Σε όλη την διάρκεια της εγκυμοσύνης της, η μητέρα της έπλεκε ρουχαλάκια για τον γιο που περίμενε για να αποκαταστήσει το τραύμα από τον γιο που είχε νωρίτερα χάσει, όταν γεννήθηκε η Μαρία αρνήθηκε να την πάρει στην αγκαλιά της για 4 ολόκληρες μέρες! Η προβληματική σχέση με την μητέρα της διατηρήθηκε σε όλη της την ζωή.
« Ο πατέρας μου έλεγε πως τραγουδούσα ήδη στην κούνια, βγάζοντας κορόνες ασυνήθιστες για ένα νεογέννητο. Η μητέρα μου, μόλις αντιλήφθηκε τα μουσικά μου χαρίσματα, αποφάσισε να με κάνει παιδί-θαύμα, δε θυμάμαι μια κούκλα ή ένα αγαπημένο παιχνίδι αλλά τα τραγούδια που έπρεπε να προβάρω και να ξαναπροβάρω για τις επιδείξεις στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς… έμαθα ότι με αγαπούσαν μόνο όταν τραγουδούσα… Θα έπρεπε να υπάρχει νόμος που να εμποδίζει τόσο φιλόδοξες μητέρες…δεν είναι σωστό να στερείς από ένα παιδί τα παιδικά του χρόνια….
6 Αυγούστου 1961, ένα «ασύνηθες για την Ελλάδα μεγάλο θέαμα»…., στην κατάμεστη από 17.000 χιλιάδες θεατές Επίδαυρο, «Μήδεια» με τη Μαρία Κάλλας, «στον χώρο σταθμεύσεως κατεμετρήθησαν : 2.250 αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως, 120 πούλμαν, 80 λεωφορεία, 70 οχήματα ξένων αποστολών, 10 φορτηγά, 60 δίτροχα!». «Η πρώτη κυρία της Σκάλας του Μιλάνου απλή, γοητευτική και χαμογελαστή, μετέβη στο θέατρο, εκεί, πριν και μετά από την δοκιμή, την άκουσαν να εξομολογήται: «Είμαι ευτυχισμένη», η ψυχική της γαλήνη θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς απόλυτη αν σε μια στιγμή της πρώτης πράξεως δεν διέκοπτε τη δοκιμή για να ζητήσει ευγενικά να απομακρυνθούν μερικοί φωτογράφοι που επεδίωκαν κυρίως να φωτογραφίσουν το …..γυμνό της πόδι. "Ή θα κάνωμε δουλειά ή θα κοροϊδεύουμε. Βγάζετε φωτογραφίες κι από κάτω γράφετε ό,τι θέλετε" . Η νέα τότε μεσόφωνος Κική Μορφονιού έπαιζε στην παράσταση και αφηγείται: Δεν θα ξεχάσω τη γενική πρόβα. Δεν θα ξεχάσω ποτέ το βουβό της κλάμα, είδα το πρόσωπο της να συσπάται βλέποντας τον αγαπημένο της Ιάσονα να παντρεύεται μία άλλη. Παρασύρθηκα κι εγώ από αυτόν τον πνιγμένο κλαυθμό, άρχισα να δακρύζω. Και τότε μου λέει: "Κική, για έναν νέο καλλιτέχνη το κλάμα είναι επικίνδυνο!. Όταν κλαις ή συγκινείσαι πολύ σφίγγονται οι χορδές και μπορεί να κάνει κακό στη φωνή σου!. Σκεφτείτε, έλεγχε εγκεφαλικά ακόμα και το κλάμα της!
στην φωτογραφία
η Μαρία, ο σκηνοθέτης Αλέξης Μινωτής, ο Κωστής Μπαστιάς Διευθυντής της Λυρικής Σκηνής και ο μαέστρος της ορχήστρας, σκηνογράφος ο Γιάννης Τσαρούχης, αποκαλούσε την Κάλλας: «η πιο μεγάλη μαζί με τον Ελ Γκρέκο»....
Παντρεύεται τον 52χρονο Ιταλό βιομήχανο τούβλων Μενεγκίνι, 30 χρόνια μεγαλύτερος της, οι δικοί του δεν την ήθελαν, έρωτας?, πατρική φιγούρα?, επένδυση σε μια πολλά υποσχόμενη καλλιτέχνιδα? ποιος ξέρει, στάθηκε μάνατζερ της, αλλά και στενός κορσές, δεσμοφύλακας. Η Μαρία «άνθιζε» το καλοκαίρι, λάτρευε τον ήλιο και τη θάλασσα. Έλεγε πως αν υπήρχε άλλη ζωή, θα ήθελε να επιστρέψει σαν ψάρι ή σαν γλάρος ή καλύτερα «σαν γλάρος, με φωνή αηδονιού. Οι γλάροι έχουν άσχημη φωνή». Μια μέρα ήταν με μια φίλη της στην Βενετία, στην διάσημη παραλία του Lido, είχε βάψει τα μαλλιά της ξανθά για έναν ρόλο και τα είχε κάνει πλεξούδα και έμοιαζε πολύ νεότερη.Την πλησίασε ένας πολύ όμορφος νεαρός για να την καλέσει σε ένα πάρτι, η Μαρία κολακεύτηκε πολύ, συστήθηκε μόνο με το μικρό της όνομα και δέχτηκε πρόθυμα «Θα ήθελα πολύ να έρθω…αλλά…δεν ξέρω αν θα μου επιτρέψει ο πατέρας μου. Θα πρέπει να τον ρωτήσω», και κοίταξε προς την κατεύθυνση όπου ο Μενεγκίνι, κοιμόταν του καλού καιρού σε μια σεζ-λονγκ. «Εντάξει», είπε ο νεαρός που βέβαια δεν την είχε αναγνωρίσει «ρώτα τον πατέρα σου. Το πάρτι θα είναι πολύ καθώς πρέπει». Μόλις απομακρύνθηκε, είπε στην φίλη της «Το βλέπεις; Με κάλεσε επειδή του άρεσα, με βρήκε ελκυστική, όχι επειδή είμαι η Κάλλας», ο αιώνιος διχασμός της: από τη μια η ανασφαλής παχουλή μυωπική Μαρία, από την άλλη η Ντίβα!
Στην Μαρία πιστώνεται η πιο εντυπωσιακή φυσική μεταμόρφωση στον καλλιτεχνικό χώρο. Την απόφαση να αδυνατίσει και να γίνει κομψή (το 1954, έχασε 30 κιλά μέσα σε λίγες εβδομάδες) την πήρε μετά το προσβλητικό σχόλιο που έγραψε διάσημος Ιταλός κριτικός μετά την παράσταση της "Αίντα" του Βέρντι (όπου παίζουν και ελέφαντες) "Σε κάποια στιγμή δεν μπορούσα να ξεχωρίσω το πόδι του ελέφαντα από αυτό της κ. Κάλλας". Στυλιστικό της πρότυπο η Όντρεϊ Χέπμπορν, σε αυτή προσπαθεί να μοιάσει. Οι ειδικοί λένε ότι οι εξαντλητικές δίαιτες αδυνάτισαν την φωνή της, στην ουσία μεσουράνησε για μια δεκαετία, μεταξύ 1950-1962, μετά, άρχισαν να γράφονται οι πρώτες αρνητικές κριτικές, παρόλο που το κοινό εξακολουθούσε να την αποθεώνει .
Μια γυναίκα 2 άνδρες, Ωνάσης και Μενεγκίνι πριν βγούν τα μαχαίρια. Μόλις αδυνάτισε, κομψή όσο ποτέ, γνωρίζει τον Ωνάση. Εραστές έγιναν στην περίφημη κρουαζιέρα με την θαλαμηγό "Χριστίνα" στα νησιά του Αιγαίου, μαζί τους οι Τσόρτσιλ, Λιζ Τέιλορ και άλλοι, γράφει ο Μενεγκίνι στο ημερολόγιο του. « Χθές το βράδυ πήγα για ύπνο γύρω στα μεσάνυχτα, η Μαρία μου είπε. Άντε πήγαινε εσύ, εγώ θα μείνω εδώ. Γύρω στις δύο άκουσα την πόρτα της καμπίνας να ανοίγει. Σκέφτηκα πως ήταν η Μαρία αλλά ήταν η Τίνα η γυναίκα του Ωνάση κλαίγοντας με λυγμούς. Μπατίστα είμαστε και οι δυο δυστυχισμένοι, η Μαρία σου είναι κάτω στο σαλόνι στην αγκαλιά του άντρα μου, σου την πήρε! Μαζί πέρασαν και από το Φανάρι για να τους ευλογήσει ο Πατριάρχης Αθηναγόρας θεωρώντας τους ήδη ζευγάρι (το πιο διάσημο των Ελλήνων), για πρώτη φορά έκαναν έρωτα το ίδιο βράδυ, ο καρπός του έρωτα τους γεννιέται στις 30 Μαρτίου 1960, πεθαίνει λίγες ώρες μετά από αναπνευστικά προβλήματα, είχε ήδη βαπτιστεί στον αέρα Όμηρος Lengrini, το ψευδώνυμο που επιλέχθηκε για το πιστοποιητικό θανάτου, αντίγραφο του βρέθηκε στο σπίτι της Μαρίας, τάφηκε στο κοιμητήριο Μπρέσο του Μιλάνου. Κανένας ποτέ δεν μίλησε ξανά για το άτυχο γεγονός.
Τελευταία της συναυλία στη Σεούλ, στις 29 Νοεμβρίου 1975, τα 3 τελευταία χρόνια πριν τον θάνατο της απομονωμένη από τον κόσμο, στο διαμέρισμα της, στο Παρίσι, κοιμόταν σχεδόν 20 ώρες την ημέρα, όταν ήταν ξύπνια ή έβλεπε τηλεόραση ή άκουγε τις παλιές ηχογραφήσεις της.
Τρεις δυνατές φιλίες με τρεις μεγάλους Ιταλούς σκηνοθέτες και οι τρεις ομοφυλόφιλοι, Βισκόντι, Παζολίνι και Τζεφιρέλι, ο 95χρονος σήμερα Φράνκο Τζεφιρέλι είναι ο μόνος Ιταλός που έχει χρίσει Ιππότη η Βρετανική Βασιλική οικογένεια!, αγαπημένος και στην Ελλάδα από την σειρά του « Ο Ιησούς από την Ναζαρέτ» την σκηνοθέτησε στην “ Τόσκα ” στην σκηνή του Κόβεντ Γκάρντεν, ενώ γύρισε για να την τιμήσει την ταινία Callas Forever (2002). Προκάλεσε μεγάλο θόρυβο όταν κατηγόρησε δημόσια την φίλη της πιανίστρια Βάσω Δεβετζή ότι την δηλητηρίασε (επισήμως πέθανε από καρδιακή ανακοπή) για να οικειοποιηθεί την περιουσία της, την είχε απομονώσει από τους πάντες, δίνοντας της συνέχεια αμφεταμίνες και υπνωτικά χάπια για να κοιμάται , οι κληρονόμοι της Δεβετζή (κατ’αυτόν) εκποίησαν τα αξίας £1 million κοσμήματα της στον οίκο Sotheby's, σε ατέρμονες συζητήσεις μαζί του ποτέ δεν του είχε εκφράσει την επιθυμία να αποτεφρωθεί, αυτό ζήτησε η Δεβετζή για να καλύψει τα ίχνη του δηλητηρίου, νεκροψία δεν έγινε ποτέ, αποτέφρωση express μόλις 4 μέρες μετά τον θάνατό της! Από τις πιο τραγελαφικές στιγμές, το 1979, ο τότε υπουργός Πολιτισμού κάποιος Νιάνιας παρουσία της δημόσιας τηλεόρασης σκορπίζει την τέφρα της στο Αιγαίο, όπως υποτίθεται (σύμφωνα με την Δεβετζή) ήταν η επιθυμία της, επιλέγοντας τα ανοικτά της Αίγινας (άλλο Σαρωνικός κόλπος και άλλο Αιγαίο Πέλαγος), εκεί λοιπόν φυσάει ο άνεμος, οι στάχτες επιστρέφουν και πασπαλίζουν τους επισήμους που άλλοι έφτυναν άλλοι σκουπιζόντουσαν με μαντήλια, στο βίντεο του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου, της ΕΡΤ, οι αντίστοιχες σκηνές κομμένες, ευτυχώς για να μην διαταράσεται η γαλήνη της ψυχής της!.
Όταν πέθανε, σαν σήμερα, 16 Σεπτεμβρίου 1977, στην ηλικία των 54 ετών, χάθηκε η τελευταία Βασίλισσα της Σκηνής, πάνω από 200 βιβλία έχουν γραφτεί για αυτή, «η μοναδική καλλιτέχνιδα που κατάφερε να επισκιάσει σκηνοθέτη, Διευθυντή ορχήστρας ακόμα και το συνθέτη!" «Μπορεί στο μέλλον να υπάρξει και άλλη φωνή σαν την δική της αλλά ερμηνεύτρια που να συγχρονίζει τόσο τέλεια φωνή, έκφραση προσώπου και χέρια δεν πρόκειται να υπάρξει, αχ αυτά τα χέρια της (φωτογραφία 1)!
...ότι καλύτερο να ξεκινήσει η μέρα με την φωνή της, στα σχόλια η Μαρία στο Κόβεντ Γκάρντεν τραγουδά Κάρμεν, απολαύστε φωνή και συσπάσεις προσώπου και να θυμάστε, όλα ελεγχόμενα!
L’amour! L’amour! L’amour! L’amour!
έρωτα, έρωτα, έρωτα, έρωτα
L’amour est enfant de Bohême,
ο έρωτας είναι μποέμικο παιδί,
Il n’a jamais jamais connu de loi,
που ποτέ ποτέ δεν γνώρισε νόμο!
έρωτα, έρωτα, έρωτα, έρωτα
L’amour est enfant de Bohême,
ο έρωτας είναι μποέμικο παιδί,
Il n’a jamais jamais connu de loi,
που ποτέ ποτέ δεν γνώρισε νόμο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου