Εγκαινιάστηκε στο Φετιχιέ Τζαμί, στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς Αθηνών, η έκθεση «Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα της Κατοχής στη φωτογραφική συλλογή του Βύρωνα Μήτου».
Μία ιδιαίτερα σημαντική έκθεση, που συγκεντρώνει επαγγελματικές και ερασιτεχνικές φωτογραφίες Γερμανών στρατιωτών από τη θητεία τους στην Ελλάδα (1941-1944) και φωτίζει τη φωτογραφική δραστηριότητα των
Μονάδων Προπαγάνδας του Γ' Ράιχ.
Προέρχονται από τη συλλογή των 3.000 φωτογραφιών που αγόρασε
ο Βύρων Μήτου, το 1980, από την κόρη ενός Γερμανού στρατιώτη, ο οποίος είχε υπηρετήσει στην Υγειονομική Υπηρεσία του γερμανικού στρατού στα Βαλκάνια κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
Με την επιστροφή του στη Γερμανία ξεκίνησε να συλλέγει φωτογραφίες από
τα μέρη όπου είχε υπηρετήσει και κληροδότησε τη συλλογή στην κόρη του.
Τα φωτογραφικά τεκμήρια της συλλογής Μήτου αφορούν την Ελλάδα
και η επιλογή τους στην έκθεση καταδεικνύει τα θέματα που επέλεγαν
να απαθανατίσουν και αυτά από τα οποία απέστρεφαν το βλέμμα τους οι Γερμανοί κατακτητές.
Οι διοργανωτές της έκθεσης -η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
σε συνεργασία με το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης και την υποστήριξη της Εφορείας Πόλεως Αθηνών- μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε
τι κρύβεται πίσω από την ηρεμία των ερασιτεχνικών φωτογραφιών, οι οποίες κατέληξαν να κοσμούν τα προσωπικά λευκώματα των στρατιωτών και αξιωματικών του γερμανικού στρατού.
«Φωτογραφίες τραβηγμένες από στρατιώτες ιδιωτικά, φωτογραφίες
από τη Μονάδα Προπαγάνδας, μεταγενέστερες ανατυπώσεις, βοηθούν
να κατανοήσουμε όχι μόνο πώς επέλεξαν να δουν οι κατακτητές την Ελλάδα
και τους Έλληνες την περίοδο της Κατοχής -και ποιες πλευρές επέλεξαν να αφήσουν αόρατες- αλλά και το πώς αυτές οι φωτογραφίες χρησίμευσαν στη συνέχεια για να συγκροτηθούν κοινότητες μνήμης, πώς αποτέλεσαν ενθύμια
της νεανικής τους ηλικίας και ταυτόχρονα της πιο δραματικής περιόδου της σύγχρονης ιστορίας της Ευρώπης» επισημαίνει η υπουργός Πολιτισμού,χαιρετίζοντας την έκθεση.
«Αυτό το ασύμβατο δίπολο, από τη μια ο αποτροπιασμός και ο θάνατος
και από την άλλη η νιότη, από τη μια η νοσταλγία και από την άλλη η ντροπή, είναι μια πολυπλοκότητα, με την οποία δύσκολα μπορούμε να νιώσουμε ότι μας αφορά. Ταυτόχρονα, ωστόσο, μας βοηθά να δούμε την τετριμμένη πλευρά του ναζισμού, να δώσουμε περιεχόμενο στην καθημερινότητά του» προσθέτει η υπουργός, συγχαίροντας τους διοργανωτές της έκθεσης.
«Ένα περιεχόμενο που δεν είναι πάντα όσο αποτρόπαιο φανταζόμαστε, που μπορεί να έχει και ανθρώπινες πλευρές. Ανθρώπινες πλευρές, όμως, που σε τίποτα δεν εμπόδισαν την επιβολή του απόλυτου κακού.
Βοηθούν στο να έρθουμε αντιμέτωποι με την κοινοτοπία του κακού.
Μέσα από την εικονιστική του αναπαράσταση έχουμε την ευκαιρία να εμπλουτίσουμε την ιστορική μας μνήμη, ένας εμπλουτισμός που είναι εξαιρετικά επίκαιρος, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που παρόμοιες ιδεολογίες και πρακτικές αναβιώνουν παντού στην Ευρώπη» καταλήγει η υπουργός Πολιτισμού.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30/6/2019.
http://www.ana.gr/home/article/319186/Egkainia-tis-ekthesis-V7jQPB9vN-R1XCydU
Μία ιδιαίτερα σημαντική έκθεση, που συγκεντρώνει επαγγελματικές και ερασιτεχνικές φωτογραφίες Γερμανών στρατιωτών από τη θητεία τους στην Ελλάδα (1941-1944) και φωτίζει τη φωτογραφική δραστηριότητα των
Μονάδων Προπαγάνδας του Γ' Ράιχ.
Προέρχονται από τη συλλογή των 3.000 φωτογραφιών που αγόρασε
ο Βύρων Μήτου, το 1980, από την κόρη ενός Γερμανού στρατιώτη, ο οποίος είχε υπηρετήσει στην Υγειονομική Υπηρεσία του γερμανικού στρατού στα Βαλκάνια κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
Με την επιστροφή του στη Γερμανία ξεκίνησε να συλλέγει φωτογραφίες από
τα μέρη όπου είχε υπηρετήσει και κληροδότησε τη συλλογή στην κόρη του.
Τα φωτογραφικά τεκμήρια της συλλογής Μήτου αφορούν την Ελλάδα
και η επιλογή τους στην έκθεση καταδεικνύει τα θέματα που επέλεγαν
να απαθανατίσουν και αυτά από τα οποία απέστρεφαν το βλέμμα τους οι Γερμανοί κατακτητές.
Οι διοργανωτές της έκθεσης -η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
σε συνεργασία με το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης και την υποστήριξη της Εφορείας Πόλεως Αθηνών- μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε
τι κρύβεται πίσω από την ηρεμία των ερασιτεχνικών φωτογραφιών, οι οποίες κατέληξαν να κοσμούν τα προσωπικά λευκώματα των στρατιωτών και αξιωματικών του γερμανικού στρατού.
«Φωτογραφίες τραβηγμένες από στρατιώτες ιδιωτικά, φωτογραφίες
από τη Μονάδα Προπαγάνδας, μεταγενέστερες ανατυπώσεις, βοηθούν
να κατανοήσουμε όχι μόνο πώς επέλεξαν να δουν οι κατακτητές την Ελλάδα
και τους Έλληνες την περίοδο της Κατοχής -και ποιες πλευρές επέλεξαν να αφήσουν αόρατες- αλλά και το πώς αυτές οι φωτογραφίες χρησίμευσαν στη συνέχεια για να συγκροτηθούν κοινότητες μνήμης, πώς αποτέλεσαν ενθύμια
της νεανικής τους ηλικίας και ταυτόχρονα της πιο δραματικής περιόδου της σύγχρονης ιστορίας της Ευρώπης» επισημαίνει η υπουργός Πολιτισμού,χαιρετίζοντας την έκθεση.
«Αυτό το ασύμβατο δίπολο, από τη μια ο αποτροπιασμός και ο θάνατος
και από την άλλη η νιότη, από τη μια η νοσταλγία και από την άλλη η ντροπή, είναι μια πολυπλοκότητα, με την οποία δύσκολα μπορούμε να νιώσουμε ότι μας αφορά. Ταυτόχρονα, ωστόσο, μας βοηθά να δούμε την τετριμμένη πλευρά του ναζισμού, να δώσουμε περιεχόμενο στην καθημερινότητά του» προσθέτει η υπουργός, συγχαίροντας τους διοργανωτές της έκθεσης.
«Ένα περιεχόμενο που δεν είναι πάντα όσο αποτρόπαιο φανταζόμαστε, που μπορεί να έχει και ανθρώπινες πλευρές. Ανθρώπινες πλευρές, όμως, που σε τίποτα δεν εμπόδισαν την επιβολή του απόλυτου κακού.
Βοηθούν στο να έρθουμε αντιμέτωποι με την κοινοτοπία του κακού.
Μέσα από την εικονιστική του αναπαράσταση έχουμε την ευκαιρία να εμπλουτίσουμε την ιστορική μας μνήμη, ένας εμπλουτισμός που είναι εξαιρετικά επίκαιρος, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που παρόμοιες ιδεολογίες και πρακτικές αναβιώνουν παντού στην Ευρώπη» καταλήγει η υπουργός Πολιτισμού.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30/6/2019.
http://www.ana.gr/home/article/319186/Egkainia-tis-ekthesis-V7jQPB9vN-R1XCydU
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου