...έφυγαν επιτέλους, μετά από χρόνια αποκλεισμού, οι λαμαρίνες του μετρό
από την πλατεία Δημοκρατίας, στο ύψος του Βαρδάρη, και αποκάλυψαν
κάτι που πολλοί Θεσσαλονικείς δεν γνωρίζουν....
Μια πλατεία που αποτελούσε την είσοδο της πόλης, είχε μετατραπεί εξαιτίας
των έργων του μετρό σε ένα απέραντο, διαρκές και σκοτεινό εργοτάξιο.
Με εγκατεστημένα μονίμως κοντέινερ και λαμαρίνες για πάρα πολλά χρόνια, απομάκρυνε κάθε εμπορική δραστηριότητα, ερημώνοντας τα παλιά
καταστήματα με τα στρατιωτικά είδη εκατέρωθεν της Μοναστηρίου,
αλλά και τα ιστορικά μανάβικα της πλατείας πλην ενός, και μετέτρεψε
την πλατεία Δημοκρατίας και γενικότερα τον Βαρδάρη σε έναν τόπο που
όλοι απλά προσπερνούσαν.
Μια πλατεία που αποτελούσε την είσοδο της πόλης, είχε μετατραπεί
εξαιτίας των έργων του μετρό σε ένα απέραντο, διαρκές και
σκοτεινό εργοτάξιο. Με εγκατεστημένα μονίμως κοντέινερ και λαμαρίνες
για πάρα πολλά χρόνια, απομάκρυνε κάθε εμπορική δραστηριότητα, ερημώνοντας τα παλιά καταστήματα με τα στρατιωτικά είδη εκατέρωθεν
της Μοναστηρίου, αλλά και τα ιστορικά μανάβικα της πλατείας πλην ενός,
και μετέτρεψε την πλατεία Δημοκρατίας και γενικότερα τον Βαρδάρη σε
έναν τόπο που όλοι απλά προσπερνούσαν.
Τώρα, με την απομάκρυνση των λαμαρινών του μετρό, έρχεται πάλι στην επιφάνεια, ενώ μαζί με την πλατεία αποκαλύφθηκε και το “σημείο μηδέν”
της Θεσσαλονίκης, άγνωστο σε πολλούς.
*Πρόκειται για την μαρμάρινη πλάκα με τον αριθμό “0”, που κρυβόταν
πίσω από τα διαχωριστικά εδώ και χρόνια.
Η πλάκα αυτή ορίζει το συγκεκριμένο σημείο του Βαρδάρη σαν Αρχή Χιλιομέτρησης Εθνικού Οδικού Δικτύου, το σημείο από το οποίο
μετριούνται οι χιλιομετρικές αποστάσεις της Θεσσαλονίκης με τις άλλες
πόλεις και αποτελεί το επίσημο “κέντρο” της.
Με την απομάκρυνση των λαμαρινών, επανέρχεται σε κανονικούς ρυθμούς
η κυκλοφορία για τα αυτοκίνητα και τους πεζούς, ενώ είναι πλέον ελεύθερο
να αναδειχτεί και το άγαλμα του βασιλιά Κωνσταντίνου που είναι τοποθετημένο στο κέντρο της πλατείας.
*Το άγαλμα έχει μεγάλη ιστορία μετακινήσεων στην πόλη,
καθώς τοποθετήθηκε για πρώτη φορά επί πρωθυπουργίας Ιωάννη Μεταξά
και δημαρχίας Κωνσταντίνου Μερκούρη στο πάρκο της ΧΑΝΘ, εκεί που
σήμερα είναι το Θέατρο Κήπου.
Μερικά χρόνια αργότερα αποφασίστηκε η μεταφορά του στην είσοδο
της πόλης, δηλαδή στην πλατεία Βαρδαρίου, όταν η πλατεία είχε άλλη χωροταξική μορφή και το άγαλμα βρισκόταν στην μέση της οδού Εγνατία,
εκεί όπου υπήρχε μια νησίδα.
Με την διαπλάτυνση του δρόμου, το άγαλμα τοποθετήθηκε στην
σημερινή του θέση δεξιά του δρόμου, σε ότι απέμεινε από την πλατεία
που ονομάζουμε Δημοκρατίας, γνωστή όμως στους περισσότερους,
ειδικά τους παλαιότερους, ως πλατεία Βαρδαρίου.
Ήταν περικυκλωμένο από λαμαρίνες και έργα του μετρό, χαμένο και
πλήρως εγκαταλελειμμένο.
της πόλης, δηλαδή στην πλατεία Βαρδαρίου, όταν η πλατεία είχε άλλη χωροταξική μορφή και το άγαλμα βρισκόταν στην μέση της οδού Εγνατία,
εκεί όπου υπήρχε μια νησίδα.
Με την διαπλάτυνση του δρόμου, το άγαλμα τοποθετήθηκε στην
σημερινή του θέση δεξιά του δρόμου, σε ότι απέμεινε από την πλατεία
που ονομάζουμε Δημοκρατίας, γνωστή όμως στους περισσότερους,
ειδικά τους παλαιότερους, ως πλατεία Βαρδαρίου.
Ήταν περικυκλωμένο από λαμαρίνες και έργα του μετρό, χαμένο και
πλήρως εγκαταλελειμμένο.
*Τώρα, ελπίδα είναι το άγαλμα να αναδειχθεί ξανά ως ένα κομμάτι
της ιστορίας της πόλης, αλλά και η ίδια η πλατεία Δημοκρατίας να
αναπλαστεί και να αποκτήσει και πάλι την θέση της σαν κεντρικό
σημείο της Θεσσαλονίκης, μετά από αποκλεισμό και βανδαλισμούς χρόνων.
*με πληροφορίες από
/parallaximag.gr/thessaloniki/apokalyfthike-to-simeio-miden-tis-thessalonikis
Με τον όρο «χιλιόμετρο μηδέν» χαρακτηρίζεται ειδικό τοπογραφικό σημείο
κυρίως μεγάλων πόλεων από το οποίο αρχίζει η αρίθμηση της μέτρησης των χιλιομετρικών αποστάσεων με άλλες πόλεις.
Συνηθέστερα ως τέτοιο σημείο λαμβάνεται η κεντρικότερη πλατεία της πόλης.
*Σε πολλές πόλεις (κυρίως πρωτεύουσες) το σημείο αυτό επιδεικνύεται με έμφαση
είτε με συγκεκριμένο ορόσημο, ενδεικτική πινακίδα, είτε με εδάφιο σχέδιο ή με
ανέγερση ιδιαίτερης κατασκευής ή ακόμα και με τοποθέτηση ανδριάντα ή με
κάποιο ιστορικό σημείο (π.χ. ανάκτορα, πύργος, γέφυρα, ή ακόμα και οικία).
*Στην Ελλάδα δεν ακολουθείται παρόμοια τακτική ιδιαίτερης επίδειξης
του "χιλιομέτρου μηδέν", πλην όμως θεωρητικά λαμβάνεται υπόψη για μεν
τις ηπειρωτικές πόλεις μία κεντρική πλατεία
στην Αθήνα είναι στον προαύλιο χώρο
του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και
στη Θεσσαλονίκη η πλατεία Δημοκρατίας)
Για δε των νησιωτικών πόλεων η βάση της κεντρικής αποβάθρας των λιμένων τους, λεγόμενη και «Σκάλα», απ΄ όπου και αρχίζει η αρίθμηση των εσωτερικών
χιλιομετρικών αποστάσεων.
*Στις μιλιομετρικές αποστάσεις μεταξύ λιμένων δεν υφίσταται αντίστοιχος
όρος (μίλι μηδέν) γιατί οι αποστάσεις στη θάλασσα δεν σηματοδοτούνται.
Στις μιλιομετρικές αποστάσεις μεταξύ λιμένων λαμβάνεται η μεταξύ των φάρων
ή φανών των λιμένων αυτών, (από φανό σε φανό), συντομότερη και ασφαλέστερη απόσταση, παρακάμπτοντας βεβαίως τυχόν φυσικούς κινδύνους
(νησίδες, υφάλους κ.λπ.)...
[...]https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A7%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CF%8C%CE%
BC%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%BF_%CE%9C%CE%B7%CE%B4%CE%AD%CE%BD
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου