όριζε ο νόμος. Ωστόσο, στο υπουργείο Οικονομικών δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη για τους σχολικούς συνεταιρισμούς, αγνόησαν τη λέξη «σχολικός» και συμπεριφέρθηκαν σαν να είναι κανονική επιχείρηση.
«Προσπαθήσαμε να δείξουμε στα παιδιά να είναι έννομοι, αλλά υπήρχε η ερώτηση “γιατί έπρεπε να είμαστε νόμιμοι; Αν δεν δηλώναμε τα χρήματά μας όπως ορίζει ο νόμος δεν θα συνέβαινε όλο αυτό» αναφέρει ο διευθυντής. Με άλλα λόγια, το να είσαι νόμιμος στην Ελλάδα είναι κατάρα.
Η πρώτη καμπάνα
«Όταν καταθέσαμε τη φορολογική μας δήλωση τον περασμένο Ιούλιο, το εκκαθαριστικό έγραφε τέλος επιτηδεύματος 135 ευρώ για τους μήνες Νοέμβριο-Δεκέμβριο» συνεχίζει ο κύριος Μισαηλίδης περιγράφοντας τον Γολγοθά που πέρασαν για να γίνει κατανοητό ότι πρόκειται για σχολική δραστηριότητα, χωρίς κάποια θετική εξέλιξη. «Τα έσοδά μας για το 2017 ήταν 260 ευρώ από τις δωρεές των μελών. Πληρώσαμε τα 135 ευρώ και αναμένονται και τα υπόλοιπα “χαράτσια” που συνολικά θα κυμανθούν από 500 έως 600 ευρώ», τονίζει. Σύμφωνα με όσα αναφέρει, 45 μαθητές της Δ‘, της Ε’ και της ΣΤ′ Δημοτικού, αναμένεται να μην ασχοληθούν ξανά σύντομα με τη γεωργία.
«Όταν καταθέσαμε τη φορολογική μας δήλωση τον περασμένο Ιούλιο, το εκκαθαριστικό έγραφε τέλος επιτηδεύματος 135 ευρώ για τους μήνες Νοέμβριο-Δεκέμβριο» συνεχίζει ο κύριος Μισαηλίδης περιγράφοντας τον Γολγοθά που πέρασαν για να γίνει κατανοητό ότι πρόκειται για σχολική δραστηριότητα, χωρίς κάποια θετική εξέλιξη. «Τα έσοδά μας για το 2017 ήταν 260 ευρώ από τις δωρεές των μελών. Πληρώσαμε τα 135 ευρώ και αναμένονται και τα υπόλοιπα “χαράτσια” που συνολικά θα κυμανθούν από 500 έως 600 ευρώ», τονίζει. Σύμφωνα με όσα αναφέρει, 45 μαθητές της Δ‘, της Ε’ και της ΣΤ′ Δημοτικού, αναμένεται να μην ασχοληθούν ξανά σύντομα με τη γεωργία.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΛΥΝΘΟΥ
Η προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης
Ο πρόεδρος του σχολικού συμβουλίου είναι εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης και ήταν συμπαραστάτης των προσπαθειών του σχολείου, αλλά δεν κατάφερε να βρεί κάποια ουσιαστική λύση. Την προσπάθεια εύρεσης διυπουργικής απόφασης μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και Οικονομικών έκανε και η βουλευτής Χαλκιδικής του ΣΥΡΙΖΑ, Αικατερίνη Ιγγλέζη, καταθέτοντας πρόταση στην κοινοβουλευτική ομάδα του κυβερνώντος κόμματος, αλλά μέχρι στιγμής παραμένει άκαρπη.
Η προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης
Ο πρόεδρος του σχολικού συμβουλίου είναι εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης και ήταν συμπαραστάτης των προσπαθειών του σχολείου, αλλά δεν κατάφερε να βρεί κάποια ουσιαστική λύση. Την προσπάθεια εύρεσης διυπουργικής απόφασης μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και Οικονομικών έκανε και η βουλευτής Χαλκιδικής του ΣΥΡΙΖΑ, Αικατερίνη Ιγγλέζη, καταθέτοντας πρόταση στην κοινοβουλευτική ομάδα του κυβερνώντος κόμματος, αλλά μέχρι στιγμής παραμένει άκαρπη.
Το αβέβαιο μέλλον
Τα βεβαιωμένα χρέη πρέπει να πληρωθούν, τονίζουν οι αρμόδιοι. Ο διευθυντής τονίζει πως η δικαίωση θα έρθει αν όχι μόνο δεν επιβαρυνθούν από το συγκεκριμένο χρηματικό ποσό, καθώς το θέμα έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις, αλλά και να αλλάξει η νομοθεσία για τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που μόνο καλά στοιχεία επιφέρει στον εκάστοτε μαθητή που συμμετέχει.
Τα βεβαιωμένα χρέη πρέπει να πληρωθούν, τονίζουν οι αρμόδιοι. Ο διευθυντής τονίζει πως η δικαίωση θα έρθει αν όχι μόνο δεν επιβαρυνθούν από το συγκεκριμένο χρηματικό ποσό, καθώς το θέμα έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις, αλλά και να αλλάξει η νομοθεσία για τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που μόνο καλά στοιχεία επιφέρει στον εκάστοτε μαθητή που συμμετέχει.
«Ας κάνουμε την αρχή, ώστε να αποφευχθούν ανάλογα περιστατικά στο εγγύς μέλλον», επισημαίνει. Διαφορετικά, θα αναγκαστούν να βγουν στην επαιτεία για να αποπληρώσουν ένα χρέος που ουσιαστικά δεν τους αναλογεί, όπως αναφέρει και η σχετική ανακοίνωσή τους.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΛΥΝΘΟΥ
Η ανακοίνωση
Η ανακοίνωση
«Δυστυχώς αναγκαζόμαστε να κλείσουμε τον Σχολικό Συνεταιρισμό του Δημ. Σχολείου Ολύνθου «Το Περιβόλι» διότι δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε οικονομικά στο «τέλος επιτηδεύματος» που μας επέβαλε η Εφορία!!
Δεν είμαστε έμποροι! δεν είμαστε εμπορική επιχείρηση! Είμαστε Σχολικός Συνεταιρισμός που προωθούμε την σχολική καινοτομία και επιχειρηματικότητα η οποία σε όλα τα δυτικά κράτη επιδοτείται, δυστυχώς στην χώρα μας φορολογείται.
Προσφέραμε στους μαθητές μας την μάθηση της υπευθυνότητας, της δημοκρατικότητας, της αυτοβοήθειας, της αλληλεγγύης. Η δημοκρατία στην τάξη, ο καθένας προσφέρει σύμφωνα με τις δυνατότητές του. Μαθαίνει το παιδί να ζει ομαδικά, να αναπτύσσεται, να έχει γνώμη, να λαμβάνει αποφάσεις, να υποτάσσεται στις αποφάσεις της πλειοψηφίας, να παίρνει τα πρώτα μαθήματα ενός υπεύθυνου πολίτη. Πραγματικά, ένας μαθητής συνεταιριστής είναι ήδη ένας υπεύθυνος και συνειδητοποιημένος μικρός πολίτης του τόπου του.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΛΥΝΘΟΥ
Για την ιστορία
Για την ιστορία
«Θελήσαμε να διδάξουμε την νομιμότητα και την συνεταιριστική αγωγή στους μαθητές μας και απογοητευτήκαμε. Η καταστατική και σύννομη λειτουργία του Σχολικού Συνεταιρισμού απαιτεί Τραπεζικό Λογαριασμό που για να εκδοθεί χρειάζεται ΑΦΜ. Εδώ το νομικό πλαίσιο του ΥΠΠΕΘ έρχεται σε αντίθεση με του Υπουργείου Οικονομικών! διότι δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για τους Σχολικούς Συνεταιρισμούς. Το Μητρώο του Υπουργείου Οικονομικών λαμβάνοντας υπόψη μόνο την λέξη «Συνεταιρισμός» σύμφωνα με το άρθρο 31 του Ν. 3986/2011 έρχεται και επιβάλλει τέλος επιτηδεύματος 800 € στον «ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟ»!! το οποίο έγινε γνωστό σε μας με την συμπλήρωση της Φορολογικής Δήλωσης του Συνεταιρισμού για το οικονομικό έτος 2017.
Παρακαλέσαμε για την άμεση νομοθετική ρύθμιση με αναδρομική ισχύ που θα επίλυε το πρόβλημα αλλά τίποτα!
Οι εντυπώσεις μας και οι αναμνήσεις μας είναι άριστες και προτείνουμε: Την οργανωτική στήριξη του θεσμού των σχολικών συνεταιρισμών και η θεσμική τους κατοχύρωση μέσα από την απλοποίηση του σημερινού νομικού πλαισίου λειτουργίας τους, το οποίο είναι πολύ σύνθετο και απαιτεί μεγάλη, άσκοπη και ιδιαίτερα κουραστική γραφειοκρατική ενασχόληση από τα παιδιά, με τη δημιουργία ενός νέου πιο ευέλικτου και αποτελεσματικού πλαισίου που θα λειτουργεί ενισχυτικά και όχι κατασταλτικά στην προσπάθεια για την εδραίωση των σχολικών συνεταιρισμών.
Ευχαριστούμε από καρδιάς ΟΛΟΥΣ αυτούς που στάθηκαν δίπλα μας και μας στήριξαν στο δύσκολο έργο μας.»
*ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ: https://www.huffingtonpost.gr/entry/kleiston-MNd-w6FVGleSxtw
...όταν στις άλλες χώρες οι σχολικοί συνεταιρισμοί χρηματοδοτούνται, στην Ελλάδα φορολογούνται", είπε ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου, Βασίλης Μισαηλίδης. Ο λαχανόκηπος του σχολείου κινδυνεύει να κλείσει επειδή... είναι νόμιμος. Όμως, τέτοιες πρωτοβουλίες πρέπει να ενθαρρύνονται, γιατί η επανάσταση στη διατροφή μας ξεκινάει από το σχολείο...
...ωστόσο...
Πριν δυο χρόνια το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την επέκταση εφαρμογής του θεσμού των σχολικών Συνεταιρισμών και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με σκοπό την ανάπτυξη του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και την Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών.
Έτσι με την απόφαση αυτή μπόρεσαν Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας να ιδρύουν Σχολικούς Συνεταιρισμούς μετά τη σύσταση του Συντονιστικού Συμβουλίου Ίδρυσης του Συνεταιρισμού, του οποίου τα μέλη είναι:
- ένα μέλος από το σύλλογο διδασκόντων,
-ένα μέλος από το Δ.Σ. του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και
- ένας εκπρόσωπος των μαθητών από Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξη.
Τακτικά μέλη του συνεταιρισμού μπορεί να είναι μαθητές της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης.
Για τους Σχολικούς Συνεταιρισμούς εφαρμόζονται οι διατάξεις της με αρ. πρωτ. Φ3/1085/Γ1/1456/02−12−1997 (ΦΕΚ τ.Β΄ 1107/1997) υπουργικής απόφασης.
Η συνεταιριστική εκπαίδευση για τους συνεταιρισµούς αποτελεί µία κύρια δραστηριότητα που ταυτόχρονα εµπεριέχεται στις βασικές αρχές του συνεταιρισµού. Επιπλέον, σύµφωνα µε τη διεθνή εµπειρία γίνεται σαφές πως προκειµένου οι συνεταιριστικές δραστηριότητες να έχουν γερά θεµέλια, πρέπει να αναπτύσσουν τη συνεταιριστική εκπαίδευση, καθώς αυτή παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και συµβάλλει στην κατανόηση του συνεταιριστικού θεσµού (Παπαγεωργίου, 2007).
Σκοπός της είναι η παροχή γνώσεων, διότι γνώση σηµαίνει δύναµη και δύναµη σηµαίνει επιτυχηµένη διαπραγµατευτική ικανότητα των µελών του συνεταιρισµού (Καούρα, 2005).
Στην Ελλάδα, δεν είναι τελείως κατανοητή η συµβολή της συνεταιριστικής εκπαίδευσης από την πλευρά του κράτους. Συγκεκριµένα, ο θεσµός των σχολικών συνεταιρισµών είχε εντυπωσιακά ηθικά και υλικά επιτεύγµατα, ωστόσο δεν ενθαρρύνθηκε περαιτέρω και όποια δείγµατα υπάρχουν οφείλονται στην ενεργό συµµετοχή και το ζήλο που καταδεικνύουν οι δάσκαλοι για τη διατήρησή τους, ειδικότερα στην πρωτοβάθµια εκπαίδευση. Στη δευτεροβάθµια εκπαίδευση, µαθήµατα συνεργατισµού διδάσκονται µόνο στα Τεχνικά Λύκεια και συγκεκριµένα στα µαθήµατα που σχετίζονται µε τις γεωργοκτηνοτροφικές δραστηριότητες, ενώ γίνεται σαφές πως ο συνεταιριστικός τρόπος δράσης µπορεί να εφαρµοστεί σε κάθε οικονοµική δραστηριότητα και όχι µόνον στη γεωργική.
...ωστόσο...
Πριν δυο χρόνια το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την επέκταση εφαρμογής του θεσμού των σχολικών Συνεταιρισμών και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με σκοπό την ανάπτυξη του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και την Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών.
Έτσι με την απόφαση αυτή μπόρεσαν Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας να ιδρύουν Σχολικούς Συνεταιρισμούς μετά τη σύσταση του Συντονιστικού Συμβουλίου Ίδρυσης του Συνεταιρισμού, του οποίου τα μέλη είναι:
- ένα μέλος από το σύλλογο διδασκόντων,
-ένα μέλος από το Δ.Σ. του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και
- ένας εκπρόσωπος των μαθητών από Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξη.
Τακτικά μέλη του συνεταιρισμού μπορεί να είναι μαθητές της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης.
Για τους Σχολικούς Συνεταιρισμούς εφαρμόζονται οι διατάξεις της με αρ. πρωτ. Φ3/1085/Γ1/1456/02−12−1997 (ΦΕΚ τ.Β΄ 1107/1997) υπουργικής απόφασης.
Η συνεταιριστική εκπαίδευση για τους συνεταιρισµούς αποτελεί µία κύρια δραστηριότητα που ταυτόχρονα εµπεριέχεται στις βασικές αρχές του συνεταιρισµού. Επιπλέον, σύµφωνα µε τη διεθνή εµπειρία γίνεται σαφές πως προκειµένου οι συνεταιριστικές δραστηριότητες να έχουν γερά θεµέλια, πρέπει να αναπτύσσουν τη συνεταιριστική εκπαίδευση, καθώς αυτή παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και συµβάλλει στην κατανόηση του συνεταιριστικού θεσµού (Παπαγεωργίου, 2007).
Σκοπός της είναι η παροχή γνώσεων, διότι γνώση σηµαίνει δύναµη και δύναµη σηµαίνει επιτυχηµένη διαπραγµατευτική ικανότητα των µελών του συνεταιρισµού (Καούρα, 2005).
Στην Ελλάδα, δεν είναι τελείως κατανοητή η συµβολή της συνεταιριστικής εκπαίδευσης από την πλευρά του κράτους. Συγκεκριµένα, ο θεσµός των σχολικών συνεταιρισµών είχε εντυπωσιακά ηθικά και υλικά επιτεύγµατα, ωστόσο δεν ενθαρρύνθηκε περαιτέρω και όποια δείγµατα υπάρχουν οφείλονται στην ενεργό συµµετοχή και το ζήλο που καταδεικνύουν οι δάσκαλοι για τη διατήρησή τους, ειδικότερα στην πρωτοβάθµια εκπαίδευση. Στη δευτεροβάθµια εκπαίδευση, µαθήµατα συνεργατισµού διδάσκονται µόνο στα Τεχνικά Λύκεια και συγκεκριµένα στα µαθήµατα που σχετίζονται µε τις γεωργοκτηνοτροφικές δραστηριότητες, ενώ γίνεται σαφές πως ο συνεταιριστικός τρόπος δράσης µπορεί να εφαρµοστεί σε κάθε οικονοµική δραστηριότητα και όχι µόνον στη γεωργική.
ΠΗΓΗ: Πτυχιακή εργασία - Ιδρυματικό Καταθετήριο Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου