Η Ελλάδα δεν πρέπει να πανηγυρίζει.
Η έξοδος από τα μνημόνια είναι η πλέον βρώμικη σε σχέση με τις 4 άλλες χώρες που είχαν μνημόνια και έχουν εξέλθει πολύ νωρίτερα από την Ελλάδα.
Η Ελλάδα δεν έχει καμία σχέση με τα υπόλοιπα τέσσερα κράτη της ευρωζώνης που χρησιμοποίησαν παρόμοια προγράμματα διάσωσης.
Είναι μία εντελώς διαφορετική περίπτωση και αυτό φαίνεται από τους «όρους» της μεταμνημονιακής εποπτείας που θα πρέπει να ακολουθήσει για να δανείζεται με λογικά επιτόκια από τις αγορές.
Βιώσιμος δανεισμός σημαίνει ότι η Αθήνα δεν παρεκκλίνει των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων και υλοποιεί με συνέπεια τις περίπου 250 μεταρρυθμίσεις που προβλέπει το ολιστικό σχέδιο της ανάπτυξης για την περίοδο 2018 - 2022.
Η μείωση των «κόκκινων» δανείων, η αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων, η πλήρης κατάργηση του ΕΚΑΣ ,η επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων (ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, Μαρίνα του Αλίμου, Εγνατία, ΔΕΠΑ Εμπορίου, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), ο μηδενισμός των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους και η ολοκλήρωση του κτηματολογίου είναι ορισμένες μόνο από τις μεταρρυθμίσεις που θα εποπτεύονται στενά από το «κουαρτέτο» και μέσω των εκθέσεων αξιολόγησης που θα συντάσσουν θα γίνεται και η εκταμίευση των χρημάτων από τα ANFA’s (κέρδη ελληνικών ομολόγων που έβγαλαν η ΕΚΤ και οι υπόλοιπες τράπεζες του ευρωσυστήματος) με ρυθμό 600 εκατ. ευρώ το εξάμηνο ως το 2022.
Το νέο καθεστώς θα τεθεί σε ισχύ από τις 28 Αυγούστου, ενώ η επιτήρηση θα ανανεώνεται ανά εξάμηνο.
Η πρώτη μεταμνημονιακή επίσκεψη στην Αθήνα αναμένεται αρχές Οκτωβρίου ενόψει της κατάρτισης του προσχεδίου του προϋπολογισμού του 2019 από την ελληνική πλευρά.
Η Γερμανία στο Eurogroup στις 12 Ιουλίου έσβησε παράλληλα τα όνειρα για ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) ενώ οριστικά αποκλείστηκε το waiver.
Η έξοδος της Ελλάδας από τα μνημόνια έχει κοινά σημεία με τις άλλες χώρες που μπήκαν και βγήκαν σε προγράμματα.
Έχει όμως και διαφορές.
Αναλυτικότερα:
1.Το πρόγραμμα αυξημένης εποπτείας - Enhanced Surveillance Programme στο οποίο θα υπαχθεί η χώρα μας είναι πολύ πιο αυστηρό σε σχέση με το πρόγραμμα παρακολούθησης - Post Programme Monitoring στο οποίο υπήχθησαν οι άλλες τέσσερις χώρες της ευρωζώνης (Ιρλανδία, Πορτογαλία, Κύπρος, Ισπανία) μετά την έξοδο τους από τον μηχανισμό διάσωσης.
2. Με εξαίρεση την Ισπανία που εξόφλησε πρόωρα το 75% των δανείων που έλαβε από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό η Πορτογαλία θα εποπτεύεται από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) ως το 2026,η Κύπρος ως το 2029 και η Ιρλανδία ως το 2031.
Η Ελλάδα έχει ακόμη πολύ δρόμο έως το 2060…
Ως γνωστό μέχρι να εξοφληθεί το 75% των δανείων η αυξημένη εποπτεία δεν θα αλλάξει.
3. Η ενισχυμένη εποπτεία δεν είναι καθαρή έξοδος καθώς προβλέπονται αυστηροί τριμηνιαίοι έλεγχοι.
Οι αποστολές θα έρχονται τέσσερις φορές τον χρόνο στην Αθήνα όταν τις άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες επισκέπτονται μόνο δύο.
Επίσης, η Γερμανία θέλει να «κουμπώσει» αυτή η επιτήρηση με την επιτήρηση από το Ταμείο, δηλαδή να συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι του Ταμείου στις τριμηνιαίες αξιολογήσεις.
4. Οι πιστωτές θα έχουν τη δυνατότητα να ζητούν και νέα μέτρα αν η Αθήνα αποκλίνει από τον στόχο για τη διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% ώς το 2022.
Δηλαδή θα εισηγούνται διορθωτικά μέτρα σε περίπτωση που διαπιστώνουν παρεκκλίσεις.
5. Η διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων 2,2% του ΑΕΠ έως και το 2060 δεσμεύει τη χώρα σε μια σφικτή περιοριστική πολιτική και οδηγεί σε ένα πλαίσιο λιτότητας για δεκαετίες.
6. Η επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών και της ΕΚΤ από τις αγοραπωλησίες ελληνικών ομολόγων συνδέεται με δεσμεύσεις του «προγράμματος μεταμνημονιακής παρακολούθησης».
http://bankingnews.gr/index.php?id=380002
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου