Η κήρυξη της Επανάστασης
Στο ναό των Ταξιαρχών της Τσίμοβας (Αρεόπολης) ο Πετρόμπεης και οι οπλαρχηγοί
της Μάνης εκήρυξαν για πρώτη φορά την Ελληνική Επανάσταση του 1821,
την 17η Μαρτίου. Οι ιερείς ευλόγησαν τα όπλα των επαναστατημένων Μανιατών,
οι οποίοι ύψωσαν τη σημαία της επανάστασης – που αποτελείτο από
λευκό ύφασμα και μαύρο σταυρό- στη μικρή πλατεία των Ταξιαρχών στη θέση «Κοτρώνι».
της Μάνης εκήρυξαν για πρώτη φορά την Ελληνική Επανάσταση του 1821,
την 17η Μαρτίου. Οι ιερείς ευλόγησαν τα όπλα των επαναστατημένων Μανιατών,
οι οποίοι ύψωσαν τη σημαία της επανάστασης – που αποτελείτο από
λευκό ύφασμα και μαύρο σταυρό- στη μικρή πλατεία των Ταξιαρχών στη θέση «Κοτρώνι».
Ο Γενναίος Κολοκοτρώνης (γιος και γραμματεας του Θ.Κολοκοτρωνη) αναφερόμενος
στην Εθνική εξέγερση αναφέρει τα εξής:
«Αναπτυσσομένης της ιδέας περί της επαναστάσεως, ο σπινθήρ της ελευθερίας ήναπτε
τον ενθουσιασμόν των Ελλήνων, οίτινες διενοούντο περί της ενάρξεως του πολέμου.
Όθεν την 17ην Μαρτίου οι πρόκριτοι της Μάνης συνεννοήθησαν να λάβωσιν τα όπλα
κατά των Τούρκων…».
(η Μάνη είχε τότε πληθυσμό περίπου 35.000, οικισμούς 180 και 800 πύργους και
οι μαχητές της ανέρχονταν μέχρι και 10.000 άνδρες).
Από τη Μάνη άρχισε να απλώνεται ο πολύφυλλος ανθός της Λευτεριάς σ’ολόκληρη
την Ελλάδα.
-Οι Γρηγοράκηδες (οικιστές μετέπειτα της Ελαφονήσου) ξεκινούν πρώτοι τις
επαναστατικές κινήσεις στις 19 Μαρτίου του 1821
-Οι αγώνες των Μανιατών ξεχείλιζαν σαν τα πολύτρεχα νερά του Ταϋγέτου
και δρόσιζαν τις ψυχές των υποδούλων του Μοριά στους κάμπους της Λακωνίας
και της Μεσσηνίας.
-Στις 19 Μαρτίου οι Γρηγοράκηδες ύψωναν τη σημαία της επανάστασης στο Γύθειο (Μαραθονήσι). Στο Αρχείο του Τζωρτζάκη Γρηγοράκη
(σελ. 75, που ερεύνησε ο καθ. Ιστορίας Απ. Δασκαλάκης) αναφέρει :
«Τούτη τη ώρα εις τες οκτώ ήμισυ άνοιξεν ο πόλεμος ενταύθα, δια τούτο ετελείωσαν
τα ψεύματα… Σάββατον δείλι (1821)..».
-Συγχρόνως οι δυνάμεις της Ανατ. Μάνης ξεχύνονταν σε ολόκληρη τη Λακωνία
κυνηγώντας τους έντρομους Τούρκους που κατέφευγαν στα κάστρα της Μονεμβάσιας
και του Μυστρά για να σωθούν.
(Σημ:
Η Ελαφόνησος διαθέτει ένα λαμπρό προϊστορικό πολιτισμό, την αρχαιότερη
βυθισμένη πόλη στον κόσμο και ερημώθηκε – απο τις επιθέσεις των πειρατών-
για περίπου 1000 χρόνια.
-Το 1835, λίγους μήνες μετά την μεταφορά της πρωτεύουσας στην Αθήνα,
το Δεκέμβριο του 1834, ο Τζανετάκης Γρηγοράκης, από την ξακουστή οικογένεια
των Γρηγοράκηδων της Μάνης, υπέβαλε αίτηση στην κυβέρνηση για να σχηματίσει συνοικισμό στην Ελαφόνησο με Μανιάτες).
Οι Επίφαντοι Μανιάτες επαναστάτες κατευθύνονται προς το
«Υπερνεφελές κάστρο του Μοριά» τη Μονεμβάσια στις 19-23 Μαρτίου του 1821.
Μανιάτικες δυνάμεις όπως:
-80 με τον Βενετσανάκη Λιάκο, 400 από τη Λάγια με τον Ι. Βασιλάκη Καλαμπόκη,
200 από την Κοίτα με τον Πέτρο Λυμπερόγγονα,
250 από το Γύθειο με τον Κυριακούλη, 40 με το Δημ. Τσιγκουριό,
25 με τον Γ. Αντωνάκο, 40 με τον Παν. Κοσονάκο, 150 με τον Πιέρρο Γρηγοράκη,
25 με τον Ι. Κατσούλη κ.α. άρχισαν να κινούνται προς τη Μονεμβάσια.
-Από το Αρχείο του Τζανετάκη διαπιστώνουμε ότι οι κινήσεις αυτές
άρχισαν να εκδηλώνονται από την 19η Μαρτίου του 1821:
-Ο Τζανετάκης με τους Μανιάτες κατευθύνεται
προς το Μυστρά στις 19-23 Μαρτίου ...
Ταυτόχρονα με την Επαρχία Λιμηρά και τη Μονεμβάσια οι Μανιάτες ανέλαβαν
πολεμικές επιχειρήσεις και προς την υπόλοιπη Λακωνία με τελικό προορισμό
το οχυρό κάστρο του Μυστρά.
Ακόμη και οι φιλοπόλεμοι και σκληροτράχηλοι Τουρκοβαρδουνιώτες έτρεξαν
έντρομοι να κλειστούν στο κάστρο του Μυστρά.
-Ούτε όμως εκεί αισθάνθηκαν ασφαλείς και μαζί με τους άλλους τρομοκρατημένους Τούρκους που βρίσκονταν στο κάστρο, κατέφυγαν προς την Τριπολιτσά την επομένη
της 25ης Μαρτίου του 1821 !
τα ψεύματα… Σάββατον δείλι (1821)..».
-Συγχρόνως οι δυνάμεις της Ανατ. Μάνης ξεχύνονταν σε ολόκληρη τη Λακωνία
κυνηγώντας τους έντρομους Τούρκους που κατέφευγαν στα κάστρα της Μονεμβάσιας
και του Μυστρά για να σωθούν.
(Σημ:
Η Ελαφόνησος διαθέτει ένα λαμπρό προϊστορικό πολιτισμό, την αρχαιότερη
βυθισμένη πόλη στον κόσμο και ερημώθηκε – απο τις επιθέσεις των πειρατών-
για περίπου 1000 χρόνια.
-Το 1835, λίγους μήνες μετά την μεταφορά της πρωτεύουσας στην Αθήνα,
το Δεκέμβριο του 1834, ο Τζανετάκης Γρηγοράκης, από την ξακουστή οικογένεια
των Γρηγοράκηδων της Μάνης, υπέβαλε αίτηση στην κυβέρνηση για να σχηματίσει συνοικισμό στην Ελαφόνησο με Μανιάτες).
Οι Επίφαντοι Μανιάτες επαναστάτες κατευθύνονται προς το
«Υπερνεφελές κάστρο του Μοριά» τη Μονεμβάσια στις 19-23 Μαρτίου του 1821.
Μανιάτικες δυνάμεις όπως:
-80 με τον Βενετσανάκη Λιάκο, 400 από τη Λάγια με τον Ι. Βασιλάκη Καλαμπόκη,
200 από την Κοίτα με τον Πέτρο Λυμπερόγγονα,
250 από το Γύθειο με τον Κυριακούλη, 40 με το Δημ. Τσιγκουριό,
25 με τον Γ. Αντωνάκο, 40 με τον Παν. Κοσονάκο, 150 με τον Πιέρρο Γρηγοράκη,
25 με τον Ι. Κατσούλη κ.α. άρχισαν να κινούνται προς τη Μονεμβάσια.
-Από το Αρχείο του Τζανετάκη διαπιστώνουμε ότι οι κινήσεις αυτές
άρχισαν να εκδηλώνονται από την 19η Μαρτίου του 1821:
-Ο Τζανετάκης με τους Μανιάτες κατευθύνεται
προς το Μυστρά στις 19-23 Μαρτίου ...
Ταυτόχρονα με την Επαρχία Λιμηρά και τη Μονεμβάσια οι Μανιάτες ανέλαβαν
πολεμικές επιχειρήσεις και προς την υπόλοιπη Λακωνία με τελικό προορισμό
το οχυρό κάστρο του Μυστρά.
Ακόμη και οι φιλοπόλεμοι και σκληροτράχηλοι Τουρκοβαρδουνιώτες έτρεξαν
έντρομοι να κλειστούν στο κάστρο του Μυστρά.
-Ούτε όμως εκεί αισθάνθηκαν ασφαλείς και μαζί με τους άλλους τρομοκρατημένους Τούρκους που βρίσκονταν στο κάστρο, κατέφυγαν προς την Τριπολιτσά την επομένη
της 25ης Μαρτίου του 1821 !
-Στις 20 Μαρτίου του 1821 ο Ηλίας Μαυρομιχάλης με 150 μανιάτες εισέβαλε
στην Καλαμάτα.
Ο Σουλεϊμάν Αγάς Αρναούτογλου ανήσυχος παρακολουθούσε κάποιες ύποπτες
κινήσεις στη Μάνη (στον Αλμυρό είχε φθάσει πλοίο με πολεμοφόδια στα μέσα Μαρτίου)
και ζήτησε ενισχύσεις από τον Πετρόμπεη που του έστειλε το γιο του Ηλία προς βοήθεια.
Ανύποπτος για την παγίδα που του είχαν στήσει, ζήτησε και άλλες ενισχύσεις από τον Πετρόμπεη. Αυτό ήταν και το σύνθημα εφόδου που περίμεναν οι οπλαρχηγοί της Μάνης.
-Στις 22 Μαρτίου του 1821 οι μανιάτες κυριεύουν την Καλαμάτα
-Έφοδος του Θ. Κολοκοτρώνη, των Καπετανάκηδων, Κουμουντουράκηδων, Χρηστέηδων, Βενετσανάκηδων και του Παπαφλέσσα, Νικηταρά και Αναγνωσταρά.
-Στις 22 Μαρτίου το απόγευμα 2.000 ένοπλοι της στρατιάς της «Δυτικής Σπάρτης»
όρμησαν από τις Κιτριές της Μάνης και πολιόρκησαν με τους επίλεκτους
οπλαρχηγούς τους την Καλαμάτα, ενώ ο Κεφάλας με τον Νικηταρά απέκοψαν
το δρόμο προς την Τριπολιτσά.
-Στις 23 Μαρτίου το πρωί ο Αρναούτογλου παρέδωσε την πόλη χωρίς αντίσταση
στον Αρχηγό των Ελληνικών Δυνάμεων Πετρόμπεη ο οποίος και κράτησε τον Τούρκο αγά ως όμηρό του για να τον ανταλλάξει με το γιο του Αναστάσιο.
23 Μαρτίου: Η απελεθέρωση της Καλαμάτας- πρώτης πόλης
Δοξολογία των αγωνιστών στους Αγίους Αποστόλους Καλαμάτας
(*) στις 23 Μαρτίου 1821
(*) Κατά μια άλλη εκδοχή η λειτουργία έγινε στον Άγιο Ιωάννη.
στην Καλαμάτα.
Ο Σουλεϊμάν Αγάς Αρναούτογλου ανήσυχος παρακολουθούσε κάποιες ύποπτες
κινήσεις στη Μάνη (στον Αλμυρό είχε φθάσει πλοίο με πολεμοφόδια στα μέσα Μαρτίου)
και ζήτησε ενισχύσεις από τον Πετρόμπεη που του έστειλε το γιο του Ηλία προς βοήθεια.
Ανύποπτος για την παγίδα που του είχαν στήσει, ζήτησε και άλλες ενισχύσεις από τον Πετρόμπεη. Αυτό ήταν και το σύνθημα εφόδου που περίμεναν οι οπλαρχηγοί της Μάνης.
-Στις 22 Μαρτίου του 1821 οι μανιάτες κυριεύουν την Καλαμάτα
-Έφοδος του Θ. Κολοκοτρώνη, των Καπετανάκηδων, Κουμουντουράκηδων, Χρηστέηδων, Βενετσανάκηδων και του Παπαφλέσσα, Νικηταρά και Αναγνωσταρά.
-Στις 22 Μαρτίου το απόγευμα 2.000 ένοπλοι της στρατιάς της «Δυτικής Σπάρτης»
όρμησαν από τις Κιτριές της Μάνης και πολιόρκησαν με τους επίλεκτους
οπλαρχηγούς τους την Καλαμάτα, ενώ ο Κεφάλας με τον Νικηταρά απέκοψαν
το δρόμο προς την Τριπολιτσά.
-Στις 23 Μαρτίου το πρωί ο Αρναούτογλου παρέδωσε την πόλη χωρίς αντίσταση
στον Αρχηγό των Ελληνικών Δυνάμεων Πετρόμπεη ο οποίος και κράτησε τον Τούρκο αγά ως όμηρό του για να τον ανταλλάξει με το γιο του Αναστάσιο.
23 Μαρτίου: Η απελεθέρωση της Καλαμάτας- πρώτης πόλης
Δοξολογία των αγωνιστών στους Αγίους Αποστόλους Καλαμάτας
(*) στις 23 Μαρτίου 1821
(*) Κατά μια άλλη εκδοχή η λειτουργία έγινε στον Άγιο Ιωάννη.
Το μεσημέρι, στις όχθες του χειμάρου Νέδωνος, μπροστά από τη Βυζαντινή εκκλησία
των Αγ. Αποστόλων, 24 κληρικοί ευλόγησαν τα όπλα των Μανιατών και των υπόλοιπων Ελλήνων Αγωνιστών μέσα σε πανηγυρική ατμόσφαιρα κάτω από τις ενθουσιώδεις πατριωτικές ιαχές των επαναστατών και τις χαρμόσυνες κωδωνοκρουσίες των
ελεύθερων πλέον εκκλησιών.
Ο Πετρόμπεης με τους οπλαρχηγούς της Μάνης, ο Θ. Κολοκοτρώνης, ο Παπαφλέσσας,
ο Νικηταράς, ο Αναγνωσταράς και οι υπόλοιποι οπλαρχηγοί μαζί με τους αγωνιστές
τους ορκίστηκαν με φλογερό πάθος πίστη στην επανάσταση και Λευτεριά στους σκλαβωμένους Έλληνες.
«Η Μεσσηνιακή Γερουσία»
Μετά τη δοξολογία ακολούθησε σύσκεψη των οπλαρχηγών και συγκρότηση μιας «Επαναστατικής Επιτροπής» που ονομάστηκε «Μεσσηνιακή Γερουσία» της οποίας
τη Γενική Αρχηγία ανέλαβε ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης που έφερε και τον τίτλο
του «Αρχιστράτηγου των Σπαρτιατικών δυνάμεων» και του «Ηγεμόνα της Μάνης».
Ο Πετρόμπεης με την επιτροπή, άρχισαν τον σχεδιασμό και συντονισμό του Αγώνα
του ’21 και εξέδωσαν επίσημη προκήρυξη – για πρώτη φορά – προς την Ευρώπη
με την οποία τους γνωστοποιούσαν την έναρξη της Ελληνικής επανάστασης και
ζητούσαν τη βοήθεια τους.
Το πρωτότυπο αυτής της προκήρυξης, βρίσκεται στα Αρχεία του Υπουργείου
των Εξωτερικών της Αγγλίας.
-Ο Κολοκοτρώνης με τους «τρακόσιους Μανιάτες του Λεωνίδα» στη Σκάλα
στις 24 Μαρτίου του 1821
-Μετά την απελευθέρωση της Καλαμάτας, ο Κολοκοτρώνης κατευθύνθηκε
προς την Τριπολιτσά.
Διέθετε μόνο 30 παλληκάρια δικά του και πλαισιώθηκε από 200 Μανιάτες
του Μούρτζινου και 70 του Πετρόμπεη.
Η είδηση «έρχεται ο Κολοκοτρώνης με τους Μανιάτες» διέσχιζε τα λαγκάδια
των κατατρεγμένων Ρωμέϊκων χωριών και τα ξεσήκωνε.
-Στην Σκάλα έφθασε ο Παπαφλέσσας, ο Αναγνωσταράς και ο Π. Κεφάλας
και την 25η Μαρτίου του 1821 ξεκίνησαν μαζί για την Τριπολιτσά αφού
«ρίξαν και μια χιλιάδα τουφέκια, τρεις μπαταριές, δια να ακούση ο κόσμος
να σηκωθή» όπως αφηγείται ο Κολοκοτρώνης.
-Οι Μαυρομιχαλαίοι με τους Μανιάτες πολιορκούν την Κορώνη
στις 25 Μαρτίου του 1821.
Μετά την απελευθέρωση της Καλαμάτας και η υπόλοιπη Μεσσηνία σηκώθηκε
στο πόδι.
-Στις 24-25 Μαρτίου η Κυπαρισσία, η περιοχή της Τριφυλλίας, και οι περιοχές
της Μεθώνης, Πύλου και Κορώνης είχαν επαναστατήσει και οι Τούρκοι για
ασφάλεια είχαν κλειστεί στα κάστρα της Μεθώνης, του Νεόκαστρου (Πύλου)
και της Κορώνης.
-Ο Πετρόμπεης έστειλε τους αδελφούς του Αντώνιο και Ιωάννη (Κατσή) που μαζί
με τους προκρίτους της περιοχής, Εμμανουήλ Δαρειώτη και Ιωάννη Καράπαυλο,
άρχισαν να πολιορκούν το κάστρο της Κορώνης.
Το ανίσκιωτο όνειρο της Μάνης για τη Λευτεριά έλαμπε και μοσχοβολούσε νωρίτερα
τούτη τη χρονιά, σαν το χιόνι του Απρίλη που το πλουμίζουν τα χρυσαφένια στρωσίδια
της ηλιόλουστης μέρας την Ανατολή και σαν τα χρυσάνθεμα του δειλινού που
τα αγγίζουν οι γαλανόφτερες αύρες του ζεφύρου για να μας χαρίσουν την αναπνοή
της Άνοιξης.
-Στις 25 Μαρτίου η πλάση του Μοριά είχε αρχίσει να ξασπρίζει από το Νότο Λεύτερος
ο Μοριάς στο Νότο στις 25 Μαρτίου του 1821.
Όσοι Τούρκοι παρέμεναν ακόμη σ’αυτόν είχαν κλειστεί κατατρομαγμένοι στα ισχυρά
κάστρα του ( Μονεμβάσια, Κορώνη, Μεθώνη, Νιόκαστρο ).
Ο θρύλος της 25ης Μαρτίου...
Η 25η Μαρτίου του 1821 σαν ημέρα έναρξης της Ελληνικής επανάστασης αποτελεί
ένα θρύλο ο οποίος στηρίχθηκε κυρίως στο Γάλλο ιστορικό Φρ. Πουκεβίλ που έγραψε
το 1824 την ιστορία του ‘21.
Ο θρύλος όμως απέχει από την ιστορική πραγματικότητα.
Όπως καταγράφεται η Επανάσταση ξεκίνησε νωρίτερα από την 25η Μαρτίου
– όπως είχε προκαθορισθεί αρχικά- και στην Αγία Λαύρα ΔΕΝ υπήρχε ψυχή την ημέρα αυτή, παρά τα θρυλούμενα για τον Παλαιών Πατρών Γερμανό και επαναστάτες με το λάβαρο του Αγώνα ( το οποίο κατασκευάστηκε αργότερα...)
Η μόνη σχέση που μπορεί να έχει ο Π. Π. Γερμανός με την 25η Μαρτίου, είναι ότι
την ημέρα αυτή γιόρταζε τα γενέθλια του (γεννήθηκε στις 25-3-1771 ) και όρκιζε
ορισμένους επαναστάτες στην Πάτρα.
Ακόμη και στη Β. Πελοπόννησο είχαν λάβει χώρα πολεμικά επεισόδια – έστω και μικρής εκτάσεως – πριν από την 25η Μαρτίου όπως στη Βοστίτσα (Αίγιο), στα Καλάβρυτα,
στην Πάτρα κ.α.
Η έναρξη όμως του Αγώνα στις 17 Μαρτίου στη Μάνη, η απελευθέρωση της Λακωνίας
και οι πολιορκίες της Μονεμβάσιας και του Μυστρά, η απελευθέρωση της Καλαμάτας
και των ευρύτερων περιοχών της Μεσσηνίας, η συγκρότηση της Επαναστατικής
Επιτροπής και ο σχεδιασμός του Αγώνα από τον Αρχιστράτηγο Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και τους διάσημους οπλαρχηγούς του (Κολοκοτρώνη, Παπαφλέσσα, Αναγνωσταρά, Νικηταρά κ.α.), η πρώτη Επίσημη Προκήρυξη του Αγώνα στους Ευρωπαίους από
τον Πετρόμπεη και η άμεση μεταλαμπάδευση του Αγώνα -από τη Μάνη στο στρατηγικό κέντρο του Μοριά – ισχυροποιεί πλέον την άποψη ότι η «Ελληνική επανάσταση του 1821, ξεκίνησε από τη Μάνη και την ευρύτερη περιοχή της και μάλιστα πριν από την θρυλούμενη- ως επίσημη ημέρα εξεγέρσεως – 25η Μαρτίου...
των Αγ. Αποστόλων, 24 κληρικοί ευλόγησαν τα όπλα των Μανιατών και των υπόλοιπων Ελλήνων Αγωνιστών μέσα σε πανηγυρική ατμόσφαιρα κάτω από τις ενθουσιώδεις πατριωτικές ιαχές των επαναστατών και τις χαρμόσυνες κωδωνοκρουσίες των
ελεύθερων πλέον εκκλησιών.
Ο Πετρόμπεης με τους οπλαρχηγούς της Μάνης, ο Θ. Κολοκοτρώνης, ο Παπαφλέσσας,
ο Νικηταράς, ο Αναγνωσταράς και οι υπόλοιποι οπλαρχηγοί μαζί με τους αγωνιστές
τους ορκίστηκαν με φλογερό πάθος πίστη στην επανάσταση και Λευτεριά στους σκλαβωμένους Έλληνες.
«Η Μεσσηνιακή Γερουσία»
Μετά τη δοξολογία ακολούθησε σύσκεψη των οπλαρχηγών και συγκρότηση μιας «Επαναστατικής Επιτροπής» που ονομάστηκε «Μεσσηνιακή Γερουσία» της οποίας
τη Γενική Αρχηγία ανέλαβε ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης που έφερε και τον τίτλο
του «Αρχιστράτηγου των Σπαρτιατικών δυνάμεων» και του «Ηγεμόνα της Μάνης».
Ο Πετρόμπεης με την επιτροπή, άρχισαν τον σχεδιασμό και συντονισμό του Αγώνα
του ’21 και εξέδωσαν επίσημη προκήρυξη – για πρώτη φορά – προς την Ευρώπη
με την οποία τους γνωστοποιούσαν την έναρξη της Ελληνικής επανάστασης και
ζητούσαν τη βοήθεια τους.
Το πρωτότυπο αυτής της προκήρυξης, βρίσκεται στα Αρχεία του Υπουργείου
των Εξωτερικών της Αγγλίας.
-Ο Κολοκοτρώνης με τους «τρακόσιους Μανιάτες του Λεωνίδα» στη Σκάλα
στις 24 Μαρτίου του 1821
-Μετά την απελευθέρωση της Καλαμάτας, ο Κολοκοτρώνης κατευθύνθηκε
προς την Τριπολιτσά.
Διέθετε μόνο 30 παλληκάρια δικά του και πλαισιώθηκε από 200 Μανιάτες
του Μούρτζινου και 70 του Πετρόμπεη.
Η είδηση «έρχεται ο Κολοκοτρώνης με τους Μανιάτες» διέσχιζε τα λαγκάδια
των κατατρεγμένων Ρωμέϊκων χωριών και τα ξεσήκωνε.
-Στην Σκάλα έφθασε ο Παπαφλέσσας, ο Αναγνωσταράς και ο Π. Κεφάλας
και την 25η Μαρτίου του 1821 ξεκίνησαν μαζί για την Τριπολιτσά αφού
«ρίξαν και μια χιλιάδα τουφέκια, τρεις μπαταριές, δια να ακούση ο κόσμος
να σηκωθή» όπως αφηγείται ο Κολοκοτρώνης.
-Οι Μαυρομιχαλαίοι με τους Μανιάτες πολιορκούν την Κορώνη
στις 25 Μαρτίου του 1821.
Μετά την απελευθέρωση της Καλαμάτας και η υπόλοιπη Μεσσηνία σηκώθηκε
στο πόδι.
-Στις 24-25 Μαρτίου η Κυπαρισσία, η περιοχή της Τριφυλλίας, και οι περιοχές
της Μεθώνης, Πύλου και Κορώνης είχαν επαναστατήσει και οι Τούρκοι για
ασφάλεια είχαν κλειστεί στα κάστρα της Μεθώνης, του Νεόκαστρου (Πύλου)
και της Κορώνης.
-Ο Πετρόμπεης έστειλε τους αδελφούς του Αντώνιο και Ιωάννη (Κατσή) που μαζί
με τους προκρίτους της περιοχής, Εμμανουήλ Δαρειώτη και Ιωάννη Καράπαυλο,
άρχισαν να πολιορκούν το κάστρο της Κορώνης.
Το ανίσκιωτο όνειρο της Μάνης για τη Λευτεριά έλαμπε και μοσχοβολούσε νωρίτερα
τούτη τη χρονιά, σαν το χιόνι του Απρίλη που το πλουμίζουν τα χρυσαφένια στρωσίδια
της ηλιόλουστης μέρας την Ανατολή και σαν τα χρυσάνθεμα του δειλινού που
τα αγγίζουν οι γαλανόφτερες αύρες του ζεφύρου για να μας χαρίσουν την αναπνοή
της Άνοιξης.
-Στις 25 Μαρτίου η πλάση του Μοριά είχε αρχίσει να ξασπρίζει από το Νότο Λεύτερος
ο Μοριάς στο Νότο στις 25 Μαρτίου του 1821.
Όσοι Τούρκοι παρέμεναν ακόμη σ’αυτόν είχαν κλειστεί κατατρομαγμένοι στα ισχυρά
κάστρα του ( Μονεμβάσια, Κορώνη, Μεθώνη, Νιόκαστρο ).
Ο θρύλος της 25ης Μαρτίου...
Η 25η Μαρτίου του 1821 σαν ημέρα έναρξης της Ελληνικής επανάστασης αποτελεί
ένα θρύλο ο οποίος στηρίχθηκε κυρίως στο Γάλλο ιστορικό Φρ. Πουκεβίλ που έγραψε
το 1824 την ιστορία του ‘21.
Ο θρύλος όμως απέχει από την ιστορική πραγματικότητα.
Όπως καταγράφεται η Επανάσταση ξεκίνησε νωρίτερα από την 25η Μαρτίου
– όπως είχε προκαθορισθεί αρχικά- και στην Αγία Λαύρα ΔΕΝ υπήρχε ψυχή την ημέρα αυτή, παρά τα θρυλούμενα για τον Παλαιών Πατρών Γερμανό και επαναστάτες με το λάβαρο του Αγώνα ( το οποίο κατασκευάστηκε αργότερα...)
Η μόνη σχέση που μπορεί να έχει ο Π. Π. Γερμανός με την 25η Μαρτίου, είναι ότι
την ημέρα αυτή γιόρταζε τα γενέθλια του (γεννήθηκε στις 25-3-1771 ) και όρκιζε
ορισμένους επαναστάτες στην Πάτρα.
Ακόμη και στη Β. Πελοπόννησο είχαν λάβει χώρα πολεμικά επεισόδια – έστω και μικρής εκτάσεως – πριν από την 25η Μαρτίου όπως στη Βοστίτσα (Αίγιο), στα Καλάβρυτα,
στην Πάτρα κ.α.
Η έναρξη όμως του Αγώνα στις 17 Μαρτίου στη Μάνη, η απελευθέρωση της Λακωνίας
και οι πολιορκίες της Μονεμβάσιας και του Μυστρά, η απελευθέρωση της Καλαμάτας
και των ευρύτερων περιοχών της Μεσσηνίας, η συγκρότηση της Επαναστατικής
Επιτροπής και ο σχεδιασμός του Αγώνα από τον Αρχιστράτηγο Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και τους διάσημους οπλαρχηγούς του (Κολοκοτρώνη, Παπαφλέσσα, Αναγνωσταρά, Νικηταρά κ.α.), η πρώτη Επίσημη Προκήρυξη του Αγώνα στους Ευρωπαίους από
τον Πετρόμπεη και η άμεση μεταλαμπάδευση του Αγώνα -από τη Μάνη στο στρατηγικό κέντρο του Μοριά – ισχυροποιεί πλέον την άποψη ότι η «Ελληνική επανάσταση του 1821, ξεκίνησε από τη Μάνη και την ευρύτερη περιοχή της και μάλιστα πριν από την θρυλούμενη- ως επίσημη ημέρα εξεγέρσεως – 25η Μαρτίου...
Γίνεται αντιληπτό ακόμα και ο ιστορικός της εποχής Σπυρίδων Τρικούπης δυσκολεύτηκε να εντοπίσει την πραγματική ημερομηνία και τοποθεσία
όπου έλαβε χώρα η έναρξη της Εθνεγερσίας.
Τα μαζικά κινήματα στην Πελοπόννησο, η περιρρέουσα ατμόσφαιρα
εξέγερσης και φυσικά οι πολιτικοί τοπικισμοί οδήγησαν σε
λαθεμένα συμπεράσματα.
Εδώ άξιο λόγου είναι ότι την πρώτη επίσημη ελληνική ιστορία που διδάχτηκε στα
σχολεία δεν την έγραψαν Έλληνες ιστορικοί ή πρωταγωνιστές των γεγονότων
της εποχής αλλά ξένοι συγγραφείς (φιλέλληνες) όπως ο Φρ. Πούκεβιλ – ο οποίος συναινούσε υπερ του Π.Π Γερμανού και των προκρίτων της Αχαίας .
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα καταγραφή πλήθος ανακριβειών και πολιτικών αναγωγών
μακριά από τις ισχύουσα ιστορική πραγματικότητα, η οποία ουδέποτε αποκαταστάθηκε...
όπου έλαβε χώρα η έναρξη της Εθνεγερσίας.
Τα μαζικά κινήματα στην Πελοπόννησο, η περιρρέουσα ατμόσφαιρα
εξέγερσης και φυσικά οι πολιτικοί τοπικισμοί οδήγησαν σε
λαθεμένα συμπεράσματα.
Εδώ άξιο λόγου είναι ότι την πρώτη επίσημη ελληνική ιστορία που διδάχτηκε στα
σχολεία δεν την έγραψαν Έλληνες ιστορικοί ή πρωταγωνιστές των γεγονότων
της εποχής αλλά ξένοι συγγραφείς (φιλέλληνες) όπως ο Φρ. Πούκεβιλ – ο οποίος συναινούσε υπερ του Π.Π Γερμανού και των προκρίτων της Αχαίας .
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα καταγραφή πλήθος ανακριβειών και πολιτικών αναγωγών
μακριά από τις ισχύουσα ιστορική πραγματικότητα, η οποία ουδέποτε αποκαταστάθηκε...
Διαβάστε:
Ἰωάννου Θ. Κολοκοτρώνη -Ελληνικά Υπομνήματα, Ήτοι Διάφορα Έγγραφα Αφορῶντα
την Ελληνικήν Επανάστασιν από 1821 μέχρι 1827. / Συλλεγέντα μεν υπό του
Υποστρατήγου Ἰωάννου Θ. Κολοκοτρώνη. Εκδοθέντα δε υπό Χ. Ν. Φιλαδελφέως 1856.
http://anemi.lib.uoc.gr/…/metadata-mdi94rfe2aj58okrgpbpj53q…
την Ελληνικήν Επανάστασιν από 1821 μέχρι 1827. / Συλλεγέντα μεν υπό του
Υποστρατήγου Ἰωάννου Θ. Κολοκοτρώνη. Εκδοθέντα δε υπό Χ. Ν. Φιλαδελφέως 1856.
http://anemi.lib.uoc.gr/…/metadata-mdi94rfe2aj58okrgpbpj53q…
Αυτοί που προετοίμασαν και ξεκίνησαν την Επανάσταση του 1821
http://mathainoumeellinikiistoria.blogspot.gr/…/12/1821.html
http://mathainoumeellinikiistoria.blogspot.gr/…/12/1821.html
Η Κήρυξη της Επανάστασης στη Μάνη
...επίσης
Το έργο του ιστορικού Βασιλη Κρεμμυδά
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ
Το έργο του ιστορικού Βασιλη Κρεμμυδά
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΜΥΘΩΝ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΜΙΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΥ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΜΙΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΥ
Μετά τα απομνημονευματα του ΠΠ Γερμανου που εκδόθηκαν το 1900 (!)
η ερευνα αποδεικνύει ότι ο ΠΠΓ ΔΕΝ ειχε σχέση με την ...25η Μαρτιου...
ΔΕΝ ήταν καν στην Αγ.Λαυρα, ΔΕΝ ευλόγησε τους πρωτεργάτες όπως
πιστεύεται απο τον μεταγενέστερο (1867) πίνακα του Θ Βρυζάκη....
ή
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΜΥΘΩΝ.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΜΙΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
ΓΕΡΜΑΝΟΥ
του Μεσσήνιου ιστορικού Καθ Βασίλη ΚΡΕΜΜΥΔΑ
η ερευνα αποδεικνύει ότι ο ΠΠΓ ΔΕΝ ειχε σχέση με την ...25η Μαρτιου...
ΔΕΝ ήταν καν στην Αγ.Λαυρα, ΔΕΝ ευλόγησε τους πρωτεργάτες όπως
πιστεύεται απο τον μεταγενέστερο (1867) πίνακα του Θ Βρυζάκη....
ή
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΜΥΘΩΝ.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΜΙΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
ΓΕΡΜΑΝΟΥ
του Μεσσήνιου ιστορικού Καθ Βασίλη ΚΡΕΜΜΥΔΑ
-
Φ. Πουκεβίλ Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως
Μετάφρασις νέα συμπεπληρωμένη
με 50 χρωματιστάς εικόνας εκ της πινακοθήκης του Μονάχου
Pouqueville, Francois Charles Hugues Laurent,1770-1838.
Φ. Πουκεβίλ Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως
Μετάφρασις νέα συμπεπληρωμένη
με 50 χρωματιστάς εικόνας εκ της πινακοθήκης του Μονάχου
Pouqueville, Francois Charles Hugues Laurent,1770-1838.
-Ο Πουκεβίλ κατασκεύασε την παντιέρα του Γερμανού:
Η Εκκλησία βρίσκει σανίδα σωτηρίας στον Γάλλο Φρ. Πουκεβίλ, ο οποίος,
καίτοι απών (!), περιγράφει την τελετή μελοδραματικά αλλά χωρίς ημερομηνία
στην “Ιστορία…” του (1824).
Η εγκυρότητα της μαρτυρίας του Πουκεβίλ, βυθίζεται στα νερά του Ευρώτα μαζί
με τους κύκνους και τα ποταμόπλοια που ο ευφάνταστος Γάλλος είδε χωρίς να
έχει ταξιδέψει ακόμη στη Λακωνία, αφού έγραψε αιχμάλωτος στην Τριπολιτσά
το “Voyage en Moree…“(1805).
Ο κληρικόφρων Πουκεβίλ φαντασιωνόταν πως οι Άγγλοι, Γερμανοί και Ελβετοί
ιερωμένοι ξεσήκωσαν τους φιλέλληνες συμπατριώτες τους στέλνοντάς τους να
πολεμήσουν στην Ελλάδα!
Η Εκκλησία βρίσκει σανίδα σωτηρίας στον Γάλλο Φρ. Πουκεβίλ, ο οποίος,
καίτοι απών (!), περιγράφει την τελετή μελοδραματικά αλλά χωρίς ημερομηνία
στην “Ιστορία…” του (1824).
Η εγκυρότητα της μαρτυρίας του Πουκεβίλ, βυθίζεται στα νερά του Ευρώτα μαζί
με τους κύκνους και τα ποταμόπλοια που ο ευφάνταστος Γάλλος είδε χωρίς να
έχει ταξιδέψει ακόμη στη Λακωνία, αφού έγραψε αιχμάλωτος στην Τριπολιτσά
το “Voyage en Moree…“(1805).
Ο κληρικόφρων Πουκεβίλ φαντασιωνόταν πως οι Άγγλοι, Γερμανοί και Ελβετοί
ιερωμένοι ξεσήκωσαν τους φιλέλληνες συμπατριώτες τους στέλνοντάς τους να
πολεμήσουν στην Ελλάδα!
Απάντηση σ’ αυτή του την πλάνη πήρε από τον δρα Albert Schott
(«Erlauternder Nachtrag zu Pouqueville’s ‘Geschichte der Wiedergeburt Griechenlands’»
-τ. 4ος, Χαϊδελβέργη 1825), πρόεδρο του φιλελληνικού κομιτάτου Στουτγκάρδης που υποστήριξε τον κοσμικό χαρακτήρα του φιλλεληνισμού, υπογραμμίζοντας πως κανένα χριστιανικό κράτος ως κράτος δεν βοήθησε την Επανάσταση πριν το Ναυαρίνο.
(«Erlauternder Nachtrag zu Pouqueville’s ‘Geschichte der Wiedergeburt Griechenlands’»
-τ. 4ος, Χαϊδελβέργη 1825), πρόεδρο του φιλελληνικού κομιτάτου Στουτγκάρδης που υποστήριξε τον κοσμικό χαρακτήρα του φιλλεληνισμού, υπογραμμίζοντας πως κανένα χριστιανικό κράτος ως κράτος δεν βοήθησε την Επανάσταση πριν το Ναυαρίνο.
Απομνημονεύματα ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΥ
επιγραφόμενα απομνημονεύματα τινα της κατά του τυράννου των Ελλήνων οπλοφορίας,
καί τινων πολιτικών συμβεβηκότων εν Πελοποννήσω κατά την πρώτην της διοικήσεως
περίοδον / Γερμανού Π. Πατρών Μητροπολίτου, έκδοσις ___ υπό Γ. Ι. Παπούλα μετά
προλεγομένων υπό του ιδίου.
επιγραφόμενα απομνημονεύματα τινα της κατά του τυράννου των Ελλήνων οπλοφορίας,
καί τινων πολιτικών συμβεβηκότων εν Πελοποννήσω κατά την πρώτην της διοικήσεως
περίοδον / Γερμανού Π. Πατρών Μητροπολίτου, έκδοσις ___ υπό Γ. Ι. Παπούλα μετά
προλεγομένων υπό του ιδίου.
Εν Αθήναις: Εκ του Τυπογραφείου Σπύρου Τσαγγάρη, 1900.
Αποθήκευση Εγγράφου (Μέγεθος: 7562080 bytes, 220 σελίδες)
Link http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/5/b/a/
Link http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/5/b/a/
...στις φωτό
-Η σημαία της Επανάστασης
-Ο ναός των Ταξιαρχών (Αρεόπολη)
-Ο Π. Μαυρομιχάλης με Μιανιάτες οδέυουν για την απελευθέρωση της Καλαμάτας.
*Πίνακας του Peter von Hess
-Aπελευθέρωση Καλαμάτας- λειτουργία στους Αγ.Απόστολους ή
τον Άγιο Ιωάννη στον Νέδωντα
– Προκήρυξη εις τας Ευρωπαικάς Αυλάς
-Βιβλία
–Απομνημονεύματα των ΠΠ Γερμανού
- Ι.Θ.Κολοκοτρωνη
- Φρ.Πουκεβίλ.
Η ψευτοϊστορία του τελευταίου διδάσκεται ακόμη –επίσημα στα σχολεία...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου