Σελίδες

Τετάρτη 3 Ιανουαρίου 2018

ΜΙΑ... ΝΥΦΙΚΗ ΦΟΡΕΣΙΑ..." by Νίκος Σαριδάκης

Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.
...σε μια προσφατη βολτα μου στο Μουσειο Μπενακη, στο κτιριο επι 

της Βασιλισσης Σοφιας, την ξαναθυμηθηκα, μενοντας εκστατικος μπροστα 
στη βιτρινα με τη νυφικη φορεσια της και ειπα να σας πω την ιστορια της
μυθιστορηματικης ζωης και του υπεροχου νυφιατικου φορεματος της.

Γεννηθηκε λιγο εξω απο το Παρισι, κληρονομοντας ενα ενδοξο ονομα 
εφ οσον ηταν μικρανηψια του Ναπολεοντα και μαζι μ' αυτο και μια 
αμυθητη περιουσια.

Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης. Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.

Την ελεγαν Μαρια Βοναπαρτη. 
Μεγαλωμενη ορφανη απο μητερα η οποια πεθανε λιγο μετα την γεννηση της, 
υπακουει τον πατερα της, ο οποιος αναζητωντας τον ανδρα που θα την εκανε 
ευτυχισμενη, αλλα με τους απαραιτητους τιτλους που εκεινη δεν ειχε, 
δεχεται για συζυγο της τον πριγκηπα Γεωργιο της Ελλαδας, 
(δευτεροτοκο γιο του Γεωργιου Α' και της Ολγας), εφ οσον ο ωραιος Γεωργιος 
αποδεχτηκε να παραιτηθει καθε δικαιωματος στην περιουσια της. 
Ο θρησκευτικος γαμος τους εγινε στην Αθηνα στις 12 Δεκεμριου 1907. 
Ο Γεωργιος ειχε ηδη παραιτηθει απο την θεση του ως Υπατος Αρμοστης του 
νεοσυστατου και αυτονομου κρατους της Κρητικης Πολιτειας που ειχαν παρει 
υπο την προστασια τους οι Μεγαλες Δυναμεις και στον οποιο μετα απο προτροπη 
της Ρωσσιας, ειχε ανατεθει το 1898. 
Εκτοτε επισημα ειναι πλεον γνωστη σαν ''Πριγκιπισσα Γεωργιου Μαρια''.....
Εφτιαξαν οικογενεια, απέκτησαν δύο παιδιά.... ομως η διπλη ερωτικη ζωη του 
Γεωργιου την οποια εγνωριζε και τα παιδικα τραυματα απο την ορφανια, οδηγησαν 
σε ψυχολογικο και ερωτικο αδιεξοδο την Μαρια η οποια στην αρχη στραφηκε 
στους εφημερους εραστες για παρηγορια, ομως συντομα ανακαλυψε, 
στην αρχη σαν ασθενης και μετα σαν μαθητρια και βοηθος τον Φροϊντ και την 
ψυχαναλυση που εκεινη την εποχη γινοταν ευρυτερα γνωστη. 
Κατορθωσε να θεωρειται σημερα σαν μια απο τους πρωτοπορους ερευνητες 
και θεμελιωτες της ψυχαναλυσης στη Γαλλια και φυσικα στην Ελλαδα. 
Συνδεθηκε με βαθεια εκτιμηση και φιλια με τον δασκαλο και μεντορα της και ηταν 
εκεινη που τον εσωσε φυγαδευοντας τον στο Λονδινο, απο τους Ναζι οταν 
μπηκαν στη Βιεννη, δωροδοκοντας διαφορους αξιωματουχους και ξοδευοντας 
4.824 δολαρια κι αφηνοντας πισω τις τεσσερεις αδελφες του που τελικα πεθαναν 
σε στρατοπεδο συγκεντρωσης, 
Διεσωσε δε μεταξυ αλλων και τις επιστολες με το εργο του.....
Την ωρα της στεψης της βασιλισσας Ελισαβετ στο Λονδινο μεσα στο Αββαειο για 
να ξεφυγει απο την πληξη της, προτεινει μια συντομη ψυχαναλυση στον κυριο 
που καθοταν διπλα της ,ο οποιος παρασυρεται με ενθουσιασμο και δεχεται 
την προκληση...ηταν ο Φρανσουα Μιτεραν. 
Παρεμεινε ψυχαναλυτρια μεχρι το τελος της το 1962, με ενδιαφερον για την 
προσωπικοτητα των εγκληματιων και στοχο της την ερευνα για την απελευθερωση 
της σεξουαλικοτητας των γυναικων...
Καθ' οτι νυφη λοιπον της Ολγας ειχε την αδεια της για να φορεσει ως νυφικο της μια φορεσια, που η βασιλισσα ειχε καθιερωσει για τις κυριες της Αυλης της, 
επηρρεασμενη απο την παραδοσιακη φορεσια των Μεσογειων της Αττικης και 
κυριως απο την γριζα (σιγουνι), σε συνδυασμο με το αυλικο ενδυμα 
της τσαρικης Ρωσσιας.

Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.    Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.

Την ενδυμασια αυτη μπορουσαν να φορουν και κυριες της αριστοκρατιας με χρωμα της επιλογης τους στην μακρια ουρα ( οι κυριες των τιμων φορουσαν μονο γαλαζιο), μονο ομως μετα την αδεια της Ολγας, χρησιμοποιουσαν δε, κορσε και τουρνουρι (μαξιλαρακι για κατω απο την μεση που τονιζει την καμπυλη της  σπονδυλικης στυλης-αναφερει η Αγγελικη Χατζημιχαλη). Για ολα αυτα μας πληροφορει η ανεκτιμητη κα Ιωαννα Παπαντωνιου στο βιβλιο της “Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ απο την αρχαιοτητα ως τις αρχές του 20ου αιώνα”....

Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.  Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.


Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης. Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.

Τα βελουδινα μερη στη νυφικη ενδυμασια της Μαριας εχουν κοκκινο-τριανταφυλλι 
χρωμα και ολα τα κεντηματα ειναι με χρυση κλωστη... 
Ακομη θυμαμαι τις ιστοριες που ακουγα μικρος στα Χανια, για την ημερα που ηρθε 
στην Σουδα τον Μαϊο του 1958, για τα αποκαλυπτηρια του αγαλματος του συζυγου της, 
στο πανω μερος της πλατειας του λιμανιου και οτι την Γεωργιουπολη την ονομασαν ετσι ''τιμης ενεκεν''....
Το 2004 γυριστηκε μια ταινια για την σχεση της με τον Φροϊντ και την ψυχαναλυση με 
τίτλο Πριγκίπισσα Μαρία (2004), σε σκηνοθεσία του Benoît Jacquot, με πρωταγωνιστές 
την Κατρίν Ντενέβ ως Μαρία Βοναπάρτη και τον Heinz Bennent ως Σίγκμουντ Φρόυντ.

Υ.Γ: Τελικα η υπεροχη αυτη ενδυμασια δεν ειναι η νυφικη της Μαριας Βοναπαρτη. 

Μετα την αναρτηση αυτη και τη συζητηση στα σχολια που ακολουθησαν 
(μπορειτε να τα διαβασετε παρακατω και να δειτε φωτογραφιες απο τον θρησκευτικο 
γαμο της που εγινε στη Μητροπολη των Αθηνων στις 12 Δεκεμβριου 1907, 
οπου φοραει λευκο νυφικο), εγινε γνωστο απο πλευρας Μουσειου Μπενακη οτι:
''... Στα αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, στις παλαιότερες εγγραφές στα μητρώα, 

η ενδυμασία αναφέρεται ως ενδυμασία της Αυλής του Γεωργίου του Α' και όχι ως 
νυφική της Μαρίας Βοναπάρτη, η οποία και τη δώρισε στο Μουσείο..'' 
Βασιζομενος λοιπον στην λεζαντα που υπαρχει διπλα στην προθηκη με την 

ενδυμασια εγραψα οτι ειναι η νυφικη, καθοτι ετσι αναφερεται.
Ισως (παλι κατα την πληροφορηση απο το Μ.Μ.) ο λογος που εχει γραφτει λαθος 

ειναι οτι ανακυκλωνεται η πληροφορια που αναφερει η Αγγελικη Χατζημιχαλη 
στο διτομο εργο της ''Η Ελληνικη Λα'ι'κη Φορεσια'' (Τομος Α' σελ.74). 
Εκει γραφει λοιπον:
''... η πριγκιπισσα Μαρια Βοναπαρτη φορουσε στο γαμο της με τον δευτεροτοκο 

γιο της βασιλισσας, τον πριγκιπα Γεωργιο, το ενδυμα αυτο συνοδευομενη απο 
τις κυριες της τιμης, που ηταν ντυμενες με τον ιδιο τροπο.
Το ενδυμα στολισαν με την τεχνη τους οι Αθηναιοι ραφτες-χρυσοραφτες, 

περιφημοι τεχνιτες, που επιζουσαν ακομα πριν απο 60 περιπου χρονια στις αρχες 
του 20ου αιωνα. Γι αυτο και η Μαρια Βοναπαρτη, αφου αγορασε στο Παρισι την 
τσοχα για το νυφικο της και το εραψε πανω σε προτυπο που ειχε μαζι της το εφερε 
στην Αθηνα για να το κεντησουν οι χρυσοραφτες...''
Ο λογος που δεν αντικαθισταται διορθωμενη η λεζαντα, ειναι συμφωνα παντα με την διευκρινιση του Μουσειου: 
''... για να αλλαχτούν οι λεζάντες χρειάζεται ένας προϋπολογισμός που αυτή τη στιγμή 

δεν υπάρχει. Είχε ξεκινήσει πριν από την κρίση μια μελέτη για εκτύπωση νέων 
λεζαντών σε όλο το Μουσείο, με στόχο, μεταξύ άλλων, να διορθωθούν και πολλά 
στοιχεία που στο μεταξύ είχαν αλλάξει, αλλά δυστυχώς, επήλθε η κρίση και το 
project έμεινε εκκρεμές''
...Τωρα που το σκεφτομαι...ισως να την ειχε φορεσει στον πολιτικο της γαμο που 

εγινε στο Παρισι στις 21 Νοεμβριου 1907...ομως δεν γνωριζω περισσοτερα στοιχεια 
για να επαληθευτει η υποθεση αυτη...
Νικος Σαριδακης
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1475037686043254&set=a.1475004342713255.1073741850.100006111099696&type=3&theater

Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.
Ημέρα των γάμων του πρίγκιπα Γεωργίου με την Μαρία Βοναπάρτη. 
Ο πρίγκιπας Γεώργιος, η Μαρία Βοναπάρτη με νυφικό και κυρίες 
της Αυλής στα ανάκτορα (Βουλή)....
Αθήνα (1907)
Αρχείο/Συλλογή ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ ...
 http://eliaserver.elia.org.gr:8080/lselia/listres.aspx...

Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.
12 Δεκεμβρίου 1907. 
Ημέρα των γάμων του πρίγκιπα Γεωργίου με την Μαρία Βοναπάρτη. 
Η Μαρία Βοναπάρτη με νυφικό και κυρίες της Αυλής στα ανάκτορα (Βουλή)
...Αθήνα (1907)
...Αρχείο/Συλλογή ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ ... http://eliaserver.elia.org.gr:8080/lselia/listres.aspx... 
Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.

For her marriage to Prince George of Greece and Denmark in 1907, 
Princess Marie Bonaparte ordered this diadem from Cartier, 
compose of olive leaves in diamonds and emeralds...
Φωτογραφία του Νικος Σαριδακης.
-
https://www.benaki.gr/index.php?lang=el
φωτό τίτλου
H Πριγκίπισσα Μαρία Βοναπάρτη, περίπου 1895-1915 
Η ενδυμασία αυτή υπάρχει στο Μουσείο Μπενάκη 
Φωτογράφος: Carl Boehringer

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου