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Κυριακή, 14 Αυγούστου 2016

Δελφοί — Delphoi in greco...


...è un importante sito archeologico, nonché una storica città dell'antica Grecia, 
che si estende sulle pendici del monte Parnaso, nella periferia della Grecia Centrale,
a circa 600 m s.l.m. all'incrocio di antiche vie di comunicazione. 
Nei tempi antichi Delfi, detto ombelico del mondo, era la sede del più importante 
e venerato oracolo (assieme a Dydyma) del dio Apollo: l'oracolo di Delfi; 
i resti del tempio dedicato all'Apollo Delfico (Ἀπόλλων Δελφίνιος — Apollon Delphinios) 
della mitologia greca fanno parte, con il famoso teatro e lo stadio 
(in cui ogni quattro anni si svolgevano i giochi pitici che seguivano di tre anni l'Olimpiade 
e prendono il nome dalla Pizia, la sacerdotessa che pronunciava gli oracoli in nome di Apollo), del famoso sito archeologico visitato annualmente da migliaia di turisti.

Sull'architrave del portale al santuario (all'interno del quale ardeva l'άσβεστος φλόξ, 
fiamma eterna) era riportato il celebre motto ΓΝΩΘΙ ΣΕΑΥΤΟΝ (gnōthi seautón) che significa "conosci te stesso" e che sarà poi fatto proprio da Socrate.
Gli scavi sul sito di Delfi vennero avviati nel 1889 da parte della École française d'Athènes, che ancora oggi se ne occupa e pubblica i nuovi ritrovamenti nel bollettino Fouilles de Delphes (FD). Nel museo sono raccolte le opere d'arte ritrovate negli scavi. Fra esse spicca la statua della Sfinge dei Nassi, in origine posta in cima a una colonna, la statua bronzea dell'auriga di Delfi, l'omphalos marmoreo, raffigurante l'ombelico del mondo, la statua del pugile Agias e la statua marmorea di Antinoo, di epoca romana. Molteplici i reperti di offerte votive: elmi, armi, vasi, monete, statuette e gioielli, che testimoniano secoli ininterroti di culto al dio di Delfi.
Il complesso degli scavi si snoda lungo una via principale lastricata detta Via Sacra, che sale dalla fonte Castalia lungo il pendio del monte Parnaso.
Al principio della Via Sacra sono ancora visibili i resti di tombe e simulacri d'età romana, testimonianza degli interventi che il santuario subì da parte degli imperatori romani dal I secolo a.C. al II secolo d.C.
Salendo si incontrano le prime importanti vestigia di fattura greca, in particolare i resti dei thesauroi votivi delle città greche. Sebbene per la maggior parte non restino altro che le fondazioni, sono da segnalare due eccezioni: il Tesoro dei Sifni, ricostruito con copie dei materiali originali (i materiali autentici si trovano all'interno del Museo), ed il Tesoro degli Ateniesi, ricostruito quasi completamente con i materiali originali.
Il Tesoro dei Sifni (proveniente appunto dalla città di Sifno), costruito nel 530-525 a.C., era un tempietto ionico distilo in antis con due cariatidi in sostituzione delle colonne tra i muri laterali del pronao; offre sul lato nord (quello rivolto alla Via Sacra percorsa dal pellegrino che andava in cerca del responso dal dio della sapienza e delle arti) un importante fregio con la rappresentazione di una drammatica battaglia fra gli dei e i Giganti.
Salendo ancora lungo la Via Sacra si incontra il vero e proprio cuore del santuario, il tempio di Apollo. Il Muro Poligonale:
Per costruirlo venne riportata della terra dalla valle del Parnaso, che venne impiegata per costruire un terrapieno in cui il tempio potesse affondare le fondazioni. La Via Sacra costeggia il terrapieno e lungo il tratto di passaggio venne eretto il Muro Poligonale, sul quale molti pellegrini del santuario hanno lasciato iscritte nella pietra le loro intenzioni votive o i loro ringraziamenti al dio Apollo. Tra queste iscrizioni se ne è conservata una di grande valore storico e letterario. Si tratta dell'iscrizione di Gelone, tiranno di Siracusa della famiglia dei Dinomenidi, che si recò a Delfi per ringraziare il dio per la sua vittoria nella corsa dei cavalli ai Giochi olimpici. Di questa vittoria parla anche il poeta Pindaro, in una delle sue odi Olimpiche. Di fronte al tempio si trova il teatro, scavato nelle pendici della montagna, e proseguendo lungo la Via Sacra si arriva ai resti dello stadio.
Delphi (/ˈdɛlfaɪ/ or /ˈdɛlfi/; Greek: Δελφοί, [ðelˈfi]) is both an archaeological site and a modern town in Greece on the south-western spur of Mount Parnassus in the valley of Phocis. In myths dating to the classical period of Ancient Greece (510-323 BC), the site of Delphi was believed to be determined by Zeus when he sought to find the centre of his "Grandmother Earth" (Ge, Gaea, or Gaia). He sent two eagles flying from the eastern and western extremities, and the path of the eagles crossed over Delphi where the omphalos, or navel of Gaia was found.
Earlier myths include traditions that Pythia, or the Delphic oracle, already was the site of an important oracle in the pre-classical Greek world (as early as 1400 BC) and, rededicated from about 800 BC, when it served as the major site during classical times for the worship of the god Apollo. Apollo was said to have slain Python, "a dragon" who lived there and protected the navel of the Earth. "Python" (derived from the verb πύθω (pythō), "to rot") is claimed by some to be the original name of the site in recognition of Python which Apollo defeated. The Homeric Hymn to Delphic Apollo recalled that the ancient name of this site had been Krisa. Others relate that it was named Pytho and that Pythia, the priestess serving as the oracle, was chosen from their ranks by a group of priestesses who officiated at the temple.
Apollo's sacred precinct in Delphi was a panhellenic sanctuary, where every four years, starting in 586 BC athletes from all over the Greek world competed in the Pythian Games, one of the four panhellenic (or stephanitic) games, precursors of the Modern Olympics. The victors at Delphi were presented with a laurel crown (stephanos) which was ceremonially cut from a tree by a boy who re-enacted the slaying of the Python. Delphi was set apart from the other games sites because it hosted the mousikos agon, musical competitions.
These Pythian Games rank second among the four stephanitic games chronologically and based on importance. These games, though, were different from the games at Olympia in that they were not of such vast importance to the city of Delphi as the games at Olympia were to the area surrounding Olympia. Delphi would have been a renowned city whether or not it hosted these games; it had other attractions that led to it being labeled the "omphalos" (navel) of the earth, in other words, the center of the world.
In the inner hestia ("hearth") of the Temple of Apollo, an eternal flame burned. After the battle of Plataea, the Greek cities extinguished their fires and brought new fire from the hearth of Greece, at Delphi; in the foundation stories of several Greek colonies, the founding colonists were first dedicated at Delphi.
The site of Delphi is located in upper central Greece, on multiple plateaux/terraces along the slope of Mount Parnassus, and includes the Sanctuary of Apollo, the site of the ancient Oracle. This semicircular spur is known as Phaedriades, and overlooks the Pleistos Valley.
Southwest of Delphi, about 15 km (9.3 mi) away, is the harbor-city of Kirrha on the Corinthian Gulf. Delphi was thought of by the Greeks as the middle of the entire earth.
Temple of Apollo
The ruins of the Temple of Delphi visible today date from the 4th century BC, and are of a peripteral Doric building. It was erected on the remains of an earlier temple, dated to the 6th century BC which itself was erected on the site of a 7th-century BC construction attributed to the architects Trophonios and Agamedes.
The 6th-century BC temple was named the "Temple of Alcmonidae" in tribute to the Athenian family who funded its reconstruction following a fire, which had destroyed the original structure. The new building was a Doric hexastyle temple of 6 by 15 columns. This temple was destroyed in 375 BC by an earthquake. The pediment sculptures are a tribute to Praxias and Androsthenes of Athens. Of a similar proportion to the second temple it retained the 6 by 15 column pattern around the stylobate.[34] Inside was the adyton, the centre of the Delphic oracle and seat of Pythia. The temple had the statement "Know thyself", one of the Delphic maxims, carved into it (and some modern Greek writers say the rest were carved into it), and the maxims were attributed to Apollo and given through the oracle and/or the Seven Sages of Greece ("know thyself" perhaps also being attributed to other famous philosophers). The monument was partly restored during 1938(?)–1300.
The temple survived until AD 390, when the Roman emperor Theodosius I silenced the oracle by destroying the temple and most of the statues and works of art in the name of Christianity.[35] The site was completely destroyed by zealous Christians in an attempt to remove all traces of Paganism.
Tholos
The Tholos at the sanctuary of Athena Pronoia (Ἀθηνᾶ Πρόνοια, "Athena of forethought") is a circular building that was constructed between 380 and 360 BC. It consisted of 20 Doric columns arranged with an exterior diameter of 14.76 meters, with 10 Corinthian columns in the interior.
The Tholos is located approximately a half a mile (800 m) from the main ruins at Delphi (at 38.480172°N 22.507886°E). Three of the Doric columns have been restored, making it the most popular site at Delphi for tourists to take photographs. Vitruvius (vii, introduction) notes Theodorus of Samos as the architect of the Round Building which is at Delphi.
amm. [Μ.Δ.]

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