...τα παραδοσιακά βιβλία που περιμένουμε, μετακινείται διαρκώς
και κυρίως, είναι διαδραστική.
Στη Ζωντανή Βιβλιοθήκη συναντάμε ανθρώπους, τα λεγόμενα ζωντανά βιβλία...
που αφηγούνται την ιστορία τους και μπαίνουν σε έναν δημιουργικό διάλογο με τον εκάστοτε αναγνώστη.
Πρόκειται για ανθρώπους που ακόμη και στις σύγχρονες κοινωνίες θεωρούνται -και τις περισσότερες φορές, πράγματι είναι- περιθωριοποιημένοι. Μετανάστες, πρόσφυγες, ομοφυλόφιλοι, τρανς, οροθετικοί, κωφοί, άνθρωποι με αναπηρία ή ψυχικές νόσους και κάποιες περιθωριοποιημένες κατηγορίες επαγγελματιών.
Η Ζωή, ένα εκ των ιδρυτικών μελών της Ζωντανής Βιβλιοθήκης στην Ελλάδα, εξηγεί πώς προέκυψε η ανάγκη να δημιουργηθεί αυτή η κοινότητα, αλλά και πώς λειτουργεί. «Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότερες από 300 Ζωντανές Βιβλιοθήκες σ’ όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα ξεκινήσαμε το 2009. Τέσσερις άνθρωποι συντονιστήκαμε για να δουλέψουμε γι’ αυτό το σκοπό και πλέον, είμαστε πάνω από πενήντα.
Έχουμε κάνει μέχρι τώρα δεκαεπτά Ζωντανές Βιβλιοθήκες και ταυτόχρονα είμαστε υπεύθυνοι μιας κοινότητας που είναι πίσω από τις εκδηλώσεις της.
Πριν από πέντε χρόνια, όταν δεν είχε έρθει ακόμη η κρίση, αλλά τη βλέπαμε να έρχεται, είπαμε και οι τέσσερις άνθρωποι που το ξεκινήσαμε, ότι είτε μιλάμε για ρατσιστική βία εντείνεται, είτε πρόκειται για κάτι που βράζει από κάτω, δεν μας αρέσει.
Ως πολίτες, βρήκαμε μια μεθοδολογία που μπορεί να ενώσει πράγματα και ανθρώπους.
Η γοητεία του από ένα σημείο και μετά δεν είναι μόνο η ενέργεια που παίρνει κάποιος από τις εκδηλώσεις της Ζωντανής Βιβλιοθήκης, που είναι πολύ δυνατές ενεργειακά,
όσο ότι για πρώτη, ίσως, φορά συντάχθηκαν πολλές διακριτές ομάδες για να βρουν
αυτό που τους ενώνει και να δουλέψουν μαζί.
Ήταν, και είναι ακόμη, πάρα πολύ δύσκολο και δεν ξέρω αν θα γίνει ποτέ εύκολο».
Έχουμε κάνει μέχρι τώρα δεκαεπτά Ζωντανές Βιβλιοθήκες και ταυτόχρονα είμαστε υπεύθυνοι μιας κοινότητας που είναι πίσω από τις εκδηλώσεις της.
Πριν από πέντε χρόνια, όταν δεν είχε έρθει ακόμη η κρίση, αλλά τη βλέπαμε να έρχεται, είπαμε και οι τέσσερις άνθρωποι που το ξεκινήσαμε, ότι είτε μιλάμε για ρατσιστική βία εντείνεται, είτε πρόκειται για κάτι που βράζει από κάτω, δεν μας αρέσει.
Ως πολίτες, βρήκαμε μια μεθοδολογία που μπορεί να ενώσει πράγματα και ανθρώπους.
Η γοητεία του από ένα σημείο και μετά δεν είναι μόνο η ενέργεια που παίρνει κάποιος από τις εκδηλώσεις της Ζωντανής Βιβλιοθήκης, που είναι πολύ δυνατές ενεργειακά,
όσο ότι για πρώτη, ίσως, φορά συντάχθηκαν πολλές διακριτές ομάδες για να βρουν
αυτό που τους ενώνει και να δουλέψουν μαζί.
Ήταν, και είναι ακόμη, πάρα πολύ δύσκολο και δεν ξέρω αν θα γίνει ποτέ εύκολο».
Την Κυριακή 9 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας
κατά του Φασισμού και του Αντισημιτισμού, θα διεξαχθεί μία ακόμη Ζωντανή Βιβλιοθήκη στο 2ο Πρότυπο Πειραματικό ΓΕΛ Αθήνας.
«Οι εκδηλώσεις διεξάγονται περίπου κάθε δύο-τρεις μήνες και όλο
τον υπόλοιπο χρόνο προετοιμαζόμαστε, εκπαιδεύουμε καινούργια βιβλία,
καινούργιους εθελοντές, αναζητούμε καινούργιους χώρους, γιατί έχει μεγάλη σημασία. Έχουμε περιορισμό, γιατί δεν πάμε σε χώρους που δεν είναι προσβάσιμοι σε άτομα με αναπηρία. Έχουμε, ωστόσο, ομάδα εργασίας στην κοινότητά μας με στόχο ν’ αναζητεί χώρους. Άλλες φορές, μας ενδιαφέρει ένα σημείο, μια γειτονιά, που κάτι γίνεται και πάμε.
κατά του Φασισμού και του Αντισημιτισμού, θα διεξαχθεί μία ακόμη Ζωντανή Βιβλιοθήκη στο 2ο Πρότυπο Πειραματικό ΓΕΛ Αθήνας.
«Οι εκδηλώσεις διεξάγονται περίπου κάθε δύο-τρεις μήνες και όλο
τον υπόλοιπο χρόνο προετοιμαζόμαστε, εκπαιδεύουμε καινούργια βιβλία,
καινούργιους εθελοντές, αναζητούμε καινούργιους χώρους, γιατί έχει μεγάλη σημασία. Έχουμε περιορισμό, γιατί δεν πάμε σε χώρους που δεν είναι προσβάσιμοι σε άτομα με αναπηρία. Έχουμε, ωστόσο, ομάδα εργασίας στην κοινότητά μας με στόχο ν’ αναζητεί χώρους. Άλλες φορές, μας ενδιαφέρει ένα σημείο, μια γειτονιά, που κάτι γίνεται και πάμε.
Έχουμε κάνει Ζωντανές Βιβλιοθήκες σε πολύ διαφορετικά σημεία,
σε χώρους πολιτισμού, όπως
το Μουσείο Μπενάκη,
στη Δημοτική Βιβλιοθήκη,
στο Σταθμό Λαρίσης και σε σημεία που οι κάτοικοι έχουν πάρει
τη γειτονιά στα χέρια τους,
όπως είναι η κατάληψη στο Βοτανικό Κήπο στην Πετρούπολη, ή
στην κατάληψη των πολιτών στη Λαμπηδόνα, στο Βύρωνα.
Έχουμε κάνει δύο Ζωντανές Βιβλιοθήκες στα πλαίσια του Αντιρατσιστικού Φεστιβάλ,
αλλά και στα πλαίσια ενός ελληνοτουρκικού φεστιβάλ στον Ωρωπό.
Είναι πολλά και περίεργα τα μέρη που πάμε».
σε χώρους πολιτισμού, όπως
το Μουσείο Μπενάκη,
στη Δημοτική Βιβλιοθήκη,
στο Σταθμό Λαρίσης και σε σημεία που οι κάτοικοι έχουν πάρει
τη γειτονιά στα χέρια τους,
όπως είναι η κατάληψη στο Βοτανικό Κήπο στην Πετρούπολη, ή
στην κατάληψη των πολιτών στη Λαμπηδόνα, στο Βύρωνα.
Έχουμε κάνει δύο Ζωντανές Βιβλιοθήκες στα πλαίσια του Αντιρατσιστικού Φεστιβάλ,
αλλά και στα πλαίσια ενός ελληνοτουρκικού φεστιβάλ στον Ωρωπό.
Είναι πολλά και περίεργα τα μέρη που πάμε».
Η βασική ιδέα αυτής της δράσης γεννήθηκε αρκετά χρόνια νωρίτερα και μάλιστα,
εκτός συνόρων. «Στην Ευρώπη ξεκίνησε ως ιδέα το 2000.
Ήταν μια ομάδα τεσσάρων εφήβων, εκ των οποίων ο ένας δέχτηκε ρατσιστική επίθεση
σ’ ένα κλαμπ, επειδή -εμφανισιακά- έμοιαζε μουσουλμάνος.
Τα παιδιά αυτά προσπάθησαν να βρουν έναν τρόπο που να φέρνει τον κόσμο κοντά,
να μπορεί να συζητάει για τις διακρίσεις που ζουν πολλές ομάδες πληθυσμού,
βασιζόμενοι στην ιδέα ότι πολλές φορές η άγνοια οδηγεί στο ρατσισμό,
γεννά ρατσισμό κι ότι όταν οι άνθρωποι κάθονται μαζί και συζητούν γι’ αυτό,
οι αποστάσεις μικραίνουν.
Για πρώτη φορά έγινε μια μεγάλη Ζωντανή Βιβλιοθήκη το 2001
στο Φεστιβάλ Roskilde, ένα μεγάλο ροκ φεστιβάλ, με 80 και πλέον βιβλία
και πάρα πολλούς αναγνώστες.
Από ‘κει και πέρα αυτή η ιδέα πήρε το δρόμο της».
εκτός συνόρων. «Στην Ευρώπη ξεκίνησε ως ιδέα το 2000.
Ήταν μια ομάδα τεσσάρων εφήβων, εκ των οποίων ο ένας δέχτηκε ρατσιστική επίθεση
σ’ ένα κλαμπ, επειδή -εμφανισιακά- έμοιαζε μουσουλμάνος.
Τα παιδιά αυτά προσπάθησαν να βρουν έναν τρόπο που να φέρνει τον κόσμο κοντά,
να μπορεί να συζητάει για τις διακρίσεις που ζουν πολλές ομάδες πληθυσμού,
βασιζόμενοι στην ιδέα ότι πολλές φορές η άγνοια οδηγεί στο ρατσισμό,
γεννά ρατσισμό κι ότι όταν οι άνθρωποι κάθονται μαζί και συζητούν γι’ αυτό,
οι αποστάσεις μικραίνουν.
Για πρώτη φορά έγινε μια μεγάλη Ζωντανή Βιβλιοθήκη το 2001
στο Φεστιβάλ Roskilde, ένα μεγάλο ροκ φεστιβάλ, με 80 και πλέον βιβλία
και πάρα πολλούς αναγνώστες.
Από ‘κει και πέρα αυτή η ιδέα πήρε το δρόμο της».
Πέραν των ζωντανών βιβλίων, που η αρχική ομάδα βρήκε σιγά-σιγά
προτείνοντας σε γνωστούς τους να συμμετάσχουν, υπάρχουν και οι εθελοντές βιβλιοθηκονόμοι.
Έχουν έναν κομβικής σημασίας ρόλο, καθώς είναι οι κατάλληλοι για να λύσουν οποιαδήποτε απορία των αναγνωστών, τους οδηγούν στο βιβλίο που έχουν επιλέξει,
το οποίο μπορούν να διαβάσουν ταυτόχρονα μέχρι τρεις αναγνώστες και με χρονικό όριο τα είκοσι λεπτά.
Στις περιπτώσεις που χρειάζεται διερμηνεία, ο χρόνος επιμηκύνεται λίγο.
προτείνοντας σε γνωστούς τους να συμμετάσχουν, υπάρχουν και οι εθελοντές βιβλιοθηκονόμοι.
Έχουν έναν κομβικής σημασίας ρόλο, καθώς είναι οι κατάλληλοι για να λύσουν οποιαδήποτε απορία των αναγνωστών, τους οδηγούν στο βιβλίο που έχουν επιλέξει,
το οποίο μπορούν να διαβάσουν ταυτόχρονα μέχρι τρεις αναγνώστες και με χρονικό όριο τα είκοσι λεπτά.
Στις περιπτώσεις που χρειάζεται διερμηνεία, ο χρόνος επιμηκύνεται λίγο.
«Το βιβλίο έχει το δικαίωμα να διακόψει την ανάγνωση αν αισθάνεται
ότι είναι κακοποιητική και αφού λήξει η διαδικασία, ζητάμε από τους αναγνώστες
να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο-αξιολόγηση, να μας πουν τη γνώμη τους
για να πάει η διαδικασία λίγο παρακάτω.
ότι είναι κακοποιητική και αφού λήξει η διαδικασία, ζητάμε από τους αναγνώστες
να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο-αξιολόγηση, να μας πουν τη γνώμη τους
για να πάει η διαδικασία λίγο παρακάτω.
Χρειάζεται, ως ζωντανό βιβλίο, να κάνεις κάποια πράγματα και κυρίως,
να ακούς, όχι τόσο να μιλάς. Να μιλάς με σοφία και δικαιωματικά γι’ αυτό
που σου συμβαίνει, αλλά το σημαντικότερο είναι να μπορείς ν’ ακούς, γιατί
δεν πρόκειται για μια ομιλία, είναι μια συζήτηση, ένας δημοκρατικός διάλογος
στον οποίο ο αναγνώστης θα μπορέσει να σου πει τις ενστάσεις του και θα πρέπει
να μπορείς ν’ αφουγκραστείς τις ανάγκες του ανθρώπου που έχεις απέναντί σου.
Κι είναι πολύ δύσκολο».
να ακούς, όχι τόσο να μιλάς. Να μιλάς με σοφία και δικαιωματικά γι’ αυτό
που σου συμβαίνει, αλλά το σημαντικότερο είναι να μπορείς ν’ ακούς, γιατί
δεν πρόκειται για μια ομιλία, είναι μια συζήτηση, ένας δημοκρατικός διάλογος
στον οποίο ο αναγνώστης θα μπορέσει να σου πει τις ενστάσεις του και θα πρέπει
να μπορείς ν’ αφουγκραστείς τις ανάγκες του ανθρώπου που έχεις απέναντί σου.
Κι είναι πολύ δύσκολο».
Μια από τις παράλληλες δράσεις της Ζωντανής Βιβλιοθήκης είναι η εκστρατεία ευαισθητοποίησης απέναντι στη ρατσιστική βία, που περιλαμβάνει οδηγό
για το πώς μπορούν να αντιδράσουν οι πολίτες,
με τον τίτλο «Αν όχι εσύ, ποιος;»
για το πώς μπορούν να αντιδράσουν οι πολίτες,
με τον τίτλο «Αν όχι εσύ, ποιος;»
Ποιες λοιπόν είναι οι προϋποθέσεις για να συμμετάσχει
κάποιος στη Ζωντανή Βιβλιοθήκη;
κάποιος στη Ζωντανή Βιβλιοθήκη;
«Ζητάμε από τους ανθρώπους που θα έρθουν στην κοινότητά μας να έχουν σεβασμό
κι η αγάπη για όλες τις διακριτές ομάδες, δεν μας αρέσουν οι δογματισμοί,
οι άνθρωποι που μπαίνοντας σε μια ομάδα θα προσπαθήσουν να κάνουν τους αρχηγούς. Ζητάμε να αποδέχονται τα άλλα μέλη της ομάδας και να μην τα θέτουν σε κίνδυνο».
κι η αγάπη για όλες τις διακριτές ομάδες, δεν μας αρέσουν οι δογματισμοί,
οι άνθρωποι που μπαίνοντας σε μια ομάδα θα προσπαθήσουν να κάνουν τους αρχηγούς. Ζητάμε να αποδέχονται τα άλλα μέλη της ομάδας και να μην τα θέτουν σε κίνδυνο».
«Η συγκεκριμένη δράση», όπως τονίζει η Ζωή, «στοχεύει σ’ ένα γενικό πληθυσμό
που διερωτάται, αμφισβητεί και δεν ξέρει πού να πατήσει.
Η δική μας πρόταση αφορά αυτό τον κόσμο που είναι και η πλειοψηφία.
Άλλες φορές, ξέρεις και δεν θέλεις να το δεχτείς, άλλες φορές, όμως, δεν ξέρεις.
Κάποιοι άνθρωποι είναι μια γκρίζα περιοχή του κόσμου σου που δεν θέλεις ν’ αγγίξεις. Εμείς σου δίνουμε τη δυνατότητα να κάτσεις απέναντι σ’ έναν τέτοιο άνθρωπο
με σάρκα και οστά και η γκρίζα περιοχή να πάρει χρώμα.
Μας ενδιαφέρει να συμμετέχουμε σ’ έναν πολιτισμό που προωθεί την ποικιλομορφία,
τη δυνατότητα όλων των ανθρώπων, ταυτοτήτων, μορφών, απεικονίσεων,
να έχουν φωνή, λόγο, ύπαρξη, δικαιώματα, θεσμικά και ατομικά.
Είναι αρκετά δύσκολο, αλλά γι’ αυτό παλεύουμε».
που διερωτάται, αμφισβητεί και δεν ξέρει πού να πατήσει.
Η δική μας πρόταση αφορά αυτό τον κόσμο που είναι και η πλειοψηφία.
Άλλες φορές, ξέρεις και δεν θέλεις να το δεχτείς, άλλες φορές, όμως, δεν ξέρεις.
Κάποιοι άνθρωποι είναι μια γκρίζα περιοχή του κόσμου σου που δεν θέλεις ν’ αγγίξεις. Εμείς σου δίνουμε τη δυνατότητα να κάτσεις απέναντι σ’ έναν τέτοιο άνθρωπο
με σάρκα και οστά και η γκρίζα περιοχή να πάρει χρώμα.
Μας ενδιαφέρει να συμμετέχουμε σ’ έναν πολιτισμό που προωθεί την ποικιλομορφία,
τη δυνατότητα όλων των ανθρώπων, ταυτοτήτων, μορφών, απεικονίσεων,
να έχουν φωνή, λόγο, ύπαρξη, δικαιώματα, θεσμικά και ατομικά.
Είναι αρκετά δύσκολο, αλλά γι’ αυτό παλεύουμε».
το διάβασα εδώ : popaganda.gr
------------------------->
Η μητέρα οργάνωση που ξεκίνησε από τη Δανία http://www.humanlibrary.org/ .
4 φίλοι υπερασπίστηκαν έναν φίλο τους που υπέστη ρατσιστική επίθεση και έτσι γεννήθηκε η ιδέα.
The History of The Human Library Stop The Violence Human Library 2000 logo.
Once upon a time in Copenhagen, Denmark.
There was a young and idealistic youth organisation called "Stop The Violence".
This non-governmental youth movement was self initiatied by the five youngsters Dany Abergel,
Asma Mouna, Christoffer Erichsen, Thomas Bertelsen and Ronni Abergel from Copenhagen
after a mutual friend was stabbed in the nightlife (1993).
The brutal attack on their friend, who luckily survived, made the five youngsters decide to try
and do something about the problem.
To raise awareness and use peer group education to mobilise danish youngsters against violence.
In a few years the organisation had 30.000 members all over the country.
In 2000 Stop The Violence was encouraged by then festival director, Mr. Leif Skov,
to organise acitivites for Roskilde Festival.
Events that would put focus on anti-violence, encourage dialogue and build relations among
the festival visitors. And the Human Library was born, as a challenge to the crowds
of Northern Europes biggest summer festival.
------------------------->
Η μητέρα οργάνωση που ξεκίνησε από τη Δανία http://www.humanlibrary.org/ .
4 φίλοι υπερασπίστηκαν έναν φίλο τους που υπέστη ρατσιστική επίθεση και έτσι γεννήθηκε η ιδέα.
The History of The Human Library Stop The Violence Human Library 2000 logo.
Once upon a time in Copenhagen, Denmark.
There was a young and idealistic youth organisation called "Stop The Violence".
This non-governmental youth movement was self initiatied by the five youngsters Dany Abergel,
Asma Mouna, Christoffer Erichsen, Thomas Bertelsen and Ronni Abergel from Copenhagen
after a mutual friend was stabbed in the nightlife (1993).
The brutal attack on their friend, who luckily survived, made the five youngsters decide to try
and do something about the problem.
To raise awareness and use peer group education to mobilise danish youngsters against violence.
In a few years the organisation had 30.000 members all over the country.
In 2000 Stop The Violence was encouraged by then festival director, Mr. Leif Skov,
to organise acitivites for Roskilde Festival.
Events that would put focus on anti-violence, encourage dialogue and build relations among
the festival visitors. And the Human Library was born, as a challenge to the crowds
of Northern Europes biggest summer festival.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου