Κάλλιο να μην τρέφεις αυταπάτες, οι άνθρωποι δεν έχουν τίποτα να πούν
ο ένας στον άλλο, το μόνο που κάνουν είναι να μιλάνε ο καθείς για τον καημό του, γνωστό αυτό.
Πασχίζουν να τον ξεφορτωθούν πάνω στον άλλον τον καημό τους, τη στιγμή του έρωτα,
μα τότε δεν πιάνει, κι ό,τι κι αν κάνουν, τον κρατούν ακέραιο τον καημό τους,
και ξαναρχίζουν, πασχίζοντας γι' άλλη μια φορά να τον πλασάρουν.
«Είστε ωραία, δεσποινίς», λένε. Και τους παίρνει πάλι η ζωή, ως την επόμενη φορά
που θα ξαναδοκιμάσουν το ίδιο κολπάκι. «Είστε πολύ ωραία, δεσποινίς!...»
Χώρια που κοκορεύονται εν τω μεταξύ ότι τα κατάφεραν να τον ξεφορτωθούν τον καημό τους, μα όλος ο κόσμος ξέρει πως δεν είναι διόλου αλήθεια και πως τον έχουν κρατήσει
όλον δικό τους. Καθώς σ' αυτό το παιχνίδι γινόμαστε γερνώντας ολοένα πιο άσχημοι
και σιχαμεροί, δεν μπορούμε καν να κρύψουμε τον καημό μας, τη χρεοκοπία μας, και καταλήγουμε μ' εκείνη τη βρομογκριμάτσα φαρδιά πλατιά στη φάτσα, που παίρνει είκοσι, τριάντα χρόνια και βάλε να μας ανέβει εντέλει απ' την κοιλιά στο πρόσωπο.
Γι' αυτό υπάρχει ο άνθρωπος, γι' αυτό και μόνο, για μια γκριμάτσα, που του παίρνει
μια ζωή ολόκληρη να τη σχηματίσει, και που δεν καταφέρνει πάντα ούτε καν να την ολοκληρώσει, τόσο βαριά και περίπλοκη είναι η γκριμάτσα που θα' πρεπε να κάνει
για να εκφράσει όλη την αληθινή ψυχή του, δίχως να πάει τίποτα χαμένο.
όλον δικό τους. Καθώς σ' αυτό το παιχνίδι γινόμαστε γερνώντας ολοένα πιο άσχημοι
και σιχαμεροί, δεν μπορούμε καν να κρύψουμε τον καημό μας, τη χρεοκοπία μας, και καταλήγουμε μ' εκείνη τη βρομογκριμάτσα φαρδιά πλατιά στη φάτσα, που παίρνει είκοσι, τριάντα χρόνια και βάλε να μας ανέβει εντέλει απ' την κοιλιά στο πρόσωπο.
Γι' αυτό υπάρχει ο άνθρωπος, γι' αυτό και μόνο, για μια γκριμάτσα, που του παίρνει
μια ζωή ολόκληρη να τη σχηματίσει, και που δεν καταφέρνει πάντα ούτε καν να την ολοκληρώσει, τόσο βαριά και περίπλοκη είναι η γκριμάτσα που θα' πρεπε να κάνει
για να εκφράσει όλη την αληθινή ψυχή του, δίχως να πάει τίποτα χαμένο.
L.- F. Céline
Σελίν
*απόσπασμα από το βιβλίο του Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας
*μετάφραση Σεσίλ Ιγγλέση μαργέλλου
"Αριστούργημα!"... "Ανοσιούργημα!"... "Μνημειώδες!"...
"Ελεεινό!"... "Υψηλό!"... "Χυδαίο!"... "Κωμικό!"... "Τραγικό!"... "Κωμικοτραγικό!"... "Φιλάνθρωπο!"... [...] "Ακροδεξιό!"...
"Αναρχικό!"... [...] "Έκφυλο!"... "Χειμαρρώδες!"...
"Ηρωικό!"... [...]
...μυριάδες λέξεις γράφτηκαν ήδη το 1932, όταν οι εμβρόντητοι αναγνώστες σαλπάρισαν γι' αυτό το αναπάντεχο ταξίδι, που άλλαξε τα τοπία της γλώσσας,
της τέχνης, της ζωής!
Μυριάδες γράφονται ακόμη, γιατί το ασύγκριτο μυθιστόρημα του Σελίν εξακολουθεί να μας συγκλονίζει (?) να μας μεταμορφώνει,
να μας μετουσιώνει.
"Ελεεινό!"... "Υψηλό!"... "Χυδαίο!"... "Κωμικό!"... "Τραγικό!"... "Κωμικοτραγικό!"... "Φιλάνθρωπο!"... [...] "Ακροδεξιό!"...
"Αναρχικό!"... [...] "Έκφυλο!"... "Χειμαρρώδες!"...
"Ηρωικό!"... [...]
...μυριάδες λέξεις γράφτηκαν ήδη το 1932, όταν οι εμβρόντητοι αναγνώστες σαλπάρισαν γι' αυτό το αναπάντεχο ταξίδι, που άλλαξε τα τοπία της γλώσσας,
της τέχνης, της ζωής!
Μυριάδες γράφονται ακόμη, γιατί το ασύγκριτο μυθιστόρημα του Σελίν εξακολουθεί να μας συγκλονίζει (?) να μας μεταμορφώνει,
να μας μετουσιώνει.
...κανείς δεν επέστρεψε, κανείς δεν θα επιστρέψει αλώβητος
από την "άκρη της νύχτας"...
από την "άκρη της νύχτας"...
Celine, Louis - Ferdinand
Κορυφαίος πεζογράφος του 20ού αιώνα,
ο Σελίν (κατά κόσμον, Λουί-Φερντινάν-Ωγκύστ Ντετούς)
γεννιέται το 1894 στο Παρίσι.
Το 1912 κατατάσσεται εθελοντικά στο πεζικό, όπου τον προλαβαίνει
ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος.
Τον Σεπτέμβριο του 1914 τραυματίζεται, παρασημοφορείται
και αποστρατεύεται.
Εργάζεται στο Καμερούν και, επιστρέφοντας, σπουδάζει ιατρική στη Ρεν. Συμμετέχει για λογαριασμό της Κοινωνίας των Εθνών σε υγιεινολογικές αποστολές στην Αμερική, την Αφρική και την Ευρώπη, προτού εγκατασταθεί
ως γιατρός στο Παρίσι.
Το 1932 εκδίδει το αριστουργηματικό
"Ταξίδι στην άκρη της νύχτας",
που προκαλεί σκάνδαλο και στέφεται με απαραμείωτη επιτυχία.
Εννέα ακόμα μυθιστορήματα "Θάνατος επί πιστώσει", "Μακελειό",
"Από τον ένα πύργο ο άλλος", "Βορράς", κ.ά. επισφραγίζουν την ιδιοφυή καινοτομία του.
Η αντισημιτική και φιλοναζιστικη στάση του τον αναγκάζει να καταφύγει
το 1944 στη Γερμανία και εν συνεχεία στην Κοπεγχάγη, όπου φυλακίζεται
για ένα διάστημα και όπου παραμένει μια εξαετία, εν αναμονή της δίκης του
στη Γαλλία επ' εσχάτη προδοσία.
Το 1951 αμνηστεύεται και αποσύρεται στο παρισινό προάστιο Μεντόν, συνεχίζοντας να συγγράφει έως το θάνατο του, το 1961.
ο Σελίν (κατά κόσμον, Λουί-Φερντινάν-Ωγκύστ Ντετούς)
γεννιέται το 1894 στο Παρίσι.
Το 1912 κατατάσσεται εθελοντικά στο πεζικό, όπου τον προλαβαίνει
ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος.
Τον Σεπτέμβριο του 1914 τραυματίζεται, παρασημοφορείται
και αποστρατεύεται.
Εργάζεται στο Καμερούν και, επιστρέφοντας, σπουδάζει ιατρική στη Ρεν. Συμμετέχει για λογαριασμό της Κοινωνίας των Εθνών σε υγιεινολογικές αποστολές στην Αμερική, την Αφρική και την Ευρώπη, προτού εγκατασταθεί
ως γιατρός στο Παρίσι.
Το 1932 εκδίδει το αριστουργηματικό
"Ταξίδι στην άκρη της νύχτας",
που προκαλεί σκάνδαλο και στέφεται με απαραμείωτη επιτυχία.
Εννέα ακόμα μυθιστορήματα "Θάνατος επί πιστώσει", "Μακελειό",
"Από τον ένα πύργο ο άλλος", "Βορράς", κ.ά. επισφραγίζουν την ιδιοφυή καινοτομία του.
Η αντισημιτική και φιλοναζιστικη στάση του τον αναγκάζει να καταφύγει
το 1944 στη Γερμανία και εν συνεχεία στην Κοπεγχάγη, όπου φυλακίζεται
για ένα διάστημα και όπου παραμένει μια εξαετία, εν αναμονή της δίκης του
στη Γαλλία επ' εσχάτη προδοσία.
Το 1951 αμνηστεύεται και αποσύρεται στο παρισινό προάστιο Μεντόν, συνεχίζοντας να συγγράφει έως το θάνατο του, το 1961.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου