Πιτσιρίκια σε ορφανοτροφείο του Ισλαμαμπάντ παρακολουθούν
το πρώτο επεισόδιο της «Εκδικήτριας με την μπούρκα»
Την ημέρα είναι δασκάλα σε ένα σχολείο θηλέων στο Πακιστάν.
Τη νύχτα αγωνίζεται εναντίον των κακών με τις υπεράνθρωπες δυνάμεις της.
Η πρώτη σειρά κινουμένων σχεδίων στο Πακιστάν έχει μια απροσδόκητη ηρωίδα, η οποία υλοποιεί τα λόγια της νεαρής Μαλάλα Γιουσαφτσάι, που είχε δεχθεί επίθεση από τους Ταλιμπάν επειδή πάλευε για την εκπαίδευση των κοριτσιών: ότι το μολύβι και τα βιβλία είναι τα καλύτερα όπλα εναντίον των φανατικών. «Τζίγια, η εκδικήτρια με την μπούρκα» είναι η σειρά που έκανε πρεμιέρα την περασμένη Κυριακή στο Geo, ένα από τα ιδιωτικά τηλεοπτικά δίκτυα του Πακιστάν, προκαλώντας μεγάλη αίσθηση αλλά και διαμάχη λόγω της χρήσης της μπούρκας, δηλαδή του ρούχου που καλύπτει τις γυναίκες από την κορυφή μέχρι τα νύχια με μόνο μια σχισμή για τα μάτια.
«Δικαιοσύνη, ειρήνη και εκπαίδευση για όλους» είναι το σύνθημα της σούπερ ηρωίδας η οποία πετά στον αέρα, επιτίθεται στους κακούς με μολύβια και βιβλία και χρησιμοποιεί τις πολεμικές τέχνες προκειμένου να αντιμετωπίσει τον Μπάμπα Μπαντούκ, τον κακό που είναι ντυμένος σαν Ταλιμπάν και θέλει να κλείσει το σχολείο της και διακηρύσσει ότι «οι γυναίκες πρέπει να μένουν σπίτι και να μεγαλώνουν παιδιά», ή τον Βαντέρο Παζέρο, έναν διεφθαρμένο πολιτικό.
ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΑ ΜΑΥΡΑ.
Μάλιστα η ηρωίδα ενέπνευσε τραγουδιστές όπως ο ποπ σταρ Χαρούν (που είναι και ο δημιουργός της σειράς) και ο ράπερ Αντίλ Ομάρ να γράψουν τραγούδια για εκείνη. Το «γυναίκα στα μαύρα» (στα αγγλικά) περιγράφει «αυτή την εκδικήτρια με την μπούρκα/ που επιτίθεται στον εξτρεμισμό και τη διαφθορά/ και αντιτίθεται στο βάρος του παρελθόντος./ Καλυμμένη από το κεφάλι έως τα πόδια, έχει τα μάτια της ανοιχτά/ για να παρακολουθεί απατεώνες και δολοφόνους».
Ομως το γεγονός ότι φορά μπούρκα έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις. «Είναι σωστό ο δημιουργός να εμφανίζει την μπούρκα ως "μοδάτο" ρούχο στα παιδιά, να κάνει πλύση εγκεφάλου στα κορίτσια, ώστε να νομίζουν ότι μια μπούρκα δίνει δύναμη και όχι ότι τους την παίρνει, όπως συμβαίνει στην πραγματικότητα;» αναρωτήθηκε η συγγραφέας Μπίνα Σαχ στο ιστολόγιό της. Οι φωνές για τη μετατροπή ενός παραδοσιακού συμβόλου καταπίεσης σε ρούχο που δίνει δύναμη δεν σταματούν εκεί. Ακόμα και η Σέρι Ρεχμάν, πρώην πρέσβης του Πακιστάν στις ΗΠΑ, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για τη χρήση της μπούρκας σε μια εκπομπή για παιδιά. «Μια μαντίλα στο κεφάλι θα ήταν αρκετή», δήλωσε.
Ο δημιουργός της σειράς Ααρον Χαρούν Ρασίντ απορρίπτει την κριτική λέγοντας ότι η ηρωίδα χρησιμοποιεί την μπούρκα μόνο όταν μεταμφιέζεται. Η δασκάλα Τζίγια όμως δεν φορά καν μαντίλα. «Καταλαβαίνω ότι αυτό που για τους Πακιστανούς είναι αποδεκτό μπορεί να προκαλέσει διαφωνίες στη Δύση», λέει.
Η ΜΑΛΑΛΑ.
Η «εκδικήτρια με την μπούρκα» είναι προφανώς εμπνευσμένη από την Μαλάλα Γουσαφτσάι, την 16χρονη μαθήτρια που πυροβολήθηκε από Ταλιμπάν επειδή διεκδικούσε περισσότερη μόρφωση για τα κορίτσια. Ο Χαρούν λέει ότι είχε ήδη προχωρήσει την ιδέα του όταν έγινε η επίθεση στν Μαλάλα, αλλά αυτό απλώς έκανε ακόμα πιο σημαντική την προώθηση της ιδέας της εκπαίδευσης των γυναικών. Η αρχική ιδέα του πακιστανού ποπ σταρ αφορούσε ένα παιχνίδι για iPhone. Κατόπιν, αφού συνεργάστηκε με δημιουργούς κινουμένων σχεδίων και μουσικούς στο Ισλαμαμπάντ, έφτιαξε τη σειρά, η οποία από το πρώτο επεισόδιο που παίχτηκε την περασμένη Κυριακή γνώρισε μεγάλη επιτυχία.
«Είναι μια νέα αντίληψη για την πούρντα και ένα ισχυρό μήνυμα για τη γυναικεία χειραφέτηση», δήλωσε η 35χρονη Καλσούμ Χάι, αφότου παρακολούθησε την προβολή. Η πούρντα είναι η παράδοση του να καλύπτονται οι γυναίκες ώστε να μην μπορούν να τις δουν άνδρες οι οποίοι δεν είναι συγγενείς τους.
Δικαίωμα στη μόρφωση
Καθένα από τα 13 επεισόδια τελειώνει με ένα θετικό μήνυμα.
Δικαίωμα στη μόρφωση
Καθένα από τα 13 επεισόδια τελειώνει με ένα θετικό μήνυμα.
Επειδή όμως η πρωταγωνίστρια είναι δασκάλα, η θεματολογία κινείται γύρω από την προώθηση της εκπαίδευσης.
«Δείχνει ότι είναι δικαίωμα όλων των παιδιών, αγοριών και κοριτσιών, να μορφωθούν»,
λέει ο δημιουργός της σειράς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου