18 Ιανουαρίου - 25 Μαρτίου 2018
«Στην έκθεση δίνεται έμφαση σε καινοτομίες που
ξεχώρισαν από το 1860 ως το 1970»
ξεχώρισαν από το 1860 ως το 1970»
Με αφορμή τα «160 χρόνια Γκάζι», τη συμπλήρωση 160 χρόνων από την ίδρυση του εργοστασίου φωταερίου της Αθήνας, μια νέα μεγάλη έκθεση διοργανώνεται από την Τεχνόπολη και το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου, από τις 18 Ιανουαρίου 2018,
με τίτλο “160 χρόνια made in Greece“, αφιερωμένη στην ιστορία της
ελληνικής βιομηχανίας.
Όπως διαβάζουμε στην εισαγωγή του καταλόγου που συνοδεύει την έκθεση, «η βιομηχανία ήταν δύσκολη υπόθεση για μια μικρή και νέα χώρα όπως η Ελλάδα.
Ωστόσο πολλοί άνθρωποι τόλμησαν το εγχείρημα και πολλοί περισσότεροι, άνδρες, γυναίκες, κορίτσια και αγόρια, βρέθηκαν από νωρίς μπλεγμένοι στα γρανάζια των μηχανών.
με τίτλο “160 χρόνια made in Greece“, αφιερωμένη στην ιστορία της
ελληνικής βιομηχανίας.
Όπως διαβάζουμε στην εισαγωγή του καταλόγου που συνοδεύει την έκθεση, «η βιομηχανία ήταν δύσκολη υπόθεση για μια μικρή και νέα χώρα όπως η Ελλάδα.
Ωστόσο πολλοί άνθρωποι τόλμησαν το εγχείρημα και πολλοί περισσότεροι, άνδρες, γυναίκες, κορίτσια και αγόρια, βρέθηκαν από νωρίς μπλεγμένοι στα γρανάζια των μηχανών.
Ανοιχτά εθνικά μέτωπα, δύο δεκαετίες πολέμων, αλλεπάλληλες έκτακτες περιστάσεις, ανέκοπταν απότομα τις σύντομες φάσεις βιομηχανικής ανάπτυξης, έθεταν άλλες προτεραιότητες και δεν άφηναν πολλά περιθώρια για την έγκαιρη συνειδητοποίηση της σημασίας του βιομηχανικού πολιτισμού. Για μεγάλο διάστημα, δεν υπήρξε ούτε πολιτική στήριξη, ούτε κοινωνική αποδοχή της βιομηχανίας. Η διαχείριση της εργατικής διαμαρτυρίας από καθεστώτα άλλοτε αυταρχικά και άλλοτε περιορισμένων πολιτικών ελευθεριών και ελεγχόμενου συνδικαλισμού, δεν συνέβαλε στην ανάπτυξη συναινετικών διαδικασιών για την επίλυση των διαφορών εργοδοτών και εργαζομένων, και των ιδιαίτερων προβλημάτων της βιομηχανίας.
ΑΓΕΤ Ηρακλής
Παρ’ όλα αυτά, η ελληνική βιομηχανία υπήρξε, και κατέγραψε σημαντικές επιτυχίες,
όπως και αποτυχίες. Παρά την εκτεταμένη αποβιομηχάνιση στην πρόσφατη εποχή, που έπληξε εξάλλου όλο τον δυτικό κόσμο, υπάρχει ακόμα, και αποτελεί την πιο σημαντική προοπτική για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
όπως και αποτυχίες. Παρά την εκτεταμένη αποβιομηχάνιση στην πρόσφατη εποχή, που έπληξε εξάλλου όλο τον δυτικό κόσμο, υπάρχει ακόμα, και αποτελεί την πιο σημαντική προοπτική για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Η έκθεση της Τεχνόπολης αφιερώνεται στους δημιουργούς της, επιχειρηματίες και εργαζομένους. Η παρουσίαση των συγκεκριμένων επιχειρήσεων είναι αναγκαστικά επιλεκτική.»
Αλεύρι, Μύλοι Λούλη
Σύμφωνα με την κ. Mαρία Φλώρου, διευθύντρια του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου
η οποία έχει και τη συνολική εποπτεία της έκθεσης, «στους σκοπούς του Μουσείου μας βρίσκεται πάντα σε προτεραιότητα η διάσωση της βιομηχανικής μας κληρονομιάς,
αλλά και η ευαισθητοποίηση του κοινού για την προστασία της.
Κατ’ επέκταση, οι καινοτομίες και οι πρωτοποριακές βιομηχανίες είναι θεματικές που προκύπτουν από την ίδια την ιστορία, τη λειτουργία του και το χαρακτήρα του μουσείου μας. Μετά την περσινή μεγάλη επιτυχία των «Gr80s», επανερχόμαστε με ένα ακόμη θέμα που απασχολεί μεγάλο μέρος του κοινού μας, όχι μόνο αυτού που εργάζεται στο χώρο της βιομηχανίας, αλλά και άλλων ομάδων κοινού που τους ενδιαφέρει η ιστορία και η παραγωγική δύναμη αυτής της χώρας.
η οποία έχει και τη συνολική εποπτεία της έκθεσης, «στους σκοπούς του Μουσείου μας βρίσκεται πάντα σε προτεραιότητα η διάσωση της βιομηχανικής μας κληρονομιάς,
αλλά και η ευαισθητοποίηση του κοινού για την προστασία της.
Κατ’ επέκταση, οι καινοτομίες και οι πρωτοποριακές βιομηχανίες είναι θεματικές που προκύπτουν από την ίδια την ιστορία, τη λειτουργία του και το χαρακτήρα του μουσείου μας. Μετά την περσινή μεγάλη επιτυχία των «Gr80s», επανερχόμαστε με ένα ακόμη θέμα που απασχολεί μεγάλο μέρος του κοινού μας, όχι μόνο αυτού που εργάζεται στο χώρο της βιομηχανίας, αλλά και άλλων ομάδων κοινού που τους ενδιαφέρει η ιστορία και η παραγωγική δύναμη αυτής της χώρας.
Δίνουμε έμφαση σε καινοτομίες που ξεχώρισαν από το 1860 ως το 1970, ουσιαστικά παρουσιάζουμε εκ πρώτης μια αδρή εικόνα για τη βιομηχανική ανάπτυξη. Αλλά βέβαια εξίσου σημαντικό για εμάς είναι να ανοίξουμε ένα διάλογο με το παρόν και το μέλλον.
Έτσι, από τη μια έχουμε το ιστορικό πλαίσιο και από την άλλη έχουμε μια σύγχρονη οπτική που παρουσιάζεται μέσα από την ιστορία αρκετών βιομηχανιών που είναι ενεργές ως σήμερα, καθώς και μια σειρά εκδηλώσεων με συζητήσεις και παρουσιάσεις, από ανθρώπους που θα δώσουν τη δική τους οπτική, για θέματα όπως είναι η διοίκηση και διαχείριση βιομηχανικών μονάδων ή την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους ως την πολιτιστική επανάχρηση βιομηχανικών χώρων στη Ελλάδα».
Έτσι, από τη μια έχουμε το ιστορικό πλαίσιο και από την άλλη έχουμε μια σύγχρονη οπτική που παρουσιάζεται μέσα από την ιστορία αρκετών βιομηχανιών που είναι ενεργές ως σήμερα, καθώς και μια σειρά εκδηλώσεων με συζητήσεις και παρουσιάσεις, από ανθρώπους που θα δώσουν τη δική τους οπτική, για θέματα όπως είναι η διοίκηση και διαχείριση βιομηχανικών μονάδων ή την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους ως την πολιτιστική επανάχρηση βιομηχανικών χώρων στη Ελλάδα».
Την ιστορική έρευνα της έκθεσης “160 χρόνια made in Greece” έχει αναλάβει
ο ιστορικός κ. Γιάννης Στογιαννίδης, σύμφωνα με τον οποίο «την έκθεση διατρέχει
ένα εκτενές χρονολόγιο με σημαντικές εξελίξεις από την πολιτική και οικονομική ιστορία
της χώρας.
Το χρονολόγιο κατανέμεται σε δεκαετίες.
Το κεντρικό τμήμα της έκθεσης είναι οργανωμένο με βάση τους κλάδους της βιομηχανίας.
Η ελληνική βιομηχανία εμφάνισε σημεία ανάκαμψης σε διαφορετικές δεκαετίες. Όλοι οι κλάδοι δεν εμφανίστηκαν ταυτόχρονα, ούτε εμφάνισαν την ίδια πρόοδο σε κάθε δεκαετία.
ο ιστορικός κ. Γιάννης Στογιαννίδης, σύμφωνα με τον οποίο «την έκθεση διατρέχει
ένα εκτενές χρονολόγιο με σημαντικές εξελίξεις από την πολιτική και οικονομική ιστορία
της χώρας.
Το χρονολόγιο κατανέμεται σε δεκαετίες.
Το κεντρικό τμήμα της έκθεσης είναι οργανωμένο με βάση τους κλάδους της βιομηχανίας.
Η ελληνική βιομηχανία εμφάνισε σημεία ανάκαμψης σε διαφορετικές δεκαετίες. Όλοι οι κλάδοι δεν εμφανίστηκαν ταυτόχρονα, ούτε εμφάνισαν την ίδια πρόοδο σε κάθε δεκαετία.
Η πρώτη περίοδος ανάπτυξης εντοπίζεται στο β’ μισό του 19ου αι., οπότε και εμφανίζονται συστηματικά νέοι κλάδοι, όπως η εξορυκτική δραστηριότητα και η βιομηχανία μετάλλου.
Η δεύτερη έρχεται στον μεσοπόλεμο με τη μεγάλη άνθιση της κλωστοϋφαντουργίας και την καθιέρωση των χημικών βιομηχανιών και της χρήσης της πετρελαιομηχανής.
Η τελευταία φάση μεγάλης ανάπτυξης είναι εκείνη των δύο πρώτων μεταπολεμικών δεκαετιών, οπότε χάρη στην αμερικανική οικονομική βοήθεια οι προπολεμικές ελληνικές βιομηχανίες ανασυγκροτούνται και νέες εμφανίζονται, όπως η μεγάλη επένδυση στα διυλιστήρια πετρελαίου.
Η δεύτερη έρχεται στον μεσοπόλεμο με τη μεγάλη άνθιση της κλωστοϋφαντουργίας και την καθιέρωση των χημικών βιομηχανιών και της χρήσης της πετρελαιομηχανής.
Η τελευταία φάση μεγάλης ανάπτυξης είναι εκείνη των δύο πρώτων μεταπολεμικών δεκαετιών, οπότε χάρη στην αμερικανική οικονομική βοήθεια οι προπολεμικές ελληνικές βιομηχανίες ανασυγκροτούνται και νέες εμφανίζονται, όπως η μεγάλη επένδυση στα διυλιστήρια πετρελαίου.
«Παράλληλα», σημειώνει ο κ. Γιάννης Στογιαννίδης, «πολλά προϊόντα των ελληνικών βιομηχανιών εξάγονταν και συνεχίζουν να εξάγονται.
Μεγάλο μερίδιο στις εξαγωγές κατέχει ο κλάδος της βιομηχανίας τροφίμων.
Η ελληνική βιομηχανία σημείωσε κάμψεις σε διάφορες περιόδους κοινωνικών, πολιτικών
και οικονομικών κρίσεων. Ως σημείο καμπής διεθνώς ορίζεται η περίοδος της αποβιομηχάνισης, δηλαδή το μαζικό κλείσιμο εργοστασιακών μονάδων κατά τη δεκαετία
του 1980. Οι λόγοι είναι σύνθετοι και αφορούν τόσο τις διεθνείς οικονομικές εξελίξεις,
όσο και τις ιδιαιτερότητες της εγχώριας οικονομίας και πολιτικής σκηνής.
Το “made in Greece” εμφανίζεται σε αρκετά ελληνικά προϊόντα, τα οποία εξάγονται ακόμη
και σήμερα σε ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες. Όλες οι μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες, που συνεχίζουν να παράγουν και να εξάγουν, υποστηρίζουν αυτό το σήμα καθημερινά».
Μεγάλο μερίδιο στις εξαγωγές κατέχει ο κλάδος της βιομηχανίας τροφίμων.
Η ελληνική βιομηχανία σημείωσε κάμψεις σε διάφορες περιόδους κοινωνικών, πολιτικών
και οικονομικών κρίσεων. Ως σημείο καμπής διεθνώς ορίζεται η περίοδος της αποβιομηχάνισης, δηλαδή το μαζικό κλείσιμο εργοστασιακών μονάδων κατά τη δεκαετία
του 1980. Οι λόγοι είναι σύνθετοι και αφορούν τόσο τις διεθνείς οικονομικές εξελίξεις,
όσο και τις ιδιαιτερότητες της εγχώριας οικονομίας και πολιτικής σκηνής.
Το “made in Greece” εμφανίζεται σε αρκετά ελληνικά προϊόντα, τα οποία εξάγονται ακόμη
και σήμερα σε ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες. Όλες οι μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες, που συνεχίζουν να παράγουν και να εξάγουν, υποστηρίζουν αυτό το σήμα καθημερινά».
Η επιλογή των εκθεμάτων βασίστηκε σε τρία κριτήρια: πρωτοπορία, καινοτομία και μακροβιότητα. Πρωτοπορία είναι η πρώτη επένδυση σε νέους κλάδους, που απαιτεί
τόλμη και ρίσκο. Η καινοτομία με ευρύ περιεχόμενο, περιλαμβάνει την εισαγωγή νέων προϊόντων, νέων διαδικασιών παραγωγής και μεθόδων οργάνωσης, όπως και μάρκετινγκ. Στόχος της έκθεσης είναι να δείξει ότι στις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες που σημάδεψαν
την ιστορία της χώρας μας, δεν έλειψαν οι πρωτοβουλίες, οι καινοτομίες, η απάντηση
στις προκλήσεις.
τόλμη και ρίσκο. Η καινοτομία με ευρύ περιεχόμενο, περιλαμβάνει την εισαγωγή νέων προϊόντων, νέων διαδικασιών παραγωγής και μεθόδων οργάνωσης, όπως και μάρκετινγκ. Στόχος της έκθεσης είναι να δείξει ότι στις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες που σημάδεψαν
την ιστορία της χώρας μας, δεν έλειψαν οι πρωτοβουλίες, οι καινοτομίες, η απάντηση
στις προκλήσεις.
Συντελεστές
Επιστημονική επιμέλεια: Χριστίνα Αγριαντώνη
Ιστορική έρευνα: Γιάννης Στογιαννίδης
Αρχιτεκτονικός-Μουσειογραφικός σχεδιασμός: Ερατώ Κουτσουδάκη
Μουσειολογική επιμέλεια κειμένων: Θάλεια Σπυριδάκι
Οπτική ταυτότητα: pi6 communication design
Project management & Μουσειολογική επιμέλεια: ομάδα Βιομηχανικού
Μουσείου Φωταερίου
Επιστημονική επιμέλεια: Χριστίνα Αγριαντώνη
Ιστορική έρευνα: Γιάννης Στογιαννίδης
Αρχιτεκτονικός-Μουσειογραφικός σχεδιασμός: Ερατώ Κουτσουδάκη
Μουσειολογική επιμέλεια κειμένων: Θάλεια Σπυριδάκι
Οπτική ταυτότητα: pi6 communication design
Project management & Μουσειολογική επιμέλεια: ομάδα Βιομηχανικού
Μουσείου Φωταερίου
Εισιτήρια
Γενική είσοδος: 4€
Μειωμένο (Άνεργοι, μαθητές 6-18 ετών, φοιτητές): 2,5€
Γενική είσοδος: 4€
Μειωμένο (Άνεργοι, μαθητές 6-18 ετών, φοιτητές): 2,5€
Κείμενο: Αργυρώ Μποζώνη
Email: abozoni@elculture.gr
...γιά
Παράλληλες εκδηλώσεις
Δημιουργική μάθηση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου